تاثير حضور تيم ليگ كشوري در شهرستان

دسته: مقالات , ورزشی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 6 شهریور 1392

1

مقدمه

در گذشته هاي نه چندان دور ورزش اهميت آنچناني نداشته است و كسي به آن توجه نمي كرده است زيرا باور اين بوده، كساني كه كارهاي دستي مثل كشاورزي، كارگري و…انجام مي دهند خود در حال ورزش هستند هر چند این اعمال باعث بهبود و توانمندی افراد مي شده ولي همه مي دانيم كه ورزش غير از اين بوده و فعاليت بدني و ورزشي شامل به كار گيري و بهبود سيستم هاي قلبي تنفسي ،اسکلتی- عضلاني و … است .

***

امروزه ورزش خارج از تاثيرات سياسي، فخر و مباهات ملتها بواسطه ورزش، مبارزه گری(بازیهای ایران و عراق وعدم مسابقه ورزشکاران ایران باورزشکاران رژیم صهیونیستی) – استعمارستیزی (بازی فوتبال ایران –آمریکادر جام جهانی 98 فرانسه * نبرد معروف آرژانتین و انگلیس در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1986 و گل معروف قرن و هنرنمایی دیه‌گو مارادونا که بعد از دریبل کردن نیمی از بازیکنان انگلیسی دروازه پیتر شیلتون را باز کرد و بعد از آن نیز مقدس‌ترین حقه تاریخ فوتبال که با دست مارادونا به ثمر رسید نه پاهایش! شاید برای همین بود که بعدها نیزنام «دست خدا» را برای آن در نظر گرفتند.  ) – صلح(شکست دیواربرلین و اتحاد آلمان شرقی وغربی)، اثرات اقتصادي زيادي نيز بهمراه دارد . امروزه كانالهاي تلويزيوني مختلف ، تبليغات ، توریسم ورزشي و … صنعت ورزش را به يكي از صنايع جديد و مدرن اقتصادي امروز در دنيا معرفي كرده است .

در اين مجال سعي داریم به بررسي و حضور تيم ورزشي در استان و شهرهاي كوچك بپردازيم و تحليل

نماييم كه آيا حضورتيم ورزشي در اقتصاد شهر تاثيري خواهد داشت يا نه ؟ اگردارد مثبت است یامنفی؟

از صفر و از بهانه بودن يك تيم در شهرستان شروع مي كنيم در ابتدا و براي حضور تيم بايد زير ساخت ها و بنيانهاي آن رشته را احداث نمود؛ از قبيل: مجتمع ورزشی ، زمین اصلی مسابقه ،زمین وسالن تمرینی ، استاديوم ، هتل ، خوابگاه و… که بايد قشر و نيروي كارگر زيادي را جهت احداث به كار گرفت. بكار گيري مهندسين ناظر مختلف براي ساخت و نظارت اين مكانها از امورديگري است كه بايد به آن اشاره نمود . از مشاغل و حرفه هاي مختلفي كه بايد به كار گرفته شود از قبيل بنا، نقاش ، جوشكار ،برقكار و كساني كه بايد در مراحل مختلف از پي كني تا ساخت واجرا نظارت داشته باشند . يا مهندسين كشاورزي كه در مراحل مختلف كاشت و نگهداري در زمينها ي چمن ناظر بر كار باشند. بعد از توسعه زير ساختها ي مجموعه باشگاه در شطح شهر نياز به خريد لوازم ورزشي مختلف از قبيل لباسهاي تمريني و مسابقه اي ،كيف و كفش، لوازم تمريني، توپ و تور ، تشك ،قيف ، نيزه و …. خواهد بود كه صنف پوشاك بايد نسبت به تامين آن اقدام نمايد چه بصورت نمايندگي فروش و چه بصورت آزاد .

 در بحث كلان و بزرگتر در شهر بواسطه حضور تيم در ليگ نياز به زير ساختها ي شهري و استفاده از آنها نيز ضرورت پيدا مي كند. توسعه و بهبود راههاي ارتباطي شهرستان با مركز استان و ساير استانها از قبيل راه آهن ، راهها آسفالته و … با توجه به برنامه هاي تمريني  وزمان مسابقات استفاده از هواپيما و فرودگاه نيز از ديگر مطالبات تیم شهر خواهد بود .

از ديگر اصناف درگيرصنف هتلداري وصنعت گردشگري مي باشد . زيرا به واسطه وجودتیم ميزبان و

تيم ميهمان همچنين داوران ، ناظران و نمايندگان فدراسيون و حتی تماشاگران تيم حريف میتواند منبع

درآمدی خوبی برای شهرباشد . در كنار آن علاوه بر شناساندن شهر وانتقال  آداب ورسوم فرهنگ شهرستان، بازدیدازمكانهاي مذهبی ، ديدني و گردشگري وخرید سوغات شهر ستان خواهد توانست عوايد زيادي را نصيب شهرستان نمايد .

بدليل ارتباط تنگاتنگ روانی، اداري و مالي باشگاه و هيات يا هياتهاي شهرستان در بستن قرار داد و در صد قرار داد بازيكنان و … از مواردي است كه به هياتهاي شهرستان كمك خواهد شد . بواسطه استفاده تيم از امكانات ورزشي مختلف در شهرستان ، ادارات و ارگانهاي مختلفي كه امكانات ورزشی از قبيل: استخر، سوناوجکوزی ،سالن بدنسازی ، زمين يا سالن تمريني و … دارند نيز خواهند توانست منبع درآمدی خوبی برای خود فراهم نمایند.

خارج از بحث تاثيرات اقتصادي حضور تيم در شهرستان اثرات رواني _ورزشي است كه براي ورزشكاران ، مربيان ،داوران و بازيكنان در سطح شهرستان و حتی استان شامل خواهد شد . شايد با هدف دستيابي به درجات بالاتر ، راهیابی به تيم ملي، لژيونر شدن يا دسترسي به منابع مالي و قرار داد بهتر اين تكاپو در ورزشكاران ايجاد شود تا نسبت به بهبود عملكرد خود اقدام نمايند .البته این نکته را نیز نباید از نظردورداشت که در بحث حرفه ای وتیم داری فقط نمی شود به نیروهای بومی شهرستان وحتی استان تکیه داشت وباید از نقاط دیگرنیز برای تقویت تیم استفاده شود.همچنین ضرورت تشکیل تیم های پایه ومدارس مرتبط با رشته ، نوید آینده بهتربرای سالهای بعد خواهد بود.

بكار گيري نيروهاي بومي در رده هاي مختلف مديريت باشگاه ،مربيان ، داوران و بازيكنان علاوه  بر

اينكه تيم را از نعمت حمايتهاي معنوي و تماشاگران بيشتر برخوردار خواهد كرد زمينه را براي ارتقاء و پيشرفت بيشتر فراهم خواهد نمود .

 شناسانده شدن و معرفي شهر در سطح كشور از ديگر موارد مثبتي است كه در جهت تشويق سرمايه گذاران بخشهاي خصوصي وحتی دولتی در جهت كشاندن به سمت شهر خواهدبود.

بواسطه بازدید مسئولین شهرستانی ، استانی وحتی کشوری ، تفکرونگرش آنها برای عمران وآبادی شهرستان با نگاه مثبت خواهد بود .

البته نا گفته نماند كه در كنار اين تيم  داري بعضي ناهنجاریهای اخلاقی نيز بدليل مسافرت تيم و تماشا چيان به ساير نقاط و يا ميزباني آنها پيش آيد هر چند كه اين معضل شايد فراگیر بوده ولي با توجه به غنای فرهنگي شهر و توجيه ليدرها و تماشاچيان مي توان فرهنگ سازي نمود و اين معضل را نيزمديريت  نمود .  درمجموع می بینیم که بودن تیم در شهرستان دارای نکات مثبت وارزنده بیشماری است که میطلبد همه مردم ومسئولان در جهت تشویق وحمایت ازشرکتها وارگانهاوحتی افرادی که توانمندی تیم داری دارندپشتیبانی نمایند .

                          حسن آتش افروز

                                                                                            کارشناس ارشدمدیریت ورزش

                                                رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page