برای پیشگیری از شیوع و ابتلا به بیماری‌های مختلف بعد از سیل چه کنیم؟

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 8 مرداد 1401

*بیماری‌های عفونی معمولا یک هفته بعد از بروز حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل آغاز می‌شوند. اگر علائم شپش، شکم درد، اسهال، استفراغ، سرگیجه، بی‌حالی، عفونت واژینال (در زنان) و سوزش ادرار را احساس کردید حتما جدی بگیرید و به پزشک یا نیروهای امدادی بهداشت مراجعه کنید.
* دفع زباله در زمان وقوع سوانح طبیعی امری مهم و حساس است. زباله‌های مرطوب را حتما در چند کیسه زباله بریزید و گره بزنید. ریختن گنداب در آب جاری به سرعت باعث شیوع عفونت می‌شود.
* زباله‌های دارای شیرابه مثل قوطی کنسرو و تن ماهی را در چند کیسه زباله بگذارید و حتما گره بزنید. زباله‌ها را دور از آب جاری قرار دهید. برای زباله خشک یک کیسه زباله کافی است.
* آب جاری سیل یکی از عوامل شیوع و سرایت عفونت است. بنابراین هیچگونه زباله و وسیله آلوده را در معرض آب سیلاب قرار ندهید. در مناطقی که آب به گنداب تبدیل شده حتما راهی باز کنید تا آب گنداب به آب جاری بپیوندد. اگر گنداب در یک حفره کوچک است روی آن خاک بریزید.
* در نظر داشته باشید که افراد در معرض آسیب‌هایی مثل زلزله و سیل بسیار آسیب‌پذیر هستند و معمولا حافظه‌شان برای موارد مختلف یاری نمی‌کند. اگر نیروی امدادگر هستید حتما از افراد حادثه دیده دائم بپرسید و یادآوری کنید که آیا دست‌ها را شسته‌اند؟ ژل ضدعفونی استفاده کرده‌اند؟ لباس زیر خود را عوض کرده‌اند؟ این حالات در هفته دوم حادثه شدیدتر می‌شود و فرد نسبت به خود یک حالت دفاعی و خودتخریبی پیدا می‌کند. به جای دلداری دادن بهتر است موارد مهم را یادآوری کنید.
* در مناطقی که دام‌ها کشته شده یا زیر آوار مانده‌اند حتما باید روی لاشه دام‌ها آهک و سپس خاک ریخته شود. اگر بیرون آوردن لاشه دام‌ها ممکن نیست روی آوارها و اطراف آوار آهک بپاشید. آهک یک ماده بسیار حیاتی در مناطق حادثه دیده است که معمولا بردن آن به این مناطق فراموش می‌شود.
* در مورد دفع مدفوع به افراد به خصوص بچه‌ها باید آموزش داده شود. مدفوع نباید در مکان‌های باز رها شود. به مدفوع دست نزنند و در کنار آب‌های جاری اجابت مزاج انجام نشود.
* افرادی که برای کمک رسانی و امداد به این مناطق اعزام می‌شوند بهتر است در صورت امکان اجاق‌های کوچک تک شعله همراه خود ببرند. اگر نیاز است از آب جاری لوله کشی مصرف کنند حتما برای حمام یا شستن دست‌ها آب را بجوشانند.
* معمولا بعد از وقوع حوادث طبیعی به خصوص در مناطق روستایی «شپش» شایع می‌شود. باید به زن‌ها آموزش داده شود که روسری‌ها را در معرض آفتاب قرار بدهند. موها را باز کرده و شانه بزنند. بهتر است موی بچه‌ها را کوتاه کنند. هر گونه خارش یا مشاهده شپش باید جدی گرفته شود. به افراد یادآوری کنید که درزهای لباس‌ها را چک کنند. زن‌ها باید دائم روسری‌ها را عوض کنند و دائم یک روسری به سر نداشته باشند.
تهیه کننده : بی بی الهه حسینی

کارشناس مسؤل آموزش سلامت مرکز بهداشت بافق

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page