بافق؛ چرا و به چیز رای داد؟

دسته: سیاسی
۱۳ دیدگاه
یکشنبه - 14 اسفند 1390

مردم بافق، هرچه توش و توان داشتند، گذاشتند و در روز 12 اسفند، رای دادند. نگاهشان و نظرشان هم به یک فرد خاص بود.

حالا که التهاب و احساس، بسرآمده و تب ها و تاب ها، تمام شده، می شود نشست و با دل صبر، جنبه های مختلف این حضور و رای بالا را بررسی کرد. این کندو کاو،  اگرچه داغ شهر را برای عدم توفیق حضور نامزد مورد علاقه اش در مجلس، مرهمی نمی نهد، اما این فایده را خواهد داشت که بدانیم چه کرده ایم و چه خواسته ایم و چه پیامی داده ایم.

مهمترین کارکرد انتخابات در نظام های مردم سالار، ارسال پیغام از طرف مردم به تصمیم گیران هست. با بررسی آراء می توان فهمید مردم از حاکمیت چه انتظاری دارند. از چه چیزهایی بیزار و به چه مسائلی علاقمندند. خواهان چگونه تغییری هستند.

انتخابات، بهترین فرصت برای حاکمیت است تا رویه های خود را مطابق خواست مردم جهت دهی کند و به سمتی برود که بیشترین رضایت مردم در آن نهفته است.

با این توضیح، برداشتم از رای مردم بافق به شخص مورد علاقه شان را می نویسم به این امید که دیگران و احتمالاً منتقدان هم، برای راستی آزمایی نظر من، دیدگاههای خود را بیان کنند. البته این را خودم اضافه کنم که دوستی می گفت، فلانی، این کار بیهوده است چون آنها که باید بخوانند و ترتیب اثر بدهند، نه می خوانند و نه ترتیب اثری می دهند.

قریب 19000 نفر از زنان و مردان بالای 18 سال بافقی، به محمد رضا صباغیان رای مثبت داده اند. اگر بپذیریم که همه ی ما گرایش به کسی پیدا می کنیم که نداشته هامان را، داشته باشد و حرف های در دل مانده ما را بزند، انتخاب ایشان پیام های جالبی خواهد داشت.

من مهمترین دلیل گرایش بافقی ها به صباغیان را صراحت لهجه و رک گویی او می دانم. در میان مردمی که آهسته آمدن و آهسته رفتن یک خصلت پسندیده شده تا مبادا  قدرت، شاخی به آنها بزند و براشان شانه ای بکشد، پیدا شدن کسی که با صراحت، دردها را بیان و مشکلات مگو را ابراز می دارد، غنیمتی است و می تواند بسیار جذاب باشد.

او بارها در مورد بیکاری فزاینده در شهر، اعتیاد روزافزون، مشکلات معیشتی، نابهنجاری های اخلاقی و رانت خواری و نورچشم بازی برخی اهالی، هشدارها داده است. انتقادهای صریح و بی پرده او در برابر مسئولان، چیزی نیست که مردم فراموش کنند.

 سرسختی ذاتی او برای گلاویز شدن با دست اندرکاران امور اجرایی از دیگر دلایل خواستن او بوده است.

می توان دلایل دیگری چون ساده زیست بودن و نشست و برخاست هایش با اقشار مختلف اجتماع  را هم، برای او برشمرد.

با این تفاسیر من رای بالای مردم بافق به صباغیان را، رای به صراحت گفتار و صداقت در رفتار تعبیر می کنم. مفاهیمی که این روزها مردم بشدت خواستار آنند.

اگر مردم برای انجام امور اجرایی، متوسل به نماینده یا نامزدان نمایندگی می شوند، دلیلش قطع امید از کارگزاران اجرایی است. وگرنه کیست که نداند، مجلس محل قانون گذاری است.

وقتی بعد از سالها وعده و وعید و تصویب چندین مصوبه در عالی ترین مرجع تصمیم گیری دولت و با وجود آنکه تقریباً تمام استان یزد از نعمت گاز برخوردارند و بافق در میان این همه وعده، بدون گاز شهری سر می کند، طبیعی است که مردم دردشان را به نماینده واگویند و از کسی حمایت کنند که دردشان را، رسا فریاد می زند.

رای مردم، اگر چه تبلورش در شخصی خاص ظاهر شد و نباید منکر این واقعیت شد که بسیار افرادی که رای به او دادند، هرگز به این فلسفه بافی های من و امثال من توجه نکرده و نمی کنند و چه بسا به آن خندیده باشند. برای آنها چیزی که مهم بود، خودی بودن او بود.

خودی، به هر دو معنا. هم از خودشان و جنس خودشان و هم همشهری خودشان.

محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 14 اسفند 1390 - 10:52 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام
میخواستم به آقای پورفلاح عرض کنم که واقعا حرف دل مردم را زدید ممنون
و برای آقای صباغیان آرزوی سلامتی از خداوند منان خواستارم

امیرحسین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 1:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

از متن زیبا که بهتر میشه گفت از حرف دل زیبایتان ممنونم

دارابی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 7:32 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام گل گفتی آی گل گفتی ….حیف که یه کم دیر گفتی باید به وسیله نخبگان با بصیرت ،نماینده در دور بعد به مردم شناخته شود.

صرفا جهت اطلاع این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 7:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مطالب زیبایی بود . واقعا حرف دل مردم را زدید

مشتاق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 7:47 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ریز رای بهاباد چی شد؟

همشهری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 9:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای پور فلاح برادر عزیز ممنونم از صحبتهای خوبتون من می خوام بگم درسته همه می دونن مجلس جای قانونگذاریه اما اگه اقای صباغیان موفق نشد به مجلس راه پیدا کنه ولی تونست چشم و گوش خیلی از ماها رو باز کنه حرفهای اقای صباغیان در مسجد جامع باعث شد من ساعتها فکر کنم.

نداي بافق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 9:57 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مرسي از مطلبتون من مطلب شما رو رساتر ميگم ما بافقي ها يك نفر رو ميخواهيم كه بدون دادن وعده كار كند و پس از آن كه كار انجام شد ما نتايج آن را ببينيم نه فقط وعده بدهد مثل مسئولين حال حاضر شهرستان.ما فقط صباغيان را ميخواستيم چون از جنس مردم بود دردها رو ديده و كشيده از نظر مردم بافق صباغيان نماينده است و مسئولين بايد به او پاسخگو باشند براي پيگيري مشكلات. با تشكر

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 10:16 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مطلب قشنگی بود، بسیاری از گفته ها صحیح است تا دردت را نگویی دکترهم نمیتواند نسخه بنویسد چه برسد به برنامه ریزان.

وحشی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 3:41 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

تشکر از بیان یک حقیقت
جناب آقای صباغیان نماینده همیشگی مردم بافق شد. وما باید قدردان چنین نعمت بزرگی باشیم و آن را غنیمت بشماریم . و ای کاش آقای صباغیان را به عنوان مسئول پیگری مصوبات و پروژه های بافق منصوب می نمودند تا مسئولین به جای توجیه قدری کار کنند.

م این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اسفند 1390 - 6:38 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام.آقای صباغیان من یک شهروند تحصیلکرده بافقی ام.بعد از باخت دوباره مردم شهر بافق باخودم گفتم که چقدر شعور سیاسی جمعی ما پایین است..چند بار باید این دور و تسلسل باطل را طی کنیم.هر دوره یک بافقی را علم کردند.نمیدانم که این بافقیها مهره آنها بودند ویا ایشان خیرخواهانه پا به این عرصه گذارده بودند.آخر، نفس انتخابات میگوید هرچه حضور بیشتر باشد به همان میزان رضایت کلی از وضع موجود بیشتر است یعنی وقتی 95 درصد مردم یک شهر در انتخابات شرکت میکنند یعنی 95 درصد موافق وضع موجودند.در حالی که خود میدانید اینچنین نیست.هنوز جای آن باطوم ها وتیرهای ساچمه ای در جای جای بدن جوانانمان باقیست.یک حس جمعی میگفت برای رساندن صدای اعتراضمان در مورد ترکیب بندی حوزه انتخابی و دیگر کاستیهای شهر که خود بهتر میدانید شرکت نکردنمان در انتخابات بهترین ومسالمت آمیز ترین راه است.ولی چه کنم که زود گول میخوریم.میخواهم در اینجا خیلی خودمانی به شما بگویم به نظر من در حق مردم خیانت کردید.خوب بشنوید خیانت.امیدورم در سال جدید خدا دعای سال تحویل را در حق همه مردم شهرم به اجابت برساند و تحولی اساسی در نگاه ها و افکارمان ایجاد نماید.

دانشجو این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 16 اسفند 1390 - 2:52 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

به عنوان یک دانشجوی بافقی باید بگویم مردم بافق در هر دوره شاید کمترین توجه را به شخصیت یک نماینده دارند و بیشترین توجه را به بومی بودن و شهرت وی و اتفاق نظر مردم دارند آنهم به یک دلیل واضح:اینکه بالاخره این بار یک بافقی نماینده شود.چه آقای کاظم کریم زاده و چه دکتر شیخ شاب باشد و یا آقای صباغیان باشد فرقی ندارد اصل نمایندگی یک بافقی است.
دلیلش هم این است که با توجه به عملکرد دولتها خود به خود به این نتیجه رسیده اند که اگر یک فرد بانفوذ مانند نماینده مجلس داشته باشند تا حرفشان و درخواستهایشان به گوش مسیولین مرکز برسد و همانگونه که دیگر نمایندگان استان و کشور امکانات چشمگیر و فراوانی را به شهر خود سرازیر کرده اند،او(نماینده بومی) نیز برای بافق این کار را انجام دهد.
فهم مردم بافق بالاتر از آن است که فقط دلسوزی بخواهند ما قدرت می خواهیم(قدرت همه جانبه)

ح.ف این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 18 اسفند 1390 - 9:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
اگر ما مردم به یک بافقی رای میدهیم فقط بدلیل بومی بودن نیست به راحتی می توان رای اقای شیخ شاب و صباغیان را با هم مقایسه نمود. مردمی بودن و شناخت مشکلات شهری و با مردم این شهر زندگی کردن هم مهم بود.همچنین شاید اگر ما یک مسئول قوی همچون اقای صباغیان در پست اجرایی داشتیم خیلی به بومی بودن توجه نمیکردیم.

دیانا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 7:49 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

تمام این خصوصیات در شخص نماینده فعلی دیده می شود

You cannot copy content of this page