رییس‌جمهور خبر داد: کارگروه شناسایی و رفع موانع رونق اقتصادی تشکیل می‌شود

دسته: اخبار ایران , اقتصادی
بدون دیدگاه
شنبه - 2 شهریور 1392

رییس‌جمهور از تشکیل کارگروهی از سوی دولت برای شناسایی موانع رونق اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن روحانی صبح امروز در حاشیه تجدید بیعت اعضای هیات دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه این هفته هیات دولت در روز یکشنبه، دولت کارگروهی مشخص می‌کند که ظرف 15 روز تمام موانعی را که در راه رونق اقتصادی،‌ اشتغال، راه‌اندازی بنگا‌ه‌های کوچک و بزرگ و تحرک اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی،‌خدمات وجود دارد شناسایی کند و راه‌کارهای مناسب برای رفع این موانع را ارائه دهد تا در جلسات بعدی هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: در هفته گذشته در دو جلسه هیات دولت همه اقدامات لازم برای تامین کالاهای اساسی تا پایان سال برای کشور انجام شده است و مردم در این زمینه می‌توانند کاملا آسوده خاطر باشند.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در اولین روزهای آغاز به کار دولت تدبیر و امید و اولین روز هفته دولت، این خدمتگزار که با رای مردم مسئولیت بزرگ ریاست جمهوری نظام را برعهده گرفته‌ام، از طرف خود و اعضای هیات دولت به روح بلند امام خمینی(ره) درود می‌فرستم و ادای احترام می‌کنم. خوشحال هستیم که اولین ساعات هفته دولت با زیارت مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شده است. امام بزرگوار برای ما عزت، سربلندی، استقلال و آزادی را به ارمغان آورد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه “این زیارت یک عمل تشریفاتی نیست”، گفت: دولت در آغاز کارش در برابر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با همه آرمان‌های امام(ره) که در واقع آرمان‌های اصیل ملت ایران است بار دیگر تجدید میثاق می‌کند. آرمان امام خمینی(ره)، اعتلای کشور، توسعه همه‌جانبه، مردم‌سالاری، تحقق ارزش‌های متعالی انسانی و ترویج فضایل اخلاقی در این سرزمین بوده است.

امام(ره) به حقوق مردم توجه ویژه داشت

وی یادآور شد: امام(ره) سایه شوم تحقیر‌های داخلی و خارجی را که از استبداد و استعمار ناشی می‌شد برای همیشه از سر مردم ایران دور کرد. ما اعتدال را از امام(ره) آموخته‌ایم. ایشان حتی در برابر حرکت‌های تندروانه برخی از جریان‌ها و اشخاص همواره رفتار سازنده داشتند و ما تدبیر و امید را از امام(ره) آموخته‌ایم. او در دوران نهضت و استقرار نظام اسلامی و همچنین در روند اداره حکومت همواره آینده‌نگری و تدبیر را مدنظر داشت و سراسر رفتار، کلام و منش ایشان امید بود. امام(ره) به حقوق مردم توجه ویژه داشت و این دولت نیز با همه آن آرمان‌ها و خط و راه وفادار خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: امروز در محضر امام (ره) دولت بار دیگر بر عهدی که با مردم بسته تاکید می‌کند و با وجود چالش‌ها و مشکلات، با اتکا به لطف پروردگار و عنایت معصومین(ع) و توجهات حضرت ولی عصر(عج) و حمایت قاطع مردم و همچنین حمایت رهبر معظم انقلاب امیدوار به حل مشکلات است. البته از امام(ره) بزرگوار و شهدا می‌خواهیم که برای دولت دعا کنند که ما بسیار به آن نیازمندیم.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: لازم می‌دانم از اعضای خانواده امام خمینی(ره) بویژه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به خاطر حمایت‌هایشان از این دولت تشکر و قدردانی کنم.

وی در ادامه صحبتهای خود در جمع خبرنگاران افزود: جا دارد در اینجا به مردم عزیز ایران عرض کنم که دولت در اول هفته کاری خود چند اقدام مهم را انجام داده است. اولین اقدام این بود که در سطح وزیران از افراد شایسته، دوراندیش و صاحب تجربه در این شرایط حساس استفاده کند، چراکه ما معتقدیم حضور وزیران قدرتمند برای مردم آرام‌بخش است و در مرحله بعد نیز وزرا و مسئولان افراد شایسته‌ای را برای خدمت دعوت می‌کنند که آن نیز برای مردم باعث ثبات و آرامش خواهد بود.

روحانی با اشاره به جلسه هیات دولت در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته گذشته گفت: دولت در این دو جلسه همه اقدامات لازم برای تامین کالاهای اساسی تا پایان سال برای کشور را انجام داد و مردم کاملا در این زمینه می‌توانند آسوده خاطر باشند.

