روایت سایت الف از سخنان نماینده کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق

دسته: عمومی
۳ دیدگاه
جمعه - 25 اردیبهشت 1394

چند روز بعد از روز کارگر در برخی معادن ایران اعتصاب‌ها و گلایه‌هایی از سوی کارگران تنش‌هایی ایجاد کرد که به نظر می‌رسد اگر وعده‌های مسوولان تحقق نیابد، دغدغه کارگران این معادن همچنان پابرجا خواهد ماند.

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌ای که سپری شد، اعتصاب کارگران معدن زغال‌سنگ نگین طبس، دست از کار کشیدن ۳۰۰ کارگر مس شهید باهنر کرمان و گلایه کارگران معدن سنگ آهن بافق نسبت به ابهام در سرنوشت سهام معدن سنگ‌آهن بافق اتفاق افتاد.

صبح روز دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه؛ ۱۵۰نفر از کارگران معدن نگین طبس در پی اعتراض به تعویق و تاخیرهای متوالی در پرداخت حقوق کارگران اعتصاب کردند. دلیل اصلی اعتصاب آنها پرداخت نشدن حقوق ماه‌‌های اسفند و فروردین‌ماه آنها بوده که کارگران گفته‌اند تاکنون مطالبات آنها به طور کامل پرداخت نشده است.

بر اساس اظهارات کارگران معترض این معدن، حق تونل طبق قانون باید به کارگران پرداخت شود اما در کارگاهی با بیش از ۳۰۰ نفر کارگر هنوز طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرایی نشده و این مسئله باعث شده اجحاف زیادی در حق کارگران صورت بگیرد. همچنین اعتراض دیگر کارگران به عدم همسان‌سازی و تبعیض در پرداخت حقوق کارگران است. تعدادی از کارگران ۱۵ روز کار می‌کنند و ۱۵روز دیگر را در استراحت هستند ولی عده‌ای از کارگران ۲۱ روز کار می‌کنند و ۹ روز استراحت دارند، در چنین شرایط مشابهی دستمزد کارگران یکی نیست.

یکی دیگر از کارگران این معدن مدعی شده که تبعیض در پرداخت حقوق‌ها به گونه‌ای است که حتی گروهی که ۱۵ روز کار می‌کند گاهی حقوق بیشتری می‌گیرد.

عصر روز دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه؛ در جلسه‌ای که عصر دوشنبه بین نمایندگان کارگری و مدیریت معدن برگزار شد، صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد که در آن حقوق کارگران تا تاریخ پانزدهم خردادماه ۹۴ به طور کامل پرداخت شود.

با این وجود به گفته منابع آگاهی که با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت و گو کرده‌‌اند، در پی وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت حقوق کارگران، از صبح روز سه شنبه کار در معدن از سر گرفته شده است.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه بیست ودوم اردیبهشت‌ماه؛ حدود ۳۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان در پی اعتراض به تضعیف حقوق صنفی‌شان دست از کار کشیدند. این در حالی بود که آنها به دلیل نادیده گرفتن حقوق صنفی خود از جانب مدیریت دست به اعتراض زدند و منابع آگاه وقایع را این طور روایت می‌کنند که اولین اعتصاب کارگران در شیفت‌های بعداز ظهر و شامگاه روز دوشنبه بیشت و یکم بوده که معترضان این مجتمع به دلیل اعتراض به شرایط موجود در محوطه مجتمع تجمع کرده‌اند. این کارگران به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند در طول یک سال گذشته افزایش حقوق عده‌ای از پرسنل که در رده‌های مدیریتی و پرسنلی مشغول به کارند باعث شده تبعیض‌های غیرقابل قبولی بین کارگران و سطوح بالای شرکت اتفاق بیفتد که ادامه شرایط را برای کارگران سخت کرده است.

یکی از کارگران دراین باره گفته است: در پایان سال گذشته، با وعده قائم مقام مدیرعامل این مجتمع قرار بود حق اضافه کار به کارگران پرداخت شود که متاسفانه این وعده عملی نشد و حتی در یکی از اعتراضات سال گذشته، یک کارگر باسابقه این مجتمع که ۱۸ سال سابقه کار داشت صرفا به دلیل اعتراض به شرایط موجود اخراج شد. اگرچه تلاش‌های نمایندگان کارگری و برخی از مسولین برای بازگرداندن این کارگر بی‌نتیجه ماند اما اتفاقی که برای این کارگر افتاد باعث شد سایر کارگران به ادامه یافتن شرایط موجود حساستر شوند.

اما این در حالی است که دلیل اصلی اعتصاب آنها تاخیر در انعقاد قرارد با کارگران بوده است. بنا بر گفته یکی از کارگران، این برای اولین بار بوده که با گذشت ۵۰ روز از ابتدای سال هنوز هیچگونه قراردادی با کارگران بسته نشده است.

صبح روز چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه؛ بالاخره کارگران مس شهید باهنر کرمان پس از یک روز اعتصاب به کار بازگشتند. این اعتصاب پس از آن فیصله پیدا کرد که میان نمایندگان کارفرما و کارگران بر سر چگونگی تامین مطالبات صنفی کارگران یک پیمان دسته‌جمعی به امضا رسید. این در حالی است که حتی کارگران برای افزایش مزد و مزایای شغلی به کارفرما یک مهلت ۴