یافته‌های پژوهشگران ایرانی درباره اثر قوی ضد توموری گیاه بنفشه

دسته: اخبار ایران , علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 24 شهریور 1392

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به بررسی اثرات ضد توموری گیاه بنفشه بر سلول‌های نوروبلاستومای رده a2N پرداختند.

127-39

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این طرح تحقیقاتی توسط دکتر احمد قربانی و دکتر سید محسن مرتضویان از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام و در کنگره بین‌المللی سرطان ارائه شده است.

نوروبلاستوما که توموری با منشاء سیستم عصبی سمپاتیک است، یکی از شایع ترین بدخیمی های اطفال محسوب می‌شود ،اگرچه در بیشتر نوزادان مبتلا، این بیماری تحلیل می‌رود اما در تعدادی از بیماران که سن بیشتری دارند، معمولا علی رغم درمان شدید تومور به رشد خود ادامه می‌دهد و لازم است تا داروهای جدیدی برای درمان این دسته از بیماران ساخته شود.

هدف از انجام این تحقیق بررسی اثر ضد توموری گیاه بنفشه بر سلول های نوروبلاستومای رده N2a اعلام شده است.

در این تحقیق با استفاده از الکل 70 درجه و با روش سوکسله از اندام هوایی بنفشه عصاره آبی – الکلی تهیه شد. همچنین، از این عصاره سه فراکسیون آبی، اتیل استاتی و ان-بوتانولی استخراج شد. سلول های مذکور کشت داده شدند و به مدت 24 ساعت در مجاورت غلظت های مختلف (0، 100، 200، 400 و 800 میکرو گرم در میلی لیتر) عصاره و فراکسیون ها قرار گرفتند. سپس میزان پرولیفراسیون سلول ها با روش MTT ارزیابی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که گیاه بنفشه اثر ضد توموری قوی در برابر سلول های نوروبلاستومای رده N2a دارد. ماده یا مواد موثره مسئول این اثر به احتمال زیاد در فراکسیون اتیل استاتی این گیاه قرار دارند. با جدا سازی و خالص کردن این مواد می‌توان از آنها برای ساخت مواد ضد سرطان جدید کمک گرفت.

 

نوروبلاستوم یک نوع تومور بدخیم (سرطانی) است که در بافت‌های عصبی توسعه می‌یابد و اغلب در نوزادان و کودکان رخ می‌دهد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page