فرهنگ مهمانی خدا(4)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
یک دیدگاه
دوشنبه - 24 تیر 1392

فرهنگ مهمانی خدا(4)

بیاییم فرهنگمان را اصلاح کنیم

«ما مهمان شهر خدا هستیم،آداب مهمان بودن را رعایت کنیم  »

    مهمان زمانی مهمان است که دعوتش کرده باشند . خداوند متعال هم چون دوستمان دارد و می خواهد رشد کنیم ما را دعوت کرده به شهر خودش.  لازمه یک مهمانی این است که آدم از موقعیتی که داخلش هست در بیاید و وارد محیطی شود که میزبان برایش تدارک دیده است . و خدا این کار را انجام داده . همه را آورده در فضای خودش یعنی شهر رمضان .یک ماه مهمان خدا هستیم . انگار شهر به شهر داریم حرکت می کنیم تا دیروز مهمان شهر پیغمبر یعنی شعبان بودیم و حالا مهمان شهر خداییم . تصورش را بکنید یک ماه در پیشگاه خدا ، یک ماه در شهر خدا. شهری که خداوند آراسته اش کرده است تا مهمانان به راحتی رشد کنند . به راحتی ارتقاء پیدا کنند .

   و اینک من و شما وارد شهر خدا شده ایم.شهری با تمام امکانات و زیبایی ها . شهری که بهشت را در ذهن تداعی می کند .شهری خدایی  شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدًي لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي وَ الْفُرْقانِ. به این روایت توجه کنید و تعجب نکنید . چون در بخشندگی خدا شک کرد ه اید . به این روایت توجه کنیم و قدر ماه مبارک و مهمانی آن را بدانیم :

    سعيد بن جبير مى‏گويد كه از ابن عباس پرسيدم: اجر و پاداش كسى كه در ماه‏ رمضان، روزه بگيرد و حقّ آن را بشناسد چيست؟ گفت: اى پسر جبير! خود را آماده كن تا تو را از آنچه كه گوشهايت تا به حال نشنيده، و در دلت خطور نكرده آگاه كنم، و ذهن خود را از هر فكرى خالى كن (به هنگامى كه كاملا آسوده خاطرى به من مراجعه كن)، زيرا آنچه كه تو از من خواستى، علم اولين و آخرين است. سعيد بن جبير مى‏گويد از نزد ابن عباس بيرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنيدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او يادآور شدم. ابن عباس رو به من كرد و گفت: از من بشنو آنچه را كه من مى‏گويم: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه مى‏فرمود: اگر مى‏دانستيد چه چيزهايى (فيضهائى) براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلّما بيشتر خدا را سپاس مى‏گفتيد.

چون شب اول (اين ماه) فرا مى‏رسد، خداوند تمام گناهان امّت مرا- چه پنهان و چه آشكار را- مى‏آمرزد، و (مقام) شما را دو هزار درجه بالا مى‏برد، و براى شما پنجاه شهر بنا مى‏سازد.

و در روز دوّم، خداوند به ازاى هر گامى كه در آن روز بر مى‏داريد، (ثواب) عبادت يك سال و ثواب يك پيامبر را در نامه اعمالتان مى‏نويسد، و اجر روزه يك سال را به نام شما ثبت مى‏كند…

  روایتی که روایت قبل را تکمیل می کند :

     جابر بن يزيد جعفى از امام محمد باقر عليه السلام گفت؛ فرمود رسول خدا (ص) جابر بن عبد اللَّه انصارى را كه اى جابر اين ماه رمضان هر كه روزه دارد روز آن را و قيام نمايد در بعضى از شب آن و نگاهدارد شكم و فرج خود را و بازدارد زبان خود را بيرون رود از گناهان خود چنان كه بيرون ميرود از ماه. عرضكرد جابر: يا رسول اللَّه چه نيكوست اين حديث. فرمود رسول اللَّه (ص): كه چه سخت است.

آری آنچنان ثوابی که در روایت اول ذکر شد از آن کسی است که مهمان خوبی باشد و طبق روایت دوم عمل کند

  پس :

من و شما مهمان شهر خدا هستیم .آیا خودمان را مهمان قلمداد می کنیم ؟برای بهره برداری از این ماه عزیز سعی کنیم :

  • اولا خودمان را مهمان بدانیم .
  •  ثانیا تمام توجهمان به میزبان باشد.میزبان از چه چیزی خوشش می آید و از چه چیز ناراحت می شود .
  • ثالثا سعی کنیم از فضایی که میزبان فراهم کرده نهایت استفاده را ببریم .

    در این ماه با نیّات ،افکار ، امیال ، احساس واخلاق و رفتارهایمان و با گوش و چشم و زبان و اعضا و جوارحمان در این مهمانی شرکت کرده ایم .  در پیشگاه میزبان بهترین صادره ها را داشته باشیم . ان شاء الله .

 محمد جواد عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
حسين این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 25 تیر 1392 - 1:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خداي هر آنچه خوبان از اين ماه مبارك ياد و هر چه مهمانان تو از آن برداشت مي كنند و هر آنچه تو به اوليائت عطا مي كني لطفي كن و مرحمتي نما و به خاطر بهترين هاي درگاهت به ما نيز عطا نما . گمان نكنم براي تو سخت باشد يا دليلي براي عدم عطايت باشد. اينطور نيست؟!

You cannot copy content of this page