یزد رتبه 24 کشور در مطالعه را دارد

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 27 آبان 1392
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد:
یزد رتبه 24 کشور در مطالعه را دارد
13911026000055_PhotoA

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: یزد در حال حاضر در مجموع شاخص‌های مطالعه، رتبه 24 کشور و در زمینه مطالعه کتب چاپ شده، رتبه 12 کشور را داراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسین پارساییان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجموع موجود کتاب در کتابخانه‌های استان یزد، یک میلیون و 777 هزار نسخه کتاب است، اظهار داشت: 46 هزار نسخه از این تعداد در شش ماه نخست سال‌جاری به کتابخانه‌ها افزوده شده است.

وی افزود: برای افزودن این تعداد کتاب به کتابخانه‌های استان یزد در سال‌جاری، 2.5 میلیارد ریال هزینه شده است.

پارساییان عنوان کرد: بر این اساس به طور متوسط برای هر کتابخانه استان یزد، ماهانه بین 200 تا 400 هزار تومان کتاب خریداری شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد تصریح کرد: این تعداد کتاب، به جز کتاب‌های خریداری شده در طرح کتاب من است.

وی همچنین از خریداری 53 عنوان نشریه برای کتابخانه‌های استان یزد خبر داد و بیان کرد: در برخی کتابخانه‌های اصلی و پرتردد نیز آمار این نشریات بیشتر است.

پارساییان در بخش دیگری از این نشست از اتصال 77 کتابخانه به سامانه آنلاین نمای نشریات در هفته کتاب خبر داد و افزود: در این نمایه کلیه مطالبی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در  نشریات چاپ شده،‌ قابل دسترسی است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنین به تشریح فعالیت‌های انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان یزد پرداخت و عنوان کرد: بر اساس قانون، در هر منطقه که شهرداری وجود داشته باشد، این انجمن‌ها باید راه‌اندازی شوند و هر دو ماه یکبار برای رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی تشکیل جلسه دهند.

پارساییان ادامه داد: این جلسات در استان یزد به طور مرتب برگزار شده و خروجی آن، 870 مصوبه بوده که حدود 80 درصد این مصوبات تاکنون اجرایی و عملیاتی شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره خیران کتابخانه‌ساز در استان یزد اظهار داشت: پس از برگزاری این جشنواره، پنج خیر استان یزد برای احداث کتابخانه و همکاری با انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان یزد اعلام آمادگی کرده‌اند.

پارساییان بیان کرد: اولویت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیران کتابخانه‌ساز، بازسازی کتابخانه‌های قدیمی، معروف و فعال یزد است بر این اساس اگر موانع قانونی بر سر راه ما نباشد، اولویت استفاده از خدمات خیران، بازسازی کتابخانه‌های شرف‌الدین علی و کتابخانه آیت‌الله طباطبایی در شهرستان یزد است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت و افزود: تجلیل از کتابدار، کتابخوان و خادمان کتاب نمونه، تجلیل از رسانه برتر در عرصه ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در داخل کتابخانه‌ها، عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و … از جمله این برنامه‌هاست.

پارساییان در این نشست همچنین به بیان شاخص‌های کتابخوانی در استان یزد پرداخت و افزود: تعداد کتاب‌، تعداد کتابخانه‌ها، تعداد عضو و زیربنای کتابخانه‌ها چهار شاخص اصلی کتابخوانی است که استان یزد در سه مورد از آنها رتبه نخست کشور را داراست.

وی با تشریح این شاخص‌ها بیان کرد: در حال حاضر 93 کتابخانه نهادی و 20 کتابخانه مشارکتی فعال در استان یزد مشغول کار هستند و آمار کتابخانه‌های موجود در استان یزد نسبت به میانگین کشوری خوب است به نحوی که هم‌اکنون استان یزد رتبه نخست کشور را در این شاخص دارد.

پارساییان عنوان کرد: در کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی استان یزد هم‌اکنون یک میلیون و 776هزار و 363 جلد کتاب موجود است که استان یزد در این شاخص نیز رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

وی بیان کرد: در زمینه زیربنای کتابخانه‌ها نیز استان یزد وضعیت نسبتا خوبی دارد و بیشتر نیازمند ارتقا کیفیت کتابخانه‌های استان هستیم.

پارساییان خاطرنشان کرد: در حال حاضر زیربنای کل کتابخانه‌های استان یزد، 62هزار و 260 مترمربع است که استان یزد در این شاخص نیز رتبه نخست کشور را داراست.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به عضویت مردم یزد در کتابخانه‌ها به عنوان دیگر شاخص اصلی کتابخانه‌ها بیان کرد: در حال حاضر 84هزار و 750 نفر معادل هشت درصد جمعیت استان یزد عضو کتابخانه‌ها هستند که استان یزد در این شاخص، پس از استان سمنان در رتبه دوم قرار دارد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page