گامی به سوی بلوغ اجتماعی مدنی

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
جمعه - 24 دی 1400

آموزش و پرورش با آموزشهای منطقی و منسجم باید به کودکان و نوجوانان کمک کند تا شهروندانی مسئول، مشارکت کنندگانی فعال در امور زندگی اجتماعی و فرهنگی، یادگیرندگانی موفق و علاقه مند و افرادی متکی به خود و قابل اعتماد بار آیند.

وقتی که دانش آموزان به سن نوجوانی و جوانی میرسند مدرسه باید به آنان بیاموزد چگونه یک زندگی قانونمند برای خود ایجاد کنند و علاوه بر مهارتهای ضروری، مشاوره و آموزش الزام در زمینه ادامه آشنایی با قوانین و برقراری ارتباط با ادارات و مسئولان دولتی به آنان آموزش دهد.

نوجوانان و جوانان نیازمند ترکیب پیچیده ای از شایستگی های فکری و
رفتاری و مهارتهای گوناگون نظری و عملی برای آغاز زندگی مستقل خود هستند و مدرسه باید نقش خود در کمک به آنان در این امور ایفا کند تا بتوانند به زندگی اجتماعی وارد شوند و از گزند بسیاری از آسیبهای اجتماعی رهایی یابند.

نتایج پژوهشها نشان می دهد آموزش قوانین مدنی به دانش آموزان دختر باعث شده آسیب روابط دختر و پسر و طلاق کاهش یابد. آموزش روابط سالم برافزایش آگاهی دانشجویان نسبت به جنبه های مختلف روابط دختر وپسر موثر بوده است.

در تبیین آن می توان گفت دانش آموزان با علم آگاهی از طریق این
آموزشها با مسائل و قوانین ازدواج آشنا می شوند. و با آگاهی اقدام به تشکیل هسته خانواده و بنای جامعه با اندیشه و تدبّر آن، که عامل میزان پیشرفت یا سقوط جامعه خواهند کرد.

یکی از راهکارهای فرهنگی پیشگیری از طلاق آموزش شیوه های صحیح رفتاری از طریق برگزاری دوره های آموزشی قبل از ازدواج مهارتهای زندگی، راهبردهای ارتقای کارکرد خانواده، حقوق و تکالیف زوجین است.

بنابراین هر گاه عمل طلاق بدون وجود انگیزه ای منطقی صورت گیرد، به عنوان فرار از تعهد تلقی شده و سبب بروز مشکلاتی برای همسر و فرزندان می گردد و برای جامعه زیانبار خواهد بود.

از این رو تمامی عناصر جامعه میبایست به هر نحو ممکن و منطقی از آن جلوگیری کنند.

در این میان نقش آموزش قوانین و مقرارت و حقوق مدنی بسیار مهم است. آموزش حقوق و مقررات مربوط به طلاق به دانش آموزان با آسیبهای مختلف طلاق آشنا می شوند تا کمتر خود را درگیر مسائل و آسیب های اجتماعی کنند.

حسین طالعی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری
دانشجوی دکترای حقوق

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page