دغدغه‌های معیشتی اهل قلم را به كمترین حد ممكن كاهش می‌دهم

دسته: اخبار ایران , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
جمعه - 25 مرداد 1392

ما ایرانیان به ایرانی بودن و تمدن ۷۰۰۰ ساله خود می‌بالیم/ کسانی که هویت ایرانی را در ستیز با هویت اسلامی می‌دانند، به بیراهه می‌روند.

ایلنا: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد با بیان سخنانی از امام علی(ع) دفاعیات خود را در مجلس شورای اسلامی آغاز کرد. او گفت: برای تصدی این مسئولیت دشوار و رساندن پیام معنویت انقلاب به جهانیان اعلام آمادگی می‌کنم.وی همچنین از كاهش دغدغه‌های معیشتی اهل قلم به كمترین حد ممكن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی گفت: وزارت فرهنگ؛ مسئولیت بزرگ و پرمخاطره‌ای است. به سختی کار آگاهم و می‌دانم وزیر فرهنگ بودن در این روزهای پرحادثه آسان نیست.

وی گفت: می‌دانم که فرهنگ اولویت نخست کشورمان می‌باشد و ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد. نه تنها نگاه شرقی‌ها بلکه چشم امید جهان غرب به شرق و خورشید گرمابخش ایران اسلامی دوخته شده است.

علی جنتی گفت: فرهنگ و هنر فقط برای اوقات فراغت نیست بلکه دیپلماسی عمومی کم‌هزینه‌ترین راه برای ایجاد تعامل سازنده با جهان است.

وزیر پیشنهادی، جنگ امروز را جنگ تصویر خواند و گفت: همه در تلاش هستند تصویر نیکویی از خود به جای بگذارند و وزارت ارشاد این وظیفه را دارد که نشان دهنده تصویری باشکوه از ایران اسلامی باشد.

جنتی، وضعیت فرهنگی کشور را علی‌رغم تلاش‌های دولت‌های گذشته نامطلوب خواند و گفت: تهاجم فرهنگی توطئه نیست. زمانی که اکثر کشور‌ها از نفوذ فرهنگ امریکایی نگرانند و بودجه‌های زیادی صرف مقابل با آن می‌کنند، تکلیف کشور اسلامی ما به خوبی در مقابل این شبیخون فرهنگی مشخص است و فقط با بازگشت به خویشتن خویش می‌توان در این عرصه موفق بود.

وی، بازگشت به خویشتن را بازگشت به دین اسلام، اسلام کرامت و اسلامی که هتک حرمت؛ جاه طلبی و دنیاپرستی را گناهی نابخشودنی می‌داند و واپس‌گرایی و تحجر را برنمی‌تابد و اسلامی برای همه نسل‌ها و ملت‌ها؛ دانست و گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی(ص) وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما ایرانیان به ایرانی بودن و تمدن ۷۰۰۰ ساله خود می‌بالیم. ایران همواره سرزمین توحید بوده و شرک و بت‌پرستی در سرزمین ما وجود نداشته و خدمات ایرانیان به اسلام(به گفته‌ی شهید مطهری) موجب فخر ما ایرانیان است.

جنتی؛ کسانی که پرچم مکتب ایرانی را در برابر مکتب اسلام برافراشته‌اند و کسانی که هویت ایرانی را در ستیز با هویت اسلامی می‌دانند، افرادی دانست که به بیراهه می‌روند و گفت: هویت ایرانی و اسلامی دو روی سکه هویت ماست.

وی در ادامه گفت: پاسداری از زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام یکی از برنامه‌های من است که از این طریق بتوانیم راه را بر بیگانه ببندیم و با اعزام سفیران فرهنگی شایسته، دیندار و فرهنگی؛ راه را برای همگرایی جوامع اسلامی هموار سازیم.

علی جنتی گفت: من از ریاست دوره‌ای در جنبش عدم تعهد برای رساندن پیام ایران به جهان ‌‌نهایت استفاده را خواهم برد و معتقدم که جهان کنونی تشنه شنیدن شعر و ادب فارسی و تشنه مینیاتور ایران است و بهترین سفیر در عرصه جهانی هنر است.

وی گفت: با کمک علمای آگاه در عرصه هنر، سینما، موسیقیدانان و هنرمندان می‌توان بسیاری از درهای بسته را گشود و نام شاعران بزرگ ما چون آب زلالی است که تشنگان حقیقت را سیراب می‌کند.

علی جنتی ادامه داد: در روزگاری برای تصدی وزیر ارشاد انتخاب شدم که جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر از دولت فاصله گرفتند و برخوردهای نابجا و کشمکش‌های بی‌ثمر جای برخوردهای مناسب را گرفته و من می‌خواهم بدون ذره‌ای دور شدن از ارزش‌های اسلامی آرامش و اعتدال را به عرصه فرهنگی کشور بازگردانم.

جنتی با تاکید بر اینکه بزرگان و پیشکسوتان را بزرگ خواهم داشت و دغدغه معیشتی اهل قلم را رفع خواهم کرد، افزود: تفکر لیبرالی هنر برای هنر است را نمی‌پسندم زیرا هنر برای تعالی بشر است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلان فرهنگی را بر چند اصل مهم بنا کرده‌ام، افزود: همه این اصول برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه سند چشم‌انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه است.

جنتی، ترویج فرهنگ اصیل دینی و سبک زندگی براساس الگوی اسلامی را ازجمله این اصول برشمرد و افزود: تقویت فرهنگ عفاف و حجاب نیز لازمه اجرای این اصول است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدگاه‌های علما و روحانیون و مراجع عظام را سرمایه‌ی بزرگ و پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی توصیف کرد و افزود: مساجد نیز به عنوان فرصتی استثنایی برای دستیابی به کمال معنوی نقش محوری خواهد داشت.

جنتی به اصل عدالت فرهنگی در برنامه خود اشاره کرد و افزود: عدالت فرهنگی به معنی ایجاد فرصت برای همه هنرمندان و همچنین ایجاد فرصت برای همه لایه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به تقویت تشکل‌های صنفی فرهنگی تصریح کرد: تمرکززدایی نیز از اصول مهمی است که به آن پایبندم و بر این باورم که باید به مدیریت محلی و منطقه‌ای اعتماد کرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سازمان مردم نهاد باید قلب تپینده فرهنگ باشد.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر آموزش و حمایت از خلاقیت‌ها افزود: برای اصلاح فرهنگ عمومی و ضبط زندگی‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست؛ باید از مدارس آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد روحیه‌ی دین‌باوری و خودباوری تنها با یاری وزرت آموزش و پرورش و هماهنگی بین‌بخشی ممکن است، افزود: درصورت همکاری شما و همچنین همکاری وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی، برای ارتقای فرهنگ کشور گام‌های بلندی برخواهم داشت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودرای بودن را آفت مدیریت دانست و افزود: سوابقم گواهی می‌دهد اهل مشورتم و احترام به دیگران را از اساتیدم در حوزه آموختم.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی نقدپذیری را به من آموخت، افزود: همچنین از ایشان آموختم پست‌ها امانت و تنها برای خدمت و نه ابزاری برای قدرت است.

جنتی با ابراز امیدواری از اینکه آموخته‌هایش باعث شود وظایف محوله را انجام دهد، افزود: چشم امیدم به نخبگان فرهنگی است و دستم به سوی دلسوزان ملت به ویژه مجلس دراز است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page