جوان امروز تو لایق بهترین ها هستی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 21 اسفند 1400

در روز شمار این هفته امروز ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ اولین روز است با شعار
“آینده نگری”

آینده نگری تقریباً معادل لفظ تدبیر است. تدبیر به معنای بررسی کردن عواقب کارها و مصالح را سنجیدن و بر طبق آن عمل کردن است. تدبیر، یک مهارت قابل یادگیری است و سودمندى‏ آن تقریباً از هر مهارت دیگرى بیشتر است.
تعریف اصطلاحی:
آینده نگری یعنی گسترش افق دید خود و دیدن پشت پرده مسائل و هم چنین زمانی که شخص در آن است یعنی در زمان حال، آینده را دیدن که نتیجه آن، چاره اندیشی برای رخدادهای احتمالی است.
آینده نگری نیز مانند اکثر امور از قاعده خیرالامور اوسطها پیروی می کند. مهم ترین ملاک در آینده نگری، اعتدال است.صِرف آینده نگری ارزشی ندارد، بلکه عمل به آن و یافتن راه حل های مناسب و رفع موانع و مشکلات است که آینده نگری را عینیت می بخشد.
پروفسور مارتین سلیگمن و دکتر کریستوفر پترسون دو روان‌شناس‌اند که پیش و بیش از دیگر روان‌شناس‌ها درباره آینده‌نگری سخن گفته‌اند. آن‌ها در کتابی که درباره صفات حسنه انسان‌ها نوشته‌اند، درباره آینده‌نگری چنین آورده‌اند:
افراد آینده‌نگر به طور حساب‌شده و دوراندیشانه، به عواقب تصمیمات و اعمالشان توجه می‌کنند؛ به گونه‌ای موفقیت‌آمیز، در برابر هوس‌ها و تکانه‌های آنی و دیگر تصمیم‌های لحظه‌ای و بدون فکر و اندیشه مقاومت می‌کنند؛ در زندگی انعطاف‌پذیری و اعتدال را پیشه خود می‌سازند و تلاش می‌کنند تا بین امیال و آرزوهای‌شان و آنچه که در پایان نصیبشان می‌شود، نوعی تعادل و توازن برقرار سازند.
ابعاد مهم آینده نگری
فکر و تدبر و تأمل در تصمیم گیری ها و انتخاب های مهم زندگی-
تعادل و توازن در زندگی-
– کنترل بر خود و بر تصمیم ها و رفتارها
– هماهنگی در زندگی و بین اهداف و آرزوها
– انسجام و پیوستگی در زندگی
راه‌کارهای مناسب برای آینده نگری
۱- فراموش کردن گذشته برای آینده نگری
تمرکز بر گذشته، نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه تمرکز ما بر اهداف اکنون و آینده ما را تحت تاثیر ناخوشایند خود قرار می‌دهد
بنابراین به جای تمرکز بر گذشته باید بر اهداف آینده متمرکز شد. گذشته نگری، هم‌چنین موجب می‌شود فرد تمام خوش بینی‌های خود نسبت به آینده را از دست بدهد. چنین فردی به زودی دچار افسردگی می‌شود.
۲- تدوین برنامه‌های بلند مدت برای آینده نگری
داشتن برنامه و برنامه‌ریزی و تدوین اهداف بلند مدت در راستای رسیدن به موفقیت و تصمیم گیری آینده نگر بسیار مهم و موثر است.
۳- بکار گیری روش‌های نو
روش‌هایی که قبلا آزموده‌ایم قدیمی هستند. ممکن است در بعضی موارد، کارایی داشته و یا موثر بوده‌اند، اما لزومی ندارد که ما هم‌چنان درگیر آن روش‌ها باشیم. در راه دستیابی به آینده نگری، به کارگیری روش‌های نو در خلق نتایج جدید بسیار موثرند.
۴- پذیرش مسئولیت برای آینده نگری
فرد آینده نگر، فردی است که می‌تواند در تصمیم گیری‌ها و افکارش مستقل باشد. او می‌تواند به تنهایی برای آینده‌اش تصمیم بگیرد، پس باید بداند عواقب همه تصمیماتش با خود اوست و باید هر نوع نتیجه خوب یا بد را بپذیرد. مستقل بودن در تصمیم گیری باعث می‌شود استقلال فکری بیشتری نصیب فرد آینده نگر شود و مسئولیت پذیری وی دو چندان گردد.
۵- تدوین برنامه جدید متناسب با اهداف جدید
تدوین برنامه‌ای که مناسب با اهداف جدید باشد از راهکارهایی است که در جهت نیل به موفقیت در آینده و تصمیم گیری موفق، موثر است. در این راستا باید برنامه‌ای قابل دستیابی، صریح و روشن تدوین گردد تا دستیابی به آن آسان‌تر باشد.
۶- تلاش و پشتکار لازم و کافی
همه افراد موفق که توانسته‌اند تصمیمات مناسبی برای آینده‌شان بگیرند، افرادی نبوده‌اند که طعم ناکامی، تبعیض، فقر و… را نچشیده باشند. بسیاری از افراد موفق، بخشی یا تمام این مشکلات را لمس کرده‌اند، اما توانسته‌اند با تکیه به اراده محکم خود، با حفظ تلاش و پشتکارشان بر آن مشکلات فایق شوند. کسی که با یک بار زمین خوردن دچار یاس و ناامیدی شود حتما از موفقیت بازخواهد ماند.
۷- یادگیری آینده‌نگری
بسیاری از مطالب را می‌توان آموخت و به ژنتیک ارتباطی ندارد. از جمله این موارد آموختنی می‌توان به یادگیری نحوه فکر کردن صحیح، نحوه خلاقانه عمل کردن، باور به پیشرفت و یا حتی نحوه هدف‌ گذاری و آینده نگری اشاره کرد.
باید بیاموزید که نوآورانه فکر کنید و خلاقانه عمل کنید. بدون نوآوری و یادگیری آن، شکست، قطعی است. باید بیاموزید تا برای آینده نگری به طرز صحیحی فکر و عمل نمایید.
مدیریت ترس و ۸- شجاعت برای آینده نگری
از بین بردن ترس‌هایی که در وجودمان ریشه دوانده‌اند در تصمیم گیری‌های جدید و آینده نگر بسیار مهم و موثراست. بیشتر این ترس‌ها ناشی از شکست‌هایی است که در گذشته با آن روبرو شده‌ایم و اکنون تبدیل به مانعی جهت تصمیم گیری‌های جدید شده‌اند.
ماندن در این احساس، عاملی است جهت جلوگیری از تصمیم گیری صحیح آینده نگر و کسب موفقیت.
۹- داشتن اعتماد به نفس برای آینده نگری
موجب می‌شود برنامه‌ریزی برای آینده را به درستی انجام دهیم. کسی که دارای اعتماد به نفس پائینی است همیشه از داشتن چنین برنامه‌ای جلوگیری می‌کند، چرا که احساس می‌کند با شکست مواجه خواهد شد.لذا برای تبدیل شدن به فردی با توان آینده نگری و دوراندیشی باید هر گونه باور منفی را از خود دور کنید تا با کسب دیدگاهی وسیع، نسبت به آینده با خوش‌بینی روبرو شوید.
تفکرات نادرست درباره آینده نگری

