فوتبال، اقتصاد، سیاست و گردشگری

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 19 دی 1401
فوتبال، اقتصاد، سیاست و گردشگری


سال۱۳۶۶ مهندس بهشتی استاد توسعه اقتصادی در دانشگاه تبریز کتاب “توسعه اقتصادی در جهان سوم”نوشته ریکاردو را برایمان تدریس می کرد.

نوبت امتحان پایان ترم رسید.یک سوال مهم راجع به مارادونا،فوتبال و توسعه اقتصادی بود.بسیاری از بچه ها معترض بودند.من در آن امتحان نمره ۲۰رفتم ولی همواره آن سوال دغدغه ذهنی ام بودتا اینکه رونالدو در قرار دادی باور نکردنی به باشگاه النصر عربستان پیوست.

تحلیل تصمیم رونالدو بماند برای وقتی دیگر.اما چرا سیاستمداران عربستانی چنین پول هنگفتی را بعلاوه بسیاری مزایا وامکانات دیگر بپای رونالدو ریختند؟

زمان زیادی از قرارداد نگذشته است.باشگاه النصر در مدت کوتاهی دومیلیون ریال سعودی پیراهن شماره هفت رونالدو را فروخت و برای یک بازی بین دو تیم پاری سن ژرمن و النصر برنامه ریزی کرد.

این یعنی تقابل دو ستاره فوتبال جهان .دو میلیون نفر مایل به دیدن این مسابقه از نزدیک هستند.شهروندان بیش از ۱۷۰ کشور برای تماشای بازی در استادیوم بلیط تهیه کرده اند.

با کمی تدبر و حساب سرانگشتی می توان تاثیر خرید رونالدو و اقدامات مرتبط را بررسی و محاسبه کرد.

اگر تنها صد هزار نفر برای دیدن این بازی بلیط بخرند و تنها نیمی از آنها از خارج عربستان به این کشور سفر کنند، متوجه تاثیر آن بر اقتصاد عربستان و توسعه گردشگری آن کشورخواهیم شد.

خطوط هوایی ،هتلها، رستورانها و مراکز خرید و سیستم حمل و نقل همه فعال خواهند شد و کشور عربستان نفش و جایگاه بهتر و بیشتری در گردشگری جهان پیدا خواهد کرد.

همچنان پیراهن رونالدو و بسیاری تولیدات فرهنگی و ورزشی بفروش خواهد رفت ،حق پخش بازیها، تبلیغات کنار زمین، و بسیاری موارد دیگر دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی بسباری را برای عربستان به همراه خواهد داشت.هر چند اهداف بزرگ دیگری نیز بر جضور رونالدو در عربستان مترتب است.

باشگاه النصر برای قهرمانی آسیا خیز برداشته است و رضایت عمومی از حضور رونالدو در عربستان بالا خواهد رفت و این پایان ماجرا نیست….شاید پیامدها و درآمد اقتصادی عربستان از حضور رونالدو بیش از تاثیرات جام جهانی بر اقتصاد و گردشگری قطر باشد.
ناصر مشهدیزاده دهاقانی.
۱۸ دیماه ۱۴۰۱


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page