نوید تحول در «صنعت گردشگردی بافق» با آبشار ۴۰۱

دسته: مقالات
۴ دیدگاه
چهارشنبه - 17 فروردین 1401

با رنگ باختن کرونا از اواسط اسفندماه گذشته، کم‌کم زمزمه بستن بار و بندیل مسافرت و گشت و گذار در خانواده های ایرانی شروع شد و هرچه به پایان سال نزدیک می شدیم نمره های پلاک اتومبیل های غیر بومی در معابر بافق بیشتر و بیشتر میشد.

گردشگردی بافق که در دو سه سال گذشته با همه گیری کرونا در سطح کشور و جهان از برخی جهات دیگر نیز به دلیل نوپا بودن و تکیه بر دانش تجربی عوامل و عدم تبلیغات مناسب در فضای مجازی و دنیای اینترنت، ضربات طاقت فرسایی را متحمل گردید که هنوز هم آثار جراحات آن در برخی موارد مانند شن و شادن و کاراکال دیده می شود.

در این اثنا و در نیمه دوم بهمن ماه علیرغم فضای ناملایم سیر و سیاحت در ایران و عدم حضور چند ماهه سیاحان و جهانگردان در اماکن گردشگردی و توریستی، شهرداری بافق در یک اقدام شایسته فرصت حضور در هفدهمین «نمایشگاه بین المللی گردشگردی تهران» را غنیمت شمرد و تمام قد در این رویداد مهم حضور یافت تا نام بافق را با ایده «شهرهای همکار در شبکه گردشگردی» به ثبت ملی برساند.

از سوی دیگر شهردار جوان و خوش فکر بافق در این رکود کرونایی نه تنها از نگهداری و ایجاد جاذبه های گردشگری در بافق غفلت نورزیده بود بلکه در جهت پویایی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم کهن بافقی ها با کمک اساتید مبرز دانشگاه به ثبت و انتشار آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هنری و ثبت شهرستان بافق بعنوان شهر ملی «دست بافته های حصیری» از جنس نخل و درخت خرما پرداخت.
شاید به ضرس قاطع بتوان گفت که اگر شهرداری بافق مجموعه تفریحی و تفرجگاهی پارک آبشار را در کارنامه فعالیت های عمرانی و آبادانی خود نداشت و یا در این دو سه سال کرونا آن را به این شکل ساخته و پرداخته نمی‌کرد به قطع یقین بافق هم در ابتدای سال نو و قرن جدید چیزی برای عرضه و جذب گردشگر و ارائه آن به مسافران نوروزی نداشت تا خانواده های بافقی خجالت زده ی مهمانان خویش نباشند و وقتی برای آنها مهمانی می آید و یا اقوام و آشنایان برای عید دیدنی و گشت و گذار به بافق می آمدند نگران حبس کردن مهمانان در خانه حبس نباشند!

علی ایحال به نظر می‌رسد برگزاری «پنجمین جشنواره نوروزی در تفرجگاه آبشار بافق» از برخی جهات وجوه تمایزی داشت که آن را نسبت به جشنواره های قبلی شاخص تر نمود. هرچند به دلیل فضای شکننده کرونا و احتمال ناچیز در بروز موج های دیگر تا حدود زیادی بر تصویب و اعلام قطعی برگزاری جشنواره نوروزی سایه افکنده بود و حتی اطلاع رسانی آن نیز دیرتر از برنامه های دیگر انجام شد لیکن ایجاد هماهنگی و انسجام مسئولین ادارات و مدیران دستگاه های مختلف هم در مجموعه ی شهرداری و هم در خارج از این ارگان مردمی بصورت یکپارچه به چشم آمد که از ابتدا تا انتهای جشنواره همه ی نیروها و امکانات در پای کار حاضر شدند تا باز هم جشنواره نوروزی برای مردم و مسافرین خاطره انگیز باشد.

بهره گیری کامل از پتانسیل و ظرفیت موجود در زمینه گردشگردی و استفاده از ایده های برتر و نو‌ برای جذب مسافران و گردشگران عبوری و ترغیب آنان به ماندگاری بیشتر در شهر بافق نکته دیگری بود که از این منظر نیز اهمیت ویژه ای دارد تا با رضایت کامل به گشت و گذار بپردازند.
از سوی دیگر نیز این فرصت برای نیروهای جوان و بومی بافق در جشنواره نوروزی آبشار فراهم گردید تا بتوانند در هر زمینه ای که فعالیت میکنند کار و هنر خویش را در قالب برنامه های همچون نمایشگاه عکس و هنرهای نمایشی و تجسمی و گروه های فرهنگی و هنری و سرود و آواز و همچنین مسابقات ورزشی و خانوادگی به نمایش بگذارند و کودکان و خانواده ها نیز با خیال آسوده به تفریح و شادمانی بپردازند.
آشنایی با اقوام ایرانی و خرده فرهنگ های مختلف که هر روز در تعطیلات نوروز به اجرای برنامه های محلی و ترویج آداب و رسوم خود می پرداختند برنامه دیگری که مورد توجه مردم و مسافرین قرار می‌گرفت و در همین جا لازم میدانم با تقدیر از زحمات گروه های مختلف این نکته را نیز یادآوری نمایم که در جشنواره های آینده از حضور روستائیان بافق برای معرفی و پاسداشت آداب و رسوم کهن خویش بهره لازم و کافی را داشته باشند چرا که آنها نیز سهم شایسته ایی در آداب و رسوم فرهنگی بافق را دارا می باشند.
و نکته آخر اینکه ستاد نوروزی شهرستان بافق در موضوع اسکان و استراحت مسافرین ورود جدی داشته باشد و در مواقع لزوم با هماهنگی مدارس و پایگاه های بسیج و مساجد در سطح شهر و آموزش و استقرار راهنمایان جوان در مبادی ورودی و نقاط مختلف شهر، اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار مسافرین و گردشگران قرار بدهند.

