کلنگ زنی طرح آهن اسفنجی در بافق تا ۶ ماه آینده/ مطالبه گری مردم بافق بحق است

دسته: اخبار ویژه
۲ دیدگاه
سه‌شنبه - 20 اردیبهشت 1401
کلنگ زنی طرح آهن اسفنجی در بافق تا ۶ ماه آینده/ مطالبه گری مردم بافق بحق است

مدیر عامل شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق از کلنگ زنی طرح آهن اسفنجی تا ۶ ماه آینده خبر داد.

مدیر عامل شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق از کلنگ زنی طرح آهن اسفنجی تا ۶ ماه آینده خبر داد.

عبدالرضا محمود پور در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار “بافق فردا”در خصوص قول ها و وعده های این شرکت در رابطه با احداث صنایع جوار معدنی عنوان کرد: مراحل مطالعات اقتصادی و امکان سنجی احداث یک واحد مگا مدول تولید آهن اسفنجی در این شرکت انجام شده و قراردادهای مشاور طرح و مجری نیز تهیه و منعقد گردیده است ولی با توجه به لزوم تعیین تکلیف دقیق نحوه تامین سرمایه مورد نیاز اجرای طرح و همچنین اخذ برخی از مجوزهای ضروری اقدامات لازم در دست پیگیری است که امید است در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب برسد و با توجه به شرایط موجود در زنجیره تولید فولاد امروز بهترین حالت برای ایجاد درآمد برای یک سرمایه گذار همانند غدیر و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق سرمایه گذاری از محل استفاده از منابع مالی و پولی بانکی و همچنین منابع پولی خارجی و آورده نقدی و همچنین افزایش سرمایه از محل سود شرکت در این پروژه میباشد تا درآمدهای مطمئن و مستمر برای اقشار فرهیخته بازنشسته های صنعت فولاد و لشکری داشته باشند .

وی با بیان اینکه بالادست زنجیره فولاد از درآمد خوبی برخورداراست گفت: از معدن تا آهن اسفنجی بخشی ا ست که اگر زنجیره آن تکمیل شود به اتفاق ارزش افزوده بسیار زیادی ایجاد می کند و قطعا یک سرمایه گذار بزرگ مانند غدیر و صندوق بازنشستگی فولاد که مطالعات کارشناسی دقیق دارند و ابتدای زنجیره یعنی معدن را دارا میباشند چند حلقه ابتدایی را برنامه ریزی کردند از جمله راه اندازی کارخانه کنسانتره، گندله سازی و آهن اسفنجی.

او افزود:با توجه به اینکه یکی از سهامداران اصلی این شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق است ضرورت دارد پروژه های در دست اقدام این شرکت با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هماهنگ بوده و در طراحی کلان آنها از دو باره کاری و کارهای موازی و هزینه بر بشدت جلوگیری گردد لذا جهت احداث کلیه واحد های توسعه از جمله کارخانه کنسانتره سازی و گندله شازی و آهن اسفنجی ودر نهایت فولاد سازی و نورد در حال انجام مطالعات مشترک و تدوین یک استراتژی مشترک برای واحد های توسعه هستیم و کلیه اقدامات بر این اساس برنامه ریزی و اقدام خواهد شد .

محمود پور با اشاره به اینکه بخشی از کنسانتره را با توجه شرایط و خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ آهن در آنومالی شمالی و میشدوان طراحی شده بیان کرد: آن هم در دست بررسی است که این کارخانه کنسانتره ۱ میلیون تنی را نوظهور راه اندازی کند یا در توسعه ۳ میلیون تنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق انجام گردد..
البته بهترین حالت این است که کل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق و نوظهور در بخش توسعه یک نگاه داشته باشند چرا که تفکر متفرق بودن بین این دو مجموعه موجب می شود که هزینه های بیشتری صرف شود.

مدیر عامل شرکت نوظهور با بیان اینکه در بخش دیگر که جزو طرح های مصوب شرکت نوظهور است تولید آهن اسفنجی می باشد تصریح کرد: تولید آهن اسفنجی امروز در بافق بسیار توجیه اقتصادی دارد قرار است دو واحد مگامدول ۲ میلیون تنی در شرکتهای سنگ آهن مرکزی و نوظهور احداث شود

وی افزود:قراردادی که با پیمانکار بسته شده بصورت EPC میباشد و بمحض تعیین تکلیف نحوه تامین مالی و صدور مجوزهای لازم عملیات اجرایی آن آغاز میگردد.

او گفت:برای اجرای طرح آهن اسفنجی آنچه مشاور برآورد کرده است ۱۳۵ میلیون یورو می باشد که بخشی از آن بصورت ارزی و مابقی ریالی است که مجموعا در حدود ۵ هزار میلیارد تومان احداث این واحد هزینه مالی در بر دارد .

محمودپور در پاسخ به اینکه از سودآوری شرکت صحبت کردید شرکت نوظهور در حال حاضر چه اعتباری می تواند تامین کند عنوان کرد:با توجه به سود آور بودن شرکت پس از تصویب در مجمع عمومی سود شرکت در قالب افزایش سرمایه برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح های توسعه هزینه خواهد شد البته در همین رابطه و بجهت پرداخت سهم مشارکت و حقوق دولتی همزمان بدهی قابل توجهی به دولت دارد که با مساعدت مسئولین محترم استانی و شهرستان بصورت اقساط در حال پرداخت میباشیم .

مدیر عامل شرکت معدنی نوظهور در پاسخ به این سوال که تعامل شما با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق چگونه است عنوان کرد:بیشترین تعامل را داریم و در چارچوب مقررات هر کاری ضرورت داشته باشد انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سهامداران به قول برخی از مسوولین از سرمایه گذاری در بافق واهمه ندارند خاطر نشان کرد: مردم ایران همواره در کلیه شرایط سخت از قبیل جنگ تحمیلی با هم همراه بودند و هیچ ترسی از سرمایه گذاری در این منطقه وجود ندارد و اگر بجز این نوع نگاه بود این همه سرمایه گذاری در این شهر شکل نمی گرفت و تعامل بسیار خوبی بین مسئولین شهرستان با سهامداران برقرار است.

محمدپور در پاسخ به اینکه می دانید که مردم بافق مطالبه گر هستند آیا به قول و وعده ها پایبند هستید گفت:مطالبه گری مردم بافق مطالبه گری بحقی است حرف بی منطقی نمی زنند اگر منطقه سرمایه خدادادی دارد گرد و خاک و کویر هم دارد، آنها می خواهند از خام فروشی جلوگیری شود و ارزش افزوده در منطقه باشد که خواسته بسیار بحق و درستی است.

وی ادامه داد:بسیاری از واحدهای آهن اسفنجی کشور از کارخانه های گندله سازی دور هستند و از طرفی مجاورت معدن و کنسانتره سازی و تولید گندله شرایط بسیار مطلوب اقتصادی را در این منطقه فراهم نموده و با توجه به این که هزینه حمل و نقل هر کیلو گندله در حدود ۴۰۰ تومان می باشد برای یک واحد ۲ میلیون تنی که قرار است در بافق احداث شودو مقدار ۳ میلیون تن گندله مصرف خواهد نمود عملا مبلغی در حدود هزار و دویست میلیارد تومان در سال صرفا از محل صرفه جویی حمل و نقل در امد زایی خواهد داشت و قطعا تفاوت کرایه حمل بار موجب می شود که مجموعه سرمایه گذاری غدیر و بازنشستگی فولاد این سرمایه گذاری را در بافق انجام دهند.

محمودپور در پاسخ به اینکه مدام از تمام شدن معدن و خوراک صحبت می شود چه تدبیری در این رابطه اندیشیدید گفت: ذخایر خوبی در معادن منطقه بخصوص در معدن آنومالی شمالی وجود دارد و علاوه بر آن بدلیل زیر ساختهای ریلی موجود و دسترسی آسان به سایر نقاط کشور و بخصوص بنادر جنوبی این منطقه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در آینده نیز خواهد بود و در اینخصوص مزیت نسبی دارد.

محمودپور در پاسخ به اینکه آیا تعامل بین مسوولین استان و شهرستان وجود دارد خاطر نشان کرد: در جاهای بسیاری کار کردم واقعیت این است که پیگیری و همراهی مردم و مسئولین استان یزد بسیار خوب و ستودنی است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
سیدمحمدمیرسلیمانی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 2:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام و درودبرشما.شاید بنده اشتباه می کنم اما حرفهای جنابعالی خیلی شبیه مدیر عامل قبلی نو ظهور هست .وعده شش ماهه و تعاریف قشنگ اما ادامه این فرایند چه خواهد بود ؟؟؟همتی مضاعف و پشتکاری قوی می خاد مدیر عامل محترم….

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 - 6:48 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

فعلا وعده شش ماه دادن تا شما دیگه کی مرده کی زنده اصلا معلوم نیست تا شش ماه دیگه ایشون سر کار باشن یا نه
تجربه نشان داده وقتی مدیران دم از فاینانس خارجی ویا سرمایه گذار واین قبیل حرفها میزنن بدونت تو رویا هستن وهیچ اتفاقی قرار نیست بیفته فقط سر مردم را شیره میمالن ومردم را سر کار میذارن

You cannot copy content of this page