کنگره وحشی بافقی بزرگترین رویداد فرهنگی یزد است/یزد میزبان اندیشمندان ادب فارسی است

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 7 مهر 1392

بهرام عبدالحسینی افزود: کمیته‌های جانبی این کنگره در تمام شهرستان‌های استان یزد با برگزاری برنامه‌های متنوع از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده‌اند.

وی تشکیل این کمیته‌ها را در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن کنگره وحشی بافقی مفید و موثر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه تاکنون بیش از 400 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده است، تصریح کرد: افزون بر 40 مقاله در همایش نکوداشت این شاعر شوریده حال ارائه می‌شود.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: در این بین سهم استان یزد از مقالاتی که ارائه شده هفت مقاله است.

وی یادآور شد: شعرا، بزرگان علم و ادب، اندیشمندان، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان زیادی در این رویداد تاریخی استان یزد گردهم می‌آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از همکاری و مساعدت خوب شرکت سنگ آهن مرکزی در فراهم کردن مقدمات و کارهای لجستیکی و پیگیری فرماندار بافق برای باشکوه برگزار شدن این کنگره قدردانی کرد.

شایان ذکر است:کمال‌الدین محمد وحشی بافقی در قرن دهم هجری قمری در بافق متولد شد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در این شهر سپری کرد و آنگاه راهی یزد شد و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت کرد و شغل مکتب‌داری را برگزید

وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان زندگی (سال 991 هجری قمری) در این شهر زندگی کرد و در همین شهر دیده از جهان فروبست و نقاب در چهره خاک کشید.

خلد برین، ناظر و منظور، شیرین و فرهاد و 9 هزار بیت شامل قصیده، ترکیب بند، ترجیع بند، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی از آثار ارزشمند این شاعر نامی کشور است


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page