 به وعده 100 روزه خود عمل می‌کنیم

وی در تشریح شرایط اقتصادی کشور افزود: شرایط کشور از نظر اقتصادی دارای رکود و تورم است و در اصطلاح دچار رکود تورمی است. برای حل معضلات اقتصادی پیچیدگی‌هایی پیش روی دولت است اما در عین حال دولت مصمم است که در اولین جلسه این هفته که یکشنبه برگزار می‌شود، کارگروهی را مشخص کند که ظرف 15 روز تمام موانعی را که امروز برای رونق اقتصادی، اشتغال، راه‌اندزای بنگاه‌های بزرگ و کوچک، تحرک اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و در راستای فعال‌تر شدن بخش خصوصی وجود دارد مشخص کند و راهکارها را ارائه دهد تا در جلسات بعدی هیات دولت در مورد آنها بحث و گفت‌وگو و بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: به مردم وعده می‌دهیم که طبق وعده‌های قبلی، حتما طی 100 روز اول یا کوتاه‌تر، اقدامات ضروری و فوری در این زمینه انجام دهیم و نتیجه کار را به مردم بگوییم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرایط امروز منطقه اشاره کرد و گفت: لازم می‌دانم نسبت به اوضاع منطقه به شدت ابراز نگرانی و تاسف کنم.

وی همچنین با اشاره به شرایط امروز سوریه اظهار کرد: بسیاری از مردم بی‌گناه سوریه توسط عوامل شیمیایی مصدوم و شهید شده‌اند و این تاسف‌بار است. ما کاربرد سلاح شیمیایی را کاملا و قویا محکوم می‌کنیم چراکه جمهوری اسلامی ایران خود قربانی سلاح‌های شیمیایی است.

رییس‌جمهور به اهمیت جلوگیری از کاربرد این نوع سلاح‌ها در دنیا بویژه در سوریه اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت توجه جامعه جهانی به این موضوع گفت: ناامنی‌ها و اقدامات تروریستی در لبنان و حمله هوایی اسرائیل به لبنان محکوم و نشانگر آن است که دشمنان توطئه بزرگی برای منطقه حساس خاورمیانه طراحی کرده‌اند. این توطئه‌ها در سوریه، لبنان و مصر بیش از جای دیگر مشهود است.

روحانی در ادامه تاکید کرد: بی‌ثباتی در منطقه به ضرر منطقه و مسلمانان است و تنها به سود اسرائیل است و امیدواریم با هوشیاری مردم منطقه و تلاش کشورهایی که دلشان برای ثبات منطقه می‌تپد در آینده نزدیک شاهد آرامش و ثبات در منطقه باشیم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین پس از حضور در مرقد شهدای 72 تن و ادای احترام به شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی در جمع خبرنگاران گفت: هفته دولت توأم با یاد شهیدان رجایی و باهنر است.

  فکر را نمی‌توان ترور کرد

رییس‌جمهور با اشاره به حوادث هفتم تیر تا هشتم شهریور سال 60 افزود: جنایتکاران تروریست فکر می‌کردند که با شهادت مسئولان و بزرگان نظام می‌توانند این کشور را به استبداد و استعمار گذشته برگردانند. اشتباه آنها این بود که فکر می‌کردند این نظام وابسته به ساختار و اشخاص است در صورتی که مبنای آن در راستای تحول فکری کل مردم و جامعه بود و فکر را هیچگاه نمی‌توان ترور کرد.

روحانی با اشاره به پایداری ملت ایران بر راه و آرمان‌هایی که بر مبنای آزادی و اسلام انتخاب کرده است، گفت: به روح بلند شهید رجایی که اسوه ایستادگی، صبر، تحمل، ساده‌زیستی، فداکاری و قانون‌مداری است و همچنین به روح شهید باهنر که سراسر زندگی‌شان توأم با اخلاق بود درود می‌فرستیم.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید راه شهیدان باهنر و رجایی ادامه خواهد داد، چراکه راه آنها ایستادگی، قانون‌مداری، تلاش و فداکاری و خدمت صادقانه بی‌منت به مردم بود. دولت یازدهم بر اعتدال تاکیبد دارد و ما شهید بهشتی را اسوه و نمونه اعتدال می‌دانیم.

رییس‌جمهور با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی و مبارزات انقلابی وی یادآور شد: ایشان قبل از انقلاب شاگرد امام(ره) بودند و در آن زمان ضمن حرکت در راستای تحقق حرکت انقلاب اسلامی دارای تدبیرگری و مدبرگری بودند. چنانچه به فکر ساختار آینده کشور، مسئولان و کارگزاران آینده بودند و در این راستا در حوزه اقدامات انجام دادند و مدارس و دبیرستان‌هایی را نیز تاسیس کردند. دکتر بهشتی فراجناحی بودند و فراجناحی رفتار می‌کردند. این دولت نیز فراجناحی و اعتدال را از شهید بهشتی درس گرفته و پایبند به آن خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدت کوتاهی از عمر این دولت گذشته است، گفت: امیدواریم در سال آینده در هفته دولت بتوانیم دستاوردهای یکساله خود را به مردم عرضه کنیم. البته من اعتقاد ندارم که از هفته دولت به عنوان یک جشنواره تبلیغاتی یاد شود بلکه معتقدم در کنار اینکه خدمات بیان می‌شود، فعالیت‌ها و عملکردها نیز باید مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

 

رییس‌جمهور در پایان صحبتهای خود از فعالیت تمام دولت‌های قبل تشکر کرد و افزود: از فعالیت‌های تمام دولت‌های قبل از دولت موقت، دولت شهیدان رجایی و باهنر،‌ دولت دفاع مقدس، دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت نهم و دهم تشکر می‌کنیم و تلاش‌های آنها را ارج می‌نهیم و می‌دانیم که تمام دولت‌ها در حد خود تلاش کردند تا آرمان‌های انقلاب را محقق کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page