اثر پروانه‌‌ها در خانواده

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 آذر 1400

مهمترین، تاثیرگذارترین، حساسترین و البته آسیب‌پذیرترین کانون در سرتاسر زندگی یک انسان خانواده است. کانونی که می تواند با ریشه‌هایی قوی و آبکش، چارچوب شخصیتی یک فرد را پایه‌ریزی کند چرا که وقتی فردی در خانواده ارزشها و ضدارزشهای خود را می‌یابد و تعریف می کند، تصمیمهایش در انتخاب فضاهای مختلف جامعه از پاتوق رفقا و مدرسه، تا محل کار و مجالس عمومی و البته نوع برخوردش در شرایط مختلف همراستای آنچه است که در خانواده یاد گرفته است.
مسلما عبارت《 رفتار این بچه کپی بابا یا مامانش هست 》برای همه ما آشناست. عبارتهای اینگونه‌ای که شخصیت‌ها را برپایه رفتارهای خانواده ساخته، نشانه‌هایی از اثر پروانه‌ها در خانواده است.
ایا اثرپروانه‌ای را می توان ساخت؟
آیا اثر پروانه‌ای را می شود کنترل کرد؟
آیا اثر پروانه‌ای در هر خانواده‌ای پیدا می شود؟
آیا اثر پروانه‌ای توان تغییر خانواده‌ها را دارد؟
آیا اثر پروانه‌ای می تواند یک زندگی در حال نابودی را نجات دهد؟
پاسخ تمام سوالات بالا مثبت است. اثر پروانه‌ای پدر و مادر با بالی از رفتار پدر و رفتار مادر ساخته می شود. پروانه پدر مادر، در هر موقعیتی می تواند شکل بگیرد. مثلا وقتی پدر خانواده با این فکر که خانه من چقدر آرامش‌بخش است، هیجانی در خود احساس کرده رفتاری(کلامی یا غیرکلامی) می کند یک بال پروانه شکل می گیرد. اینجاست که مادر و فرزندان، با پیامی که دریافت کردند، فکری انرژی‌بخش را احساس و هیجانی را تجربه می کنند که مسبب یک رفتار(کلامی یا غیرکلامی) دیگر شده، بال دوم پروانه خانواده شکل می گیرد. و این پرواز پروانه‌ای تا آنجا ادامه می‌یابد که توان مهارتی افراد خانواده اجازه بدهد و البته تا آنجا که موقعیت اثر تغییر نکند. در این میدان، یادمان باشد فرزندان خانواده درحال تکمیل ارزشها و ضدارزشهای شخصیتشان هستند.
اثر پروانه‌ای می تواند با بالهای مثبت و منفی مختلفی رخ دهد ولی اگر خانواده آگاه به اثرات این پرواز باشد حتی بالهای اولی که منفی شکل می گیرد را با بال دوم مثبت یاری می کند و پروانه‌ را کمک می کند که بال اولش را هم با استمرار و قدرت ترمیم کند.
اثر پروانه‌ای یکی از مطالب کلاس درس حجت‌الاسلام دکتر مهدی هادی در سالن پردیس هنر بافق بود. ان‌شاءالله که از آن لذت برده باشید و بیشتر از پیش مواظب پروانه ‌خانواده باشیم.

و من‌الله توفیق
محمد مهدی علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page