تاثیر مصرف سیگار در دوران بارداری و پس از آن بر جنین و نوزاد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 18 مهر 1401

 

وزن کم هنگام تولد : تحقیقات نشان داده است که وزن هنگام تولد نوزاد مادران سیگاری (یا زنان بارداری که با افراد سیگاری در تماس مکرر هستند) به میزان ۲۰۰- ۱۵۰ گرم کمتر از مادران غیر سیگاری است، این میزان کمبود وزن در نوزادان میتواند موجب اختلالات تکاملی و به خطر افتادن حیات نوزاد شود .
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد :در این بیماری که مختص دوران نوزادی است ، نوزاد بدون دلیل مشخصی دچار ایست تنفسی و نهایتا مرگ می گردد . مطالعات متعدد نشان داده است که بروز این سندرم در نوزاد مادران سیگاری یا مادرانی که با افراد سیگاری در تماس مکرر هستند بیشتر اتفاق می افتد .
تاثیر مصرف سیگار توسط والدین بر دوران کودکی :
تحقیقات نشان می دهد کودکان والدین سیگاری به میزان ۴۰ درصد بیش از سایر کودکان به بیماریهای عفونت گوش میانی، عفونت ریه( پنومونی)، حمله آسم و آّبریزش بینی و چشم دچار می شوند . فرزندان مادران سیگاری بیشتر از فرزندان پدران سیگاری به این بیماریها مبتلا می شوند که ناشی از گذران زمان بیشتر از طرف مادران با کودکان خود و استنشاق ناخواسته دود مواد دخانی مورد مصرف آنها توسط کودکانشان می باشد . کودکانی که در معرض دود دخانیات هستند از نظر شناختی ، رشد کمتری نسبت به سایر همسالان خود دارند. کودکانی که بطور مکرر در معرض دود مواد دخانی هستند، در بزرگسالی ،۴۲ درصد بیش از دیگر کودکان در نتیجه بیماری های مزمن انسدادی ریه و ۲۷ درصد بیش از دیگران بواسطه بیماریهای ایسکمیک قلبی ، جان خود را از دست می دهند .
تاثیر سوء مصرف مواد افیونی بر جنین و نوزاد
بسیاری از عوارضی که در نوزادان مادران معتاد دیده می شود ناشی از وزن پایین حین تولد و نارسی است . از آنجاییکه مواد مخدر به راحتی از سد جفتی – جنینی عبور می کنند، مصرف مواد به هر شکل در دوران منجر به وابستگی جنین می شود . به مجموعه علائم فیزیولوژیک و رفتاری مشاهده شده در نوزادانی که پیش از تولد در رحم مادر در تماس با مواد افیونی قرار می گیرند ” سندرم پرهیز نوزادی” گفته می شود . نوزادان دچار سندرم پرهیز نوزادی ، ممکن است هر یک از نشانه های زیر را داشته باشند : گریه با صدای بلند ؛ بی قراری ، اختلال در چرخه خواب و بیداری ، لرزش ، تشنج ، ناتوانی در شیر خوردن علیرغم افزایش رفلکس مکیدن ، اسهال ؛ استفراغ ، تب ، تعریق ، افزایش دفعات تنفس در دقیقه ، خمیازه های مکرر ؛ آپنه
اقدامات حمایتی و درمان غیر دارویی : تقریبا ۷۰-۵۰ درصد نوزادان متولد شده از زنان مصرف کننده مواد افیونی بدلیل بروز سندرم پرهیز نوزادی نیاز به درمان پیدا می کنند . درمان غیر دارویی ، درمان خط اول برای تمام کودکان متولد شده از زنان وابسته به مواد افیونی است . این درمان شامل مداخلات حمایتی مثل یک محیط آرام ، شیردهی مکرر، در آغوش گرفتن ، خوب پوشاندن؛ تغذیه مکرر با حجم کم و تماس پوستی می شود .

تهیه کننده : رضیه کریمیان؛ کارشناس برنامه نوزادان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page