هرچند که از آینده‌نگری به عنوان یک ویژگی مثبت یاد کردیم، هستند کسانی که از آن تلقی‌های نادرستی دارند. بعضی از این تلقی‌های نادرست در این زمینه به قرار زیرند:
تلقی نادرست: آینده‌نگری یعنی احتیاط کاری مفرط، ترسیدن، ریسک‌پذیر نبودن، تن به خواری دادن وترس
باید توجه داشت که هرچند در آینده‌نگری و دوراندیشی نوعی حزم و احتیاط هم وجود دارد، این به معنای ترس و جبن یا احتیاط مفرط نیست. چه‌بسا نوجوانان و جوانانی که گاه با همین استدلال از طرف دوستانشان، تسلیم آنها شده و تن به رفتارهای پرخطری چون مصرف مواد و الکل، کشیدن بی رویه سیگار و قلیان یا روابط جنسی نامشروع داده‌اند. از یاد نبریم که گاهی نترسیدن در جایی که باید ترسید، عین حماقت است.
تلقی نادرست: آینده‌نگری نوعی حساب‌گری خودخواهانه است.
باید دانست که در آینده‌نگری خودخواهی وجود ندارد. گاهی این حسنه منجر به برقراری روابط مثبت با دیگران یا تعمیق این نوع روابط می‌شود یا حتی به رفاه دیگران می‌انجامد.
تلقی نادرست: آینده‌نگری صفتی است که فقط در چند حوزه زندگی مثل اقتصاد یا کار یا حداکثر زندگی مشترک کاربرد دارد.
. هرچند که همین سه حوزه بخش عمده‌ای از زندگی افراد را دربرمی‌گیرند، نباید از یاد برد که آینده‌نگری و دوراندیشی به تصمیمات و انتخاب‌ها و رفتارهای کل زندگی مربوط است و نه فقط یک یا دو حیطه آن. روابط اجتماعی، آمد وشدها، تفریحات، سفر، و خلاصه هر تصمیم و انتخابی در زندگی با این ویژگی مثبت ارتباط دارد و چه بهتر که در همه جنبه‌های زندگی دوراندیشانه تصمیم بگیریم، دوراندیشانه انتخاب کنیم و دوراندیشانه رفتار کنیم.
کلام آخر:
بسیاری از افراد موفق دنیا در سنین جوانی طعم موفقیت و ثروت را چشیده اند که البته این اتفاق شانسی نبوده است. چراکه موفقیت و ثروت مند شدن به خوش شانسی ربطی ندارد. باید از هوش خود استفاده کنید. اعتماد به نفس به تنهایی و بدون برنامه نیز شما را به جایی نمی رساند. پس سعی کنید از هر لحاظ خودتان را ارتقا دهید

تهیه و گردآوری : فاطمه گودرزیان ، کارشناس سلامت جوانان ، نوجوانان و مدارس
منابع :
https://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/futures4-major-decisions.html
https://www.alamto.com/providence.html
https://karlib.com/blog/futurism/
https://namnak.com/how-to-be-forward-looking.p77350
https://www.alamto.com/providence.html


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page