پرورش ماهي تيلاپيا در بافق موكول به بررسي‌هاي همه‌جانبه سازمان محيط زيست مي‌شود

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 6 مهر 1393

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتكار شنبه شب در جمع اصحاب رسانه استان يزد در مورد باروري ابرها اظهار داشت: در حال حاضر كه ابري براي بارور كردن موجود نيست اما در مجموع نيز باروري ابرها چندان تاثيرگذار نيست و در شرايط فعلي هيچ اقدامي تاثيرگذارتر از اصلاح الگوهاي مصرف در آب نيست.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد مجوزهاي معدني در حوزه خارج از مناطق تحت مديريت محيط زيست بيان كرد: حتي خارج از مناطق تحت مديريت محيط زيست در هر نقطه از كشور كه قرار باشد فعاليت معدني اتفاق بيفتد، از مرحله اكتشاف تا مرحله بهره برداري و حتي پايان بهره برداري، بايد با نظر محيط زيست امور انجام شود.

ابتكار عنوان كرد: در همه اين مراحل، قوانين و مقررات محيط زيست در زمينه عدم تخريب سرزمين، عدم آلوده كردن منابع آب زيرزميني، عدم تخريف مراتع و … بايد رعايت شود زيرا عرصه معدني اگر دستخوش تخريب شود، منشا گرد و غبار مي‌ شود به همين دليل عرصه سرزميني معدن بايد پس از بهره برداري به حالت اوليه خود باز گردد.

هر نوع بهره برداري از معدن 100 درصد بايد با نظارت محيط زيست انجام شود

وي با تاكيد بر اينكه هر نوع بهره برداري از معدن بايد 100 درصد در چارچوب ضوابط محيط زيست باشد، خاطرنشان كرد: در اين زمينه آيين نامه اجرايي معدن نيز تدوين شده ضمن اينكه بازنگري در قوانين صورت مي گيرد.

رئيس سازمان محيط زيست كشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري در مورد گردشگري طبيعي در استان يزد اظهار داشت: امروز تفاهمنامه‌ اي با استاندار يزد امضا شد كه بر اساس آن قرار است براي مناطق حفاظت شده يزد برنامه ‌ريزي شده و زيرساخت‌هاي لازم در زمينه هاي مختلف احيا، مطالعه و پژوهش و گردشگري ايجاد شود.

مناطق تحت مديريت محيط زيست تعيين كاربري مي شوند

وي عنوان كرد: يزد، يك پارك ملي سياهكوه و چهار منطقه حفاظت شده و دو پناهگاه حيات وحش دارد و كار مطالعاتي بر روي همه اين مناطق در حال انجام است و براي هر يك از آنها زوم بندي و تعريف كاربري صورت خواهد گرفت.

ابتكار خاطرنشان كرد: برخي بخش‌ها بايد صرفا حفاظت شوند، برخي بخش‌ ها براي گردشگري و برخي ديگر براي مطالعات و آموزش مديريت خواهند شد.

اين مسئول بيان كرد: اين تفاهمنامه به عنوان يك سند در طرح هاي جامع مديريت مناطق عملياتي و اجرايي خواهد شد.

لزوم استفاده از ظرفيت هاي استان يزد در حوزه گردشگري طبيعي

وي با اشاره به اينكه در استان يزد ظرفيت‌هاي خوبي براي گردشگري طبيعي وجود دارد، اظهار اميدواري كرد: اجراي اين طرح بتواند به توسعه گردشگري و احياي طبيعت كمك كند.

ابتكار عنوان كرد: در استان يزد مراكز پرورش حيات وحش بسياري داريم نظير مراكز تكثير و پرورش گورخر ايراني و گوزن زرد ايراني كه سال هاست فعاليت مي كند ضمن اينكه براي تكثير و پرورش هوبره و يوزپلنگ نيز مراكز تحقيقاتي داير شده و يك مركز پرورش آهو نيز در يزد فعال است.

جاذبه فوق العاده يزد براي محققان در حوزه حيات وحش

رئيس سازمان محيط زيست كشور ادامه داد: در اين مراكز نتايج بسيار موفق و دستاوردهاي بسيار خوبي حاصل شده و يزد از اين لحاظ جاذبه فوق العاده اي براي محققان در حوزه حيات وحش دارد كه اميدواريم از اين ظرفيت بيش از پيش استفاده شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع استانهاي مختلف كشور از جمله يزد عنوان كرد: در كشور ما در هر فصلي كه خشكي افزايش مي‌ يابد، آتش‌ سوزي رخ مي‌ دهد كه امسال نيز اين آتش‌ سوزي‌ها در اغلب استان‌ هايي كه هر سال دچار آن بودند، رخ داد.

اعتبار ويژه دولت براي جبران آتش سوزي هاي جنگل ها و مراتع

وي عنوان كرد: به جز يك يا دو استان، افزايش چشمگيري در زمينه وقوع آتش ‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع نداشته ‌ايم ضمن اينكه اين آتش‌ سوزي‌ها طبيعي است و تنها به ايران اختصاص ندارد.

ابتكار خاطرنشان كرد: دولت به طور ويژه براي استان‌هايي كه در آنها آتش ‌سوزي رخ داده، اعتبار در نظر گرفته شده كه براي مناطقي نظير پارك ملي گلستان، اين اعتبار ويژه است.

پرورش تيلاپيا منوط به نظر كارشناسان محيط زيست است

رئيس سازمان محيط زيست كشور در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد پرورش ماهي تيلاپيا در بافق و نظر سازمان محيط زيست در مورد توقف اين طرح عنوان كرد: نتيجه در مورد
 و ما در بررسي‌هاي خود،‌ همه ابعاد را در نظر خواهيم گرفت.

وي تصريح كرد: آنچه مسلم است، رعايت نكات زيست محيطي در پرورش هر نوع آبزي، الزامي است و بايد بر اساس قوانين محيط زيست در اين حيطه اقدام شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page