برای احیای موقوفات به جذب سرمایه‌گذار نیاز است

دسته: اخبار ایران , اقتصادی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 5 شهریور 1392

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد گفت: برای احیای برخی موقوفات در سطح استان به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار نیاز است.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: از سال‌های پیش تا کنون بسیاری از املاک برای انجام امورات خیر وقف شده که بری از آنها نیاز به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار دارد.

وی ادامه داد: زمین‌های تجاری، مسکونی و زمین‌های زراعی و کشاورزی در سطح استان از جمله موقوفاتی هستند که برای احیای ان و عمل به نیت واقف به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات سبب عمران و توسعه خدمات رفاهی در شهرها می‌شود ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری برای احیای پروژه‌های موقوفه در دستور کار اداره کل اوقاف قرار دارد اما این کار زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: موقوفات باید در راه نیات واقفان خیراندیش مصرف شود و یکی از اولویت‎های این سازمان احیا و سرمایه‎گذاری موقوفات است از این رو مجدانه به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احیای این سنت نیکو و پسندیده هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد در پاسخ به این سوال که برای زمین‌های موقوفه رها شده در سطح شهر و محلات چه برنامه‌ای در دستور کار است گفت: بسیاری از این موقوفات برای احداث مسجد وقف شده‌اند که برای ساخت آن به اعتبار کلانی نیاز دارد.

عادل با بیان اینکه رها شدن این املاک موقوفه موجب نارضایتی ساکنان محله و دلزدگی شده‌ است افزود: اعتبار چندانی در این زمینه نداریم و اگر اعتباری باشد برای تکمیل مساجد مصرف می‌شود تا ساخت مسجدی جدید اما باید برای این زمین‌ها نیز برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: باید برنامه‌ای باشد تا به صورت موقت به عنوان پارکینگ از این مکان‌ها استفاده شود تا برای مردم دردسر و مشکلی ایجاد نشود و بعد از تامین اعتبار نسبت به ساخت آن اقدام کرد.

مدیرکل اوقاف یزد در ادامه با اشاره به وجود 12 هزار موقوفه در استان یزد گفت: استان یزد از نظر تعداد موقوفات در رده پنجم کشور قرار دارد اما از نظر درآمد در رتبه‌های آخر قرار گرفته که باید نسبت به این موضوع نیز حساس بود و اقدام کرد.

وی در ادامه فعالیت و تلاش این نهاد در حوزه مبارزه با موقوفه خواری و سنددار شدن موقوفات را یاد آور شد و عنوان کرد: به همت اداره کل ثبت اسناد این استان و تلاش کارشناسان اداره اوقاف، 200 مورد از موقوفات این استان در سال جاری سند دار شدند.

عادل بیان داشت: با حضور مدیران و کارشناس ادارات کل اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک استان همراه با تحقیق و بررسی در کار گروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان نسبت به سنددار شدن موقوفات اقدام شد.

وی سند مالکیت را از راه‌های جلوگیری از موقوفه‌خواری و حفظ جایگاه موقوفات برشمرد و اظهار داشت: اخذ سند می‌تواند موجب ماندگاری موقوفات و اماکن مذهبی و دینی شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین در حوزه اسناد و تحقیق موقوفات، در سال جاری 342 مورد مفاصا حساب برای موقوفات صادر شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از موقوفات استان در سال‌های گذشته به دلیل عدم وجود سند و مدارک دقیق، در طرح‌های شهری از بین رفته است گفت: موقوفاتی که در طرح شهری قرار می‌گیرند ابتدا باید مطابق همان موقوفه جایگزین شوند و سپس طرح بر روی ملک موقوفه اجرا شوند.

عادل عنوان کرد: موقوفاتی که در سال‌های گذشته در طرح‌های شهری قرار گرفته‌اند نیز در دستور کار برای بررسی و شناسایی قرار دارند تا مطابق ان موقوفات نیز جایگزین شوند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page