آیا میدانستید که برادر مارکوپولو از بافق دیدن کرده؟

دسته: تلخند و لبخند
۱۰ دیدگاه
سه‌شنبه - 19 شهریور 1392

بر اساس تازه ترین شواهد و دستنوشته هایی که از تپه های باستانی رجب آباد بافق بدست آمده ،صوفلانو برادرِ مارکوپولو از شهر بافق گذر کرده است.متن ذیل ترجمه دستنوشته صوفلانو میباشد که با زحمت فراوان جهت اطلاع شما بینندگان  در سایت بافق فردا قرار داده ایم:

بافق

شهر بافق را چنان ساخته اند که سه جانب آن بیابان  خشک و سوزان است ، که چون باد داغ می وزد باید فی الفور داخل خانه شد و جلوی باد کولر 7500نشست. و از این خاطر است که مردمانش سخت جان بار آمده اند .البته تاکنون دمای بالاتر از 35درجه سانتیگراد در هواشناسی این آبادی اعلام نشده.

در مسیر رفتن به شهر در جاده ،خندق هایی کنده اند که به گقته یکی از ساکنین این آبادی هزاران سال است که می خواهند گازکشی کنند ولی به هیچ طریقی سر نمیرسد.

ورودی شهر انباشته از درختان نخل و آکالیپتوس هست که میگویند فقط همین دو درخت در این آبادی میروید و درختان دیگر لاغیر . کوچه ها و خیابان ها گویی زلزله زده.و هرگونه امکانات رفاهی و شهری که در بلادغرب دیده بودم همه آن جا موجود بود ، بل به صد درجه بیشتر .

خاک تمام کوچه پس کوچه های شهر را هر سال یکبار زیر و رو میکردندالبته نه بخاطر سیم کشی برق و تلفن و لوله آب .بلکه بخاطر بارور شدن خاک کوچه ها .

تمامی مغازه های شهر تا ساعت 10 صبح تعطیل بود.البته بجز بانکها و اداره جات.دلیلش را از یکی پرسیدم اینگونه جواب داد:بخاطر این که شغل دومشان مغازه داری هست و مردمش سیر هستند.

میدانی سر سبز و بزرگ درون شهر بود که هر شب جوانان ورزشکاری، قلیان در دست فوج فوج به آنجا سرازیر میشدند و جالبتر این که برای روشن کردن ذغال قلیانشان از آتش زدن چمن ها هم دریغ نمیکردند.برخی از مردم هم دیدم که با جعبه های غذا که پیتزا نام داشت به آنجا میامدند و بعد از رفتن یکی باید دنبالشان راه میافتاد تا آشغالهایشان را جمع آوری کند.

درون شهر هتلی بس عظیم در حال ساخت بود که بخاطر این که مصالح ساختش  به هیچ وجه گیر نمیامد برای همین چندین سال آزگار بود که کارگران در آن کار میکردند.

چندین متر دورتر از این ساختمان پارکی بزرگ و خالی از درخت ،به مشابه بیابانی لخت ،برپا کرده بودند و در آن از بهترین و مجهزترین امکانات تفریحی برای بازی کودکان شهر استفاده شده بود و این خود باعث شده بود که فوج فوج از کودکان بهمراه خانواده هایشان هر شب در این پارک به تفریح بپردازند.و من به عمرم اینگونه امکانات تفریحی ایمن و مجهز ندیده بودم حتی در سفرهایم به بلاد دور.

دورتر از شهر ساختمان هایی برپا کرده بودند که میگفتند خانه مهر و دوستی نام دارد.البته درون این خانه های کوچک که میشدی بیماری غم باد به سراغت میامد چون امکانات رفاهی و تاسیساتی ساختمانها بیش از حد تصور میباشد.امکاناتی از قبیل فاضلاب شهری،آسانسور و …..جالبتر اینکه قیمت تمام شده این خانه ها چندین برابر بیشتر از خرید یک خانه نو داخل شهر بود.

چون از آنجا 5فرسنگ دور شدیم در کیلومترها دورتر از شهر گودالی عظیم کنده بودند که خاکش را سوار بر استرانی میکردند و به بلاد دور می بردندو میگفتند که بعد از سوراخ لایه ازن این گودال مقام دوم در دنیا را دارد البته بر روی زمین.

بزرگترین دغدغه بیشتر  ساکنین این سرزمین دو چیز بود: کار کردن در معدن شهر و خریدن پراید.و قناعتشان فراتر از این دو نبود. ودر کل مردمان بسیار بسیار قانعی بودند.

خدایشان حفظ کناد

پنجم شوال  هزار و شونصد قمری

صوفلانو برادر مارکوپولو

 ع . ا .حسین آباد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
عباس ابراهیمی خوسفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 19 شهریور 1392 - 12:57 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آفرین واقعا همینه

منصور این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 19 شهریور 1392 - 1:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اسم دقیق برادرش صوفلانپولو بوده

حسینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 19 شهریور 1392 - 1:38 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام.این که نوشتیدبرای فلکه قارچ واقعا صحت داره.من چندین باردیدم بچه ها برای روشن کردن ذغال قلیونشون روی چمنهای خشک نفت ریختند و آتیش زدند.البته بعدش خاموشش میکنند.

ع.ا.حسین آباد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 8:29 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.مرسی استاد ابراهیمی.برای بنده باعث افتخاراست که برای مطلبم نظر دادید.ماشاگرد شماهستیم استاد.

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 10:17 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چقدر منفی گرا!!!

علي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 12:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشكر از اين متن ولي تا زماني كه اينقدر منفي گرا باشيم هرگز به جايي نخواهيم رسيد / بدون شك ظرفيت هاي بسيار زيادي در بافق هست كه متاسفانه به خاطر همين منفي نگرها كه گاهي وقت ها مثل همين داستان سفر روي كاغذ مي ايد ناديده گرفته مي شود و در فضاي مجازي نيز تكثير مي شود / بيائيد واقع نگر باشيم نه همواره با منفي نگري باعث نا اميدي بين مردم /
چرا ما بافقي ها اينقدر خودمان را با اين نوشته هاي بي مفهوم هرچند باعث خوش امد برخي از شهروندان مي شود بي ارزش مي كنيم
بيائيد سازنده باشيم نه ويرانگر / شايد هم من اشتباه فكر مي كنم .

شواليه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 - 12:43 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

علی واقعا اشتباه فک میکنی…..
شایدم فک نمیکنی….دارم آتیش میگیرم….
منفی نگر…کی منفی نگره؟؟؟؟
شاید تو هیچ چیز کمو کاستی نداری که اینو میگی….
هر آدم عاقلی میتونه با این ۲تا چشماش واقعیتو ببینه و بفهمه دیگه نیازی به فک کردن نداره….

ع.ا.حسین آباد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 - 1:19 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مرسی از این که نظر دادید.ولی برادر عزیز قصدمن از نوشتن این مطالب زدن تلنگری به مردم و مسئولین عزیز شهرمون هست تا شاید بخود بیایند.البته این که پیازداغش رو زیاد کردم بخاطر نوع نوشته که طنز هست میباشد وگرنه اگر قصد خودشیرینی و منفی بافی داشتم حداقل اسم واقعیمو معرفی میکردم.ممنون

عباس ابراهیمی خوسفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 22 شهریور 1392 - 8:59 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام بر جناب علی آقا نظرتون را به این واقعیت جلب می کنم اگر درد شناسایی می شود و گفته و نوشته می شود منفی گرایی نیست بلکه شناخت درد است امروز هرکس واقعیت ها بنویسد کمک کرده که قلم ها شروع به نوشتن کنند شاید مسئولی خجالت بکشه و بهسازی را شروع کند البته هرکس آمده زحمتی کشیده ولی با توجه به داشته های بافق خیلی ناچیز بوده بازم علی جون نظرت محترم است و به شما احترام می گذارم و از نویسنده تشکر می کنم که ذوق خود در راه پیشرفت زادگاه خرج می کند

احمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 5 آذر 1392 - 9:47 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام یک وقتی بود میگفتیم می شه جاده بافق آسفالت بشه ایا می شه آب شیرین بیاد ووووو به امید خدا و تلاش مسئولین شهرمان گاز هم کشیده می شه انشاالله

You cannot copy content of this page