آيا اشکالات مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی رفع مي شود؟؟؟

دسته: اقتصادی , کارگری
یک دیدگاه
چهارشنبه - 14 تیر 1391


معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از رفع اشکالات رئیس مجلس بر مصوبه دولت برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی خبرداد.
 عبدالعلی تاجی در مورد نامه هفته پیش رئیس مجلس و ایراد به مصوبه دولت در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی گفت: این ایرادها که عمدتا ایرادهای حقوقی و شکلی و برخی ایرادهای محتوایی بود، رفع شده و در قالب لایحه‌ای به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تقدیم شده که این ایرادها در دولت رفع می‌شود.
  وی افزود ‌تعدادي از نمایندگان در مجلس نهم طرحی تهیه کردند که برای ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاه‌های اجرایی به زودی دستور کار قرار می‌گیرد.
تاجی افزود: این طرح‌ها در واقع دنبال این هدف هستند که منفعت عمومی دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گیرد و هزینه دولت از این طریق کاهش یابد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا با تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به صورت نیروی قراردادی در دستگاه، حجم دولت برخلاف قانون ممنوعیت استخدام جدید، افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: این گونه نیست که با تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، حجم دولت اضافه شود. چون اولا استخدام که در قانون مدیریت ممنوع شده تعریف دارد و در قانون مدیریت دو گونه استخدام رسمی و پیمانی در تبصره ذیل ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف شده است. وی ادامه داد: همچنین در ماده 124 اجازه داده شده است به اندازه نیاز دستگاه‌های اجرایی،نیروهایی در قالب قرارداد قانون کار به کار گرفته شود که البته اینها به منزله استخدام نیروی جدید نیست، بلکه به معنای استفاده از توان کار و نیروی افراد در دستگاه اجرایی به شمار می‌رود.
تاجی اضافه کرد: در سوابق قانون برنامه احکامی وجود دارد که دولت به مرور تصدی‌های خود را واگذار کند که با سه هدف کاهش هزینه دستگاه اجرایی، تقویت بخش خصوصی و امنیت نسبی برای شاغلان، تصدی‌های دولتی‌ واگذار می‌شود.
وی ادامه داد:‌ در بررسی انجام شده از نیروهای شرکتی این نتیجه حاصل شد که نه تنها هزینه دستگاه اجرایی کاهش نیافته، بلکه افزایش پیدا کرده و همچنین پرداختی به نیروی شرکتی نیز کاهش یافته است. به عنوان مثال اگر 100 نیروی شرکتی در دستگاه حضور داشته که ماهانه 10 میلیون تومان برای آنها پرداخت می‌شود، اما در نهایت 5 تا 6 میلیون تومان به آن افراد می‌رسد و بقیه در جیب شرکتهای واسط تامین نیرو قرار می‌گیرد.
تاجی تصریح کرد: اگر قرار است یک تصدی واگذار شود، باید از صفر تا 100 آن واگذار شود، نه اینکه شرکت تامین نیرو در داخل دستگاه اجرایی تشکیل شده و از امکانات، فضای اداری، آب و برق و تجهیزات دستگاه استفاده کرده و فقط واسطه‌ای بین دستگاه اجرایی و نیروی شرکت باشد که ماهانه مبلغی به جیب بزند.
وی افزود: شرکتهای تامین نیرو کارشان این بود که فقط ماهانه لیستی از نیروها تهیه کردند و حقوق آنها را از دستگاه دریافت کرده و درصدی به نیرو پرداخت می‌کردند و بقیه را به جیب می‌زدندکه این کار به معنای واگذاری تصدی نیست.
تاجی گفت:‌ در قانون برنامه پنجم آمده دستگاه اجرایی باید سالانه 4 درصد از تصدی‌ها را واگذار کند، از طرفی کار حجمی تعریف دارد و نمی‌تواند شرکت تامین نیرو از تجهیزات امکانات فضای اداری و حتی آب و برق، گاز و تلفن، دستگاه اداره به نفع خود استفاده کند و این شکل واگذاری یک نوع فرمالیته است.
وی تاکید کرد: در هیچ جای قانون مدیریت خدمات کشوری نیامده است که دستگاه اجرایی از طریق شرکتهای تامین نیرو به جذب نیرو بپردازد و شرکت‌هایی که از این رهگذر به منافع کلانی رسیده‌اند، امروز در مقابل مصوبه دولت برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی مقاومت می‌کنند، اما دولت می‌خواهد این اجحاف به نیروی انسانی برچیده شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی دولتی مانند وزارت نیرو و یا نفت برای اجرای پروژه‌هایی در مورد راهسازی، راه‌آهن، سدسازی و یا پروژه‌های عسلویه احتیاج به نیرو دارد، از طریق قرارداد با شرکتهای خصوصی حجم کار را از آنها طلب می‌کند که خود آن شرکتهای خصوصی برای اجرای یک پروژه سدسازی مثلا 500 نفر به کار می‌گیرد و یا در پروژه راه‌سازی 100 نفر و یا مثلا در پروژه عسلویه چند صد نفر را به کار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: آنچه دولت ممنوع کرده انعقاد قرارداد دستگاه اجرایی با شرکتهای تامین نیرو است که قبلا با یک برداشت غیرحقوقی از مصوبه واگذاری تصدی‌ها به دنبال جذب نیروی شرکتی بودند، اما امروز دولت می‌خواهد غیر از کارهای حجمی سایر نیروهای شرکتی را تبدیل وضعیت کند.
تاجی گفت:‌ دستگاه‌های اجرایی از اول قانون برنامه پنجم باید سالانه 4 درصد تصدی‌های خود را واگذار کنند و در بند «ج» ماده 65 قانون برنامه آمده است تعداد کل کارکنان دستگاه‌های اجرایی دولت سالانه دست کم 2 درصد کاهش می‌یابد و موارد استثنا باید در قانون بودجه ذکر شود.
تاجی افزود: در مورد ایراد مصوبه دولت برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برخی از پاسخ‌های حقوقی ارائه شد و در مورد موادی که براساس اصل 85 قانون اساسی، بنا شده لایحه‌ای از پاسخ‌های مورد نظر به معاونت توسعه مدیریت ارائه شده که در دولت این موارد برطرف می‌شود.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
نیرو های بخش خصوصی بانک کشاورزی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 4 شهریور 1391 - 8:13 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام ما شرکتی های بانک کشاورزی نیروهای زحمت کشی هستیم که اول توکلمان به خدا است بعد به لطف آقای رئیس جمهور برای قراردادی شدنمان . بخداما بیش از 5 سال سابقه داریم وی بانک کشاورزی برای قراردادی شدنمان هیچ کاری تا الان نکرده وارزشی قائل نیست و یک سری کار که انجام داده فقط بازی با شخصیت ما نیروهای زحمت کش بوده مثل گزینش و تحقیقات محلی که همش الکی بود آخر عاقبت نیروهای شرکتی بانک کشاورزی چه خواهد شد؟ 3 ماه پیش مصاحبه و گزینش شد و لی دیگر خبری نیست و گفتند که دوباره برویم و با شرکت قرارداد ببندیم.این چه وضعیه؟ آخه اگه قرار نیست کاری انجام بدن پس چرا دل ما رو خوش می کنن و بعد هم اعصابمون رو به هم می ریزند؟ ترو خدا شما به داد ما برسید ما خدا را داریم و شما اقای رئیس جمهور صدای ما را به گوش رئیس جمهور و مسئولان برسانید تا به داد ما برسند

You cannot copy content of this page