4 پیشنهاد امام جمعه یزد برای سبک زندگی و برون رفت از معضلات فرهنگی کشور

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
۳ دیدگاه
یکشنبه - 9 آذر 1393

111

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار با طلاب حوزه های علمیه استان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن برشمردن آسیبهایفرهنگی جامعه بر تصویب قوانینی برای اهمیت بیشتر به مقوله فرهنگ تاکید کرد.

آیت الله ناصری با بیان اینکه همه هدف دنیای غرب زدودن فرهنگ دینی ما می باشد گفت:متاسفانه هجمه های وارد شده بر نظام اسلامی موجب شده فرهنگ ما خصوصا فرهنگ دینی در مظلومیت قرار گیرد.

یار امام در دوران تبعید با بیان اینکه هدف اسلام تعالی بشر است گفت:امام راحل با تاسی از اسلام ناب محمدی و با یک انقلاب فرهنگی برای نجات انسانها و رشد و تعالی آنها تلاش کرد و ما نیز باید این راه را دامه دهیم.

برنامه دشمن برای تغییر سبک زندگی

امام جمعه یزد برنامه ریزی دشمن برای تغییر سبک زندگی را از سالها پیش دانست و ادامه داد:در 100 سال گذشته کشورهای غربی مانند فرانسه  با برنامه ریزی برای تغییر سبک زندگی و در اختیار گرفتن ابزارهای ارتباطی مانند ماهواره در صدد تغییر سبک زندگی مردم کشورهای دیگربرای سلطه بر آنها برآمده اند که نشانه های آن در مسائلی مانند طلاق ومتلاشی کردن کانون گرم خانواده ،ازدواج سفید،رخت بر بستن عطوفت و مهربانی در زندگی خانوادگی،علاقه زنان به کار بیرون منزل و کسب درآمد ،تک فرزندی و بی علاقگی به فرزند آوری مشهود شده است.

راهکارهای حل معظلات فرهنگی موجود

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از صحبتهای خود به ارائه چهار راهکار برای برون رفت از معضلات فرهنگی و اصلاح سبک زندگی پرداخت.

تحول جدی در نظام آموزشی(آموزش و پرورش)

وی اولین راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی را تحول در نظام آموزشی وسرمایه گذاری روی تربیت دینی دانش آموزان دانست و ادامه داد:آموزش و پرورش از سن 7 سالگی تا 18 سالگی فرزندان ما را زیر بال و پر خود می گیرد یعنی زمان طلایی یادگیری و بلوغ ،اما در مدارس فقط به تعلیم توجه می شود و تربیت جایگاه شایسته و بایسته خود را ندارد.

آیت الله ناصری پیشنهاد کرد  تحولی بزرگ در آموزش و پرورش انجام و با تدوین کتابهای درسی بر اساس تعالیم اسلام و قرآن و ایجاد مدارس غیر انتفاعی که در آن دانش آموزان طبق متون دینی تربیت شوند در راستای تربیت اسلامی نسل حاضر و آینده تلاش کنیم.

آموزش اسلامی معلمان

دومین پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان یزد برای سبک زندگی و رفع معضلات فرهنگی،سرمایه گذاری روی دانشگاههای تربیت معلم بود بدینسان که آموزش معلمان در دانشگاههای تربیت معلم به علمای دین سپرده شود .

وی کاهش فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها به علت کمبود بودجه فرهنگی را یادآور و از عدم استقبال جوانان در فعالیتهای فرهنگی و دینی گلایه کرد.

کاهش ساعت کاری زنان

کاهش ساعات کار زنان سومین پیشنهاد آیت الله ناصری در برون رفت از معضلات فرهنگی جامعه بود.

امام جمعه یزد میزان ساعت کاری زنان را طولانی  و موجب دور شدن مادران از وظیفه سترگ تربیتی دانست و پیشنهاد کرد زنان بیشتر از 4 ساعت  در روز اشتغال نداشته باشند و بقیه ساعات موظفی خود را ضمن دریافت حقوق برای تربیت فرزندانشان وقت بگذارند.

