ارزش و مقام معلم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 11 اردیبهشت 1394

Picture
ارزش و مقام معلم « به مناسبت روز معلم و شهادت استاد مطهری»
روز معلم، بزرگداشت عشق وايثاراست.تجليل ازكساني كه علم راجرعه جرعه در جانها جاري ميكنند. خودهمچوشمعي لحظه لحظه ميسوزند و با دانش خويش جامعه راميسازند و فردايي باشكوه را نويد ميدهند. روز بزرگداشت كساني است كه الف قدشان در راه تعليم وتربيت خميده ميشود وعزيزاني كه درسنگرعلم ودانش سربازاني دانشمند و با اخلاص تربيت ميكنند. معلمي ارزش بسيار والايي در نزد بزرگان مادارد، امام خميني(ره)«معلمي راشغل انبياء»ميداند و شهيد رجايي معلمي راعشق ميشمارد و مقام معظم رهبري«پرداختن به آموزش وپرورش وارج نهادن به معلم رايك اصل مهم ودرجه اول نظام اسلامي ميخواند.اسكندردرپاسخ اين سئوال كه چرامعلم را بيش از پدر دوست ميدارد،ميگويد:زيرا پدر من،مراازعالم ملكوت به زمين آورده واستاد مرا از زمين به آسمان برده است.
اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است و دانش آموزان و اولیای گرامی بیشتر به ارزش معنوی وجایگاه معلمی پی ببرند و با رعایت ادب ونزاکت تلاش بیشتری برای احترام ونقش جایگاه بلند معلمی داشته باشند بطوریکه در بخشی از رساله امام سجاد علیه السلام حقوق معلم چنین بیان شده است .
حق معلم بر تو اینست که اورا بزرگ شمرده و جلسه درس اورا محترم بداری و به درس او خوب گوش دهی و به آن کاملاً توجه کنی و اورا یاری کنی تا آنچه را از دانش و علم نیازداری به تو بیاموزد و در این راه عقلت را اماده و فهم و هوش و زیرکی ات را به کارگیری . دانش آموز قبل از معلم وارد کلاس شده و با آماده کردن کتاب و وسایل با سکوت کامل درس وسخن او را گوش دهد حق ندارد سخن معلم را قطع کند. هنگام ورود معلم به احترام اواز جای خود برخیزد. در غیاب معلم نکات مثبت و ارزشهای اورابیان و با احترام از او یاد کند . چنانکه رفتار یا سخن اشتباهی از دانش اموز سربزند از معلم عذرخواهی کند . به امید اینکه خداوند این توفیق را به همه ما عنایت فرماید تا قدر دان زحمات معلمین در سنگر علم و دانش باشیم .
یاد و خاطره قافله سالار معلمان شهید فیلسوف فرزانه آیت الله مرتضی مطهری (ره) و روز معلم گرامی و جاودانه باد . گرد آوری : اکبر خالقدادی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page