بازدید اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی شهرستان اردکان از اجرای آزمایشی تهیه طرح های مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی شهرستان بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 8 آبان 1401

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق از بازدید اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی شهرستان اردکان از اجرای آزمایشی تهیه طرح های مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی شهرستان بافق با مالچ معدنی طبیعی در محل جاده قطرم این شهرستان خبر داد.

در بازدید از اجرای آزمایشی تهیه طرح های مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی تپه های شنی جاده قطرم شهرستان بافق که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی شهرستان اردکان حضور داشتند، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق ضمن شرحی از فعالیت های صورت گرفته، عنوان کرد: برای عملیات بیابان زدایی در کانون بحرانی فرسایش بادی منطقه گودگوار ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بادشکن زنده پیش بینی شده است که از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۲ هزار و ۴۷۸ هکتار آن با کاشت گونه تاغ بدلیل کم آب خواهی بالا و قسمتی با بره تاغ ( شور جنوبی) قره داغ و اسکمبیل بیابان زدایی شده است.

محبوبه معتمدنیا تجهیز چاه عمیق، شبکه برق رسانی، استخر بظرفیت ۶۰۰ مترمکعب،برج دیده بانی احداثی مجهز به دوربین های نظارتی، ایستگاه پمپاژ آب و آبیاری کم فشار و تنوع گونه ای با ایجاد فاصله کشت ها ۲۵ تا ۵۰ متر بصورت کانالی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

معتمدنیا درخصوص نحوه آبیاری کشت های انجام شده تصریح کرد: در سال اول ۶ نوبت آبیاری به ازای هر نهال ۱۰۰ لیتر آب نیاز است، در سال دوم ۵ نوبت، سال سوم ۳ نوبت و به ازای هر نهال ۱۵۰ لیتر آب مورد نیاز است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق با اشاره به خشکسالی های اخیر گفت: در سال چهارم با توجه به رسیدن ریشه های نهال ها به سفره آب زیرزمینی، نهال ها نیاز به آبیاری نداشته ولی بدلیل خشکسالی های اخیر مجبور به ادامه آبیاری هستیم.

معتمدنیا اجرای پایلوت طرح های مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی با مالچ معدنی طبیعی جهت تثبیت اراضی بیابانی و کانون های بحرانی شهرستان بافق را در سطح یک هکتار بهمراه قرق منطقه بر روی تپه های شنی جاده قطرم ذکر کرد و افزود: این طرح از سال ۱۳۹۹ با همکاری دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد جهت کاهش آسیب‌های گرد و خاک به بهداشت و محیط، تأسیسات و زیرساخت‌های اجتماعی در حال انجام است که در صورت موفقیت آمیز بودن، ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان بافق با مالچ معدنی طبیعی تثبیت می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق از دانشجویان دعوت کرد تا در صورت امکان پروپزال دانشگاهی خود را منطقه بافق انتخاب نمایند.
در پایان اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه اردکان در مورد نحوه تشکیل تپه های ماسه ای و فرسایش بادی مطالبی بیان کردند.

 

IMG_20221030_130009_101

 

 

IMG_20221030_130014_485

 

 

IMG_20221030_130021_755


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page