سینمایی که با خاک یکسان شد

دسته: اخبار ایران , عمومی , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 6 شهریور 1392
چند هفته پیش سینما قدس زنجان که از سال 88 به بهانه تعمیرات و بازسازی تعطیل اعلام شده و قرار بود 22 بهمن سال 89 به بهره‌برداری برسد با «خاک» یکسان شد.
IMAGE635130220411781512

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سینما قدس زنجان یا همان «لی لی» سابق، پس از ساخت در دهه 40 با گنجایش 650 نفر تماشاچی و اکران فیلم‌های مختلف، اسفندماه سال 1387 برای ساخت سالنی مقاوم‌تر، بزرگتر و مدرن‌تر تخریب و درهای آن به‌ روی فیلم و مخاطب بسته شد و به‌‌ جای پوستر فیلم بر سردر آن، پوسترهای غیر مرتبط نصب و به‌ جای مخاطبان، انواع دست‌فروشان در پله‌های این سینمای قدیمی بساط کردند.

سودای ساخت مجدد این سینما، حکایتی است که همچنان باقی می باشد، و بر خلاف قول مساعد استاندار زنجان مبنی بر بهره‌برداری از این سالن در بهمن‌ماه 89، چندی پیش زنجانی‌ها شاهد تخریب این سینما بودند.

سینما قدس برای احداث «پردیس سینمایی» تخریب شد

حمیدرضا اسماعیلی، رئیس حوزه هنری استان زنجان با بیان اینکه کلیات طرح بازسازی سینما قدس زنجان تصویب شده است، بیان کرد: پس از بررسی‏های کارشناسانه در کارگروه‎های ویژه به این نتیجه رسیدیم که مقاوم‎سازی این سینما ممکن نیست و علی‎رغم تلاش‎هایی که صورت گرفت این سینما با توجه به شرایط نابسامانی که داشت تخریب شد و درصدد هستیم سه سالن سینما در سه طبقه که در حقیقت در یک مجتمع فرهنگی، رفاهی، تجاری و آموزشی تعریف می‎گردد، احداث کنیم.

وی با تأکید بر کاربری‎های فرهنگی این سینما بر جنبه‎های تجاری پردیس‎های سینمایی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: اولویت ما در احداث پردیس سینمایی ویژگی‎های فرهنگی آن است، اما سعی کرده‏ایم در جهت درآمدزایی این مراکز نیز حرکت‎های انجام دهیم و به همین دلیل در طرح و نقشه این سینما مجموعه تجاری و تفریحی نیز گنجانده شده است و درآمدهای ناشی از آنها در جهت مصارف فرهنگی و در بحث تولید فیلم و نمایش و تئاتر هزینه می‌شود.

اسماعیلی با انتقاد از کم توجهی‎هایی که در بخش اعتبارات فرهنگی همواره از سوی مسئولان مشاهده شده است، گفت: متأسفانه در شرایط بد اقتصادی که هم‌اکنون در آن قرار داریم بحث فرهنگ و هنر جزو اولین مواردی هستند که از اعتبارات‌شان کاسته می‎شود و این امر در ساخت و ساز سینما قدس هم بسیار مؤثر است.

 

رئیس حوزه هنری استان زنجان به لزوم همکاری بخش خصوصی در ساخت پردیس جدید سینما قدس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها یک سینمای فعال در شهر زنجان داریم، سعی می‌کنیم با ساخت پردیس سینمایی که شامل سه سالن سینما است، بر تعداد سینماهای فعال بیفزاییم و با توجه به اینکه سالن‎های سینما در جهان امروز گاهی بیشتر از خود فیلم‎ها بر فروش فیلم تأثیر دارند، سعی داریم از تجهیزات و امکانات درجه یک در ساخت سینمای جدید بهره ببریم.

 

وی فقدان سالن‎های سینمایی مناسب را یکی از عوامل ریزش مخاطب دانست و افزود: نبود سالن‎های کافی و مناسب یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از فیلم‎هاست و اگر سالن‎های پردیس سینمایی جدید احداث شود علاوه بر رونق سینماها سبب رقابت‎های سالم بین سینماهای فعال در زنجان می‌شود.

 

اسماعیلی به حساسیت مردم زنجان نسبت به تخریب این سینما اشاره کرد و گفت: با مشاهداتی که داشته‌ایم در حال حاضر کمتر شهروندی نسبت تخریب این سینما بی‎‎توجه است؛ چرا که این سینما مرکزی‌ترین نقطه استان واقع شده است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم علی‌رغم اینکه توافق‌نامه‎ها به تأیید نهایی نرسیده است، کار بازسازی را شروع کنیم و زیرساخت‎های لازم را برای احداث یک سینمای مدرن ایجاد کرده و زمینه را برای رونق سینماهای استان فراهم آوریم.

 

وجود 2 سینما در استان زنجان!

 

با وجود گذشت حدود 60  سال از به وجود آمدن نخستین سینما در ایران از 18 شهر زنجان هنوز  16 شهر این استان سینما ندارند.

 

البته اینکه انتظار داشته باشیم که در همه شهرهای استان سینما ساخته شود، شاید کمی دور از ذهن باشد؛ چراکه بسیاری از شهرهای استان به امکاناتی نیاز دارند که جایی برای سینما وجود ندارد؛ اما ساخت حداقل یک سینمای کوچک در مراکز هشت شهرستان‌ این استان می‌تواند مفید باشد.

 

نگران جوانان شهر هستم

 

یک شهروند زنجانی با گلایه از نبود سینمای خوب در سطح شهر گفت: مسئولان که اینقدر اعتراض می‌کنند که چرا آمار اعتیاد و فساد زیاد شده است، به فکر ساخت محیط‌های فرهنگی برای جوانان باشند.

 

وی بیان کرد: وقتی پسر جوانم می‌گوید: با دوستانم می‌روم بیرون، دلم هزار راه می‌رود که کجا رفته‌اند،زنجان که نه جای گردشگری مناسب برای جوانان دارد، نه فرهنگی.

 

این مادر زنجانی خاطرنشان کرد: من واقعا نگران جوانان این شهر هستم، کاش مسئولان هم به اندازه مادران این شهر احساس نگرانی و مسئولیت کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page