صخره‌هایی که راز و رمز هزاران ساله کوهبنانی‌ها را فاش می‌کنند

دسته: اخبار ایران , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
جمعه - 22 شهریور 1392
13910403000438_PhotoA

بررسی نقوش صخره‌ای در روستاهای گازروئیه و فیدکوئیه شهرستان کوهبنان پرده از راز و رمزهای هزاران ساله مردم این دیار در قرن‌های گذشته برداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، بررسی یکی از استادان باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کوهبنان در مورد نقوش صخره‌ای در روستاهای گازروئیه و فیدکوئیه پرده از راز و رمزهای هزاران ساله کوهبنانی برداشته و توجه استادان فن را به این مناطق جلب کرده است.

رمزگشایی از نقوش صخره‌ای در روستاهای کوهبنان

شهرستان کوهبنان که در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان و در مرز کرمان با استان‌های خراسان جنوبی و یزد قرار گرفته همچون سایر نقاط کرمان در گذشته  از لحاظ مطالعات باستانی چندان مورد توجه پژوهشگران و محققان نبوده است.

اما مدرسان و محققان علاقمند به تحقیق و تفحص در سال‌های اخیر به علت فعالیت دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور در کوهبنان بیشتر در نقاط ناشناخته و گمنام این شهرستان سفر کرده و به مطالب تازه‌ای دست پیدا کرده‌اند.

روستاهای گازروئیه و فیدکوئیه در غرب کوهبنان تاریخ کهن این شهرستان را در دل خود جای داده‌اند و براساس گفته‌ها و نوشته‌های مصطفی ده‌پهلوان، استاد باستان‌شناسی و رئیس موزه‌های دانشگاه تهران این دو روستا دارای نقوش صخره‌ای هستند که تا چند سال پیش ناشناخته بوده‌اند.

این روستاها در غرب کوهبنان واقع شده‌اند که برای نخستین مرتبه نقوش مذکور در سال 89 توسط یکی از مدرسان باستان‌شناسی دانشگاه آزاد شهرستان بررسی شد، پس از انجام مراحل  نقشه‌برداری این نقوش که مربوط به انسان شکارگر، نقش حیواناتی مانند اسب و گوزن همچنین نقوشی شبیه به نخل هستند، مورد ثبت و ضبط قرار گرفتند.

تمام این علائم که از نیم‌رخ نشان داده شده‌اند و در اجرای نقوش آنها از شیوه‌های تک‌خط و توپر استفاده شده که احتمال می‌رود، نشانه تأکید بر موضوع شکار است.

نقوشی که به دوره نوسنگی منسوب می‌شوند

استاد باستان‌شناسی و رئیس موزه‌های دانشگاه تهران می‌گوید: نقوش صخره‌ای در روستاهای گازروئیه و فیدکوئیه را می‌توان به دوره شکارگری منسوب دانست که شکار یکی از رایج‌ترین موضوعات در هنر صخره‌ای است از دوره نوسنگی به بعد تقریبا در تمام نواحی مورد توجه بوده و تا همین اواخر هم رواج داشته است.

مصطفی ده‌پهلوان متذکر می‌شود: شناسایی تغییرات سبکی و تحولات آنها طی زمان می‌تواند ما را در دستیابی به یک چارچوب گاه‌نگاری برای اینگونه آثار یاری کند.

وی از پژوهشگران و محققان دانشگاهی و میراث فرهنگی استان کرمان دعوت می‌کند که از این روستاهای با ارزش بازدید کنند.

تلاش برای ثبت نقوش صخره‌ای کوهبنان

این باستان‌شناس با تجربه با اشاره به بازدید فرماندار کوهبنان به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان و تعدادی از مدیران کل استان کرمان و کارشناسان مربوطه از نقوش صخره‌ای در روستاهای گازروئیه و فیدکوئیه بیان می‌کند: در حال حاضر فرماندار پرتلاش و خستگی‌ناپذیر کوهبنان تمام تلاش خود را برای حفظ و ثبت این دو روستا به کار بسته که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

———————————-

گزارش از اصغر نامجوکوهبنانی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page