تقویت مساجد و حوزه های علمیه

چهارمین پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان یزد برای سبک زندگی توجه به مساجد به عنوان پایگاههای مذهبی بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تقویت مساجد و در نظر گرفتن برنامه مداوم توسط روحانیون مساجد را یکی از راهکارهایی دانست که با اختصاص بودجه می توانند در امور فرهنگی و دینی بسیار مؤثر باشند.

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود از عدم پیشرفت حوزه های علمیه یزد در سالهای اخیر نیز سخن به میان آورد و کمبود روحانی در شهرهای استان را به خاطر بی توجهی به نیازهای حوزه های علمیه دانست و با اشاره قدیمی بودن بیشتر حوزه های علمیه عدم استقبال جوانان با استعداد برای تحصیل علوم دینی به خاطر گسترش دانشگاهها و عدم گسترش حوزه های علمیه را متذکر شد.

وی ضمن انتقاد از کسانی که می گویند کمک دولت به حوزه های علمیه موجب دولتی شدن این مراکز علمی می شود گفت:انفال دولت مانند معادن در دست دولت است و دولت باید حداقل خمس این انفال را در زمینه علوم دینی و فرهنگی هزینه کند.

امام جمعه یزد در این خصوص پیشنهاد کرد در مجلس قانونی گذرانده شده و بودجه ای خارج از بودجه سالیانه کشور از درآمد انفال مسلمین مانند معادن در اختیار مقام معظم رهبری قرار گیرد تا بدون دخالت دولت در امور دینی و فرهنگی هزینه شود.

آیت الله ناصری در زمینه اختصاص بودجه برای امور دینی از کشور ترکیه مثال زد و گفت:با اینکه کشور ترکیه یک کشور لائیک محسوب می شود اما سالانه چند درصدی بودجه برای امور دینی اختصاص می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد درخصوص احیاء سازمان امر به معروف و نهی از منکر وجود و  تقویت این سازمان را خواستار شد و با بیان اینکه اجرای برخی از احکام اسلامی مانند حجاب و پوشش روی زمین مانده است و درست اجرا نمی شود ،پیشنهاد کرد این ارگان احیاء و زیر نظر قوه قضائیه فعالیت کند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه استان یزد به عنوان یکی استان صنعتی و معدنی می تواند  بودجه های خوبی را برای امور فرهنگی در نظر گیرد از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست قبل از اینکه دیر شود نسبت به تشکیل کارگروهایی در داخل و خارج از مجلس برای  بررسی معضلات فرهنگی جامعه اقدام و برای برون رفت از مشکلات موجود چاره اندیشی کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
اصغر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 9 آذر 1393 - 4:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر پدر معنوی استان و امام جمعه محترم استان جناب آقای ایت الله ناصری
جناب آقای ناصری حضرت علی (ع) میفر مایند از درب منزلی که فقر وارد شود از درب دیگر ایمان خارج می شود اگر مشکلات اقتصادی خانواده ها مرتفع گردد دیگر نیازی به شغل خانمها ، بی بند وباری و معضلات اجتماعی و برخورد با آنها نیست

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 10 آذر 1393 - 7:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب اصغر آقا تمام تقصیر را نمیتوان بر گردن فقر انداخت اتفاقا در برخی موارد که زیاد هم است تمکن مالی باعث بی بند وباری و بروز فساد شده ومیشود که به وفور در جامعه قابل مشاهده است به نظر من آقای ناصری نکات مهمی را بیان فرمودند کهمهمترین آ ن که آموزش پرورش میتواند نقش بسزائی در این قضیه ایفاد نماید

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 11 آذر 1393 - 4:33 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با نظر هردو نفر موافقم ولی امان از وضعیت بد اقتصادی دیگه پدرهای خانه که شدند تراکتور صبح تا شب کار مادرها هم که شدند موتور دوم پس رسیدگی به فرزندان به عهده کیست این بچه ها نسل بعد از ما هستند خدا به خیر بگردونه

You cannot copy content of this page