نامه اوباما تبریک به روحانی بود/دیدار با مقامات آمریکایی در برنامه سفر آقای روحانی نیست

دسته: اخبار ایران , سیاسی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 26 شهریور 1392

 

خبرگزاری پانا: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مقامات ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار خواهند کرد ، گفت: هیچ گونه برنامه دیدار با مقامات آمریکایی در برنامه سفر آقای روحانی نیست.
به گزارش خبرگزاری پانا،‌ مرضیه افخم امروز در نشست خبری خود درباره تیم هسته‌ ای جدید برای مذاکرات ایران و 1+5، گفت: این که اعضای تیم چه کسانی هستند بحث دوم است و مهمتر از آن احقاق حق مسلم ایران در فناوری هسته ای و غنی سازی ، آن هم در خاک ایران است ، و تیم مذاکره کننده هم بر همین مبنا و رفع نگرانی ها در قالب یک جدول زمانبندی کار خود را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: فعلا اسمی از اعضای تیم مذاکره کننده نمی توانیم اعلام کنیم چون نهایی نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران نیز به دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای در بیشکک قرقیزستان اشاره کرد و افزود: در آنجا از آقای پوتین برای سفر به تهران دعوت به عمل آمد که بر اساس اخبار اعلام شده ایشان موافقت خود را برای این سفر اعلام کرده است.

خانم افخم در ادامه درباره کشتی ایرانی توقیف شده در آب‌های هند، با بیان اینکه مباحث فنی به خصوص بحث پرداخت مبلغ و بحث‌های مالی مطرح است ابراز امیدواری کرد با همکاری بانک‌های هندی این مسئله حل شود و کشتی در اولین زمان ممکن به ایران برگردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره سرنگونی بالگرد ارتش سوریه هنگام ورود آن به مرزهای ترکیه خاطرنشان کرد: اخبار اولیه‌ای که در این زمینه منتشر شد تائیدکننده چیزی به مفهوم اقدام از پیش طراحی شده نیست. ما طرفین را به خویشتن‌داری دعوت می کنیم و خویشتن‌داری ، عاقلانه‌ترین و منطقی‌ترین اقدام برای حل مسائل است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه گفت : جامعه بین المللی به ابتکاری که روسیه به کار گرفت به مفهوم یک قدم مهم برای دوری از جنگ نگاه می کند و ما امیدواریم هر گونه رفتاری که صحنه منطقه را به سوی گامهای غیرقابل برگشت هدایت می کند به جای خود بازگردد.

مرضیه افخم ابراز امیدواری کرد همه دولتها مسئولانه برای وقوع نیافتن جنگ قدم بردارند و از سازوکارهای نهادهای بین المللی و حقوق بین المللی برای حل و فصل موضوعات استفاده کنند.

خانم افخم افزود: نگرانی دیگری که در سوریه وجود دارد این است که سلاح های شیمیایی در اختیار گروه های تکفیری قرار گیرد که شواهدی هم در این باره منتشر شده و باید جامعه بین المللی برای رفع این نگرانیها اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری کنفرانس ژنو2 گفت: علاقمندی هایی برای حضور ایران در این اجلاس اعلام شده که ما هم در حال جمع بندی بحث های نهایی هستیم.

وی تاکید کرد : در هر حال ایران از هرگونه راهکاری که به سمت مذاکره و حل و فصل سیاسی بحران سوریه باشد حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت:درباره سوریه نامه ای میان ایران و آمریکا رد و بدل نشده است.

وی افزود : نامه دریافت شده از آمریکا پیام تبریکی بوده که ایران هم پاسخ آن را اعلام کرده است.

افخم با اشاره به لحن تهدیدآمیز اوباما در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: متاسفانه دولت آمریکا هنوز زبان تهدید را درباره ایران به کار می گیرد که ما بارها اعلام کرده ایم این زبان باید به زبان تکریم برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پافشاری دولت آمریکا بر مواضعی که غیرمنطقی و غیرواقعی است نتایجی نخواهد داشت، افزود: به نظر ما دولت آمریکا مواضع خود را گروگان منافع گروه های فشار کرده و امیدواریم هرچه زودتر مواضع آمریکا در قبال ایران به واقع بینی برگردد.

افخم در پاسخ به سوالی درباره سخنان وزیرامورخارجه روسیه مبنی بر اینکه ایران برای توقف غنی سازی 20 درصد آماده است، گفت: آنچه مسلم است بحث احقاق حقوق ملت ایران است که محور اصلی مذاکرات خواهد بود و ما بر غنی سازی در خاک خود تاکید داریم .

افخم تاکید کرد: موضوعاتی که در رسانه ها درباره مذاکرات هسته ای گفته می شود گمانه زنی های غیررسمی است ما در مطبوعات مذاکره نمی کنیم بلکه مذاکرات در پشت میز مذاکره خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال دیدار رئیس جمهور کشورمان با وزیرخارجه انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فقط دیدار وزرای خارجه دو کشور در دستورکار است و سایر خبرسازی ها بی اساس است.

افخم درباره احتمال آغاز به کار مجدد سفارت دو کشور ایران و انگلیس افزود: دولت انگلیس متعاقب شروع به کار دولت یازدهم برای رئیس جمهور نامه ای فرستاد و علاقه مندی خود را برای احیای روابط اعلام کرد که ما هم درحال بررسی هستیم و پس از بررسی ها موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

منتشر شده

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page