و دست آخر اینکه به نقش رسانه ها و اصحاب خبر و اطلاع رسانی بیش از پیش توجه شایسته و بایسته را داشته باشید و تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی و برپایی جشنواره نوروزی را در صدر برنامه های قرار دهید تا باز هم در آینده ی نزدیک لبخند رضایت را بر چهره تک تک شهروندان بافقی ببینید.

احمد برزگری بافقی
عضو انجمن اهل قلم شهرستان بافق
دبیر اجتماعی سایت بافق فردا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
روح الله فتوحی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 18 فروردین 1401 - 1:18 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ورود شهرداری بافق در چند سال اخیر به عرصه گردشگری تحول خوبی را ایجاد کرده، ولی ایکاش ارگان ها وظیفه ذاتی خود را انجام بدهند ،،میراث فرهنگی متصدی و متولی امر گردشگری است که متاسفانه در بافق اصلا نهادی بنام میراث فرهنگی و گردشگری وجود ندارد و عملا وظایف این نهاد را ارگان های دیگر متقبل شدند

اولیایی - زنجان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 18 فروردین 1401 - 9:11 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام و خدا قوت
به واسطه حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری ( از طریق استان زنجان – غرفه ژوتوریسم وگردشگری معدنی) از نزدیک شاهد حضور پرشکوه و پرشورمجموعه شهرداری بافق و شخص شهردار محترم و روابط عمومی و تیم رسانه ایی پر تلاش همراه بودم . با حضور مستمر و هزینه اندک و با غرفه آرایی بسیار زیبا با استفاده ازساختار بومی بافق که خرما و صنایع دستی نمود غرفه اهتمام بسیار ویژه و زیبایی در معرفی بافق بعمل آمد .اثرات حضور در این نمایشگاه با توجه با بازدیدکنندگان گسترده و حضور مقامات و متخصصین گردشگری شاید معادل برگزاری دهها همایش ، سمینار ، کارگاه در شهر شایستگان بافق بود و نسبت به حضور مجموعه استان یزد (که خود قطب گردشگری کشور می باشد )غرفه شهرداری نکینی در نمایشگاه بود .هر چندخود سعادت حضور در ایام تعطیلات عید در موطن خود بافق را نداشتم ولی هم خبرها واتفاقات عید را پیگیری مینمودم و هم از طریق چهار گروه مهمان از شمال کشور به میزبانی پدر بزرگوار و شهر بافق را رسد می نمودم که همگی از اقدامات بسیار شایسته بویژه مجموعه شهرداری و همچنین شرکت سنگ آهن مرکزی به واسطه شرایط فراهم شده جهت بازدید از معدن و همچنین دکوراسیون ایجاد شده شهری و خدمات رسانی همکاران هلال احمر تعریف و تمجید می نمودن .صنعت گردشگری صنعتی با درآمد فراوان و اشتغالزایی بسیار مناسب و علوم جدیدی و نوپایی می باشد که پیشنهاد می نماییم حتما مجموعه شهرداری و مجموعه شهر از توان ونظریات متخصصین این امر جهت برنامه ریزی مدون تر و تدوین نقشه راه کوتاه مدت و بلند مدت بهره مند شود .
یا حق – به امید موفقیتهای بیشتر

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 8:31 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

قطعا همین طور است .شهرداری بافق در کنار فعالیتهای ذاتی خود داره جور کوتاهی میراث فرهنگی بافق که اصلا چهار پنج ساله بویی از فعالیت و حتی نفس کشیدنش نمیاد را می‌کشه .
البته زحمات شهرداری در ثبت آثار ناملموس و دست بافته های حصیری را مردم فراموش نخواهند کرد هرچند میراث فرهنگی بافق خیلی سعی کرد بنام خودش تموم کنه.

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 8:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

احمد جان رکود گردشگری بافق قبل از کرونا شروع شده بود

You cannot copy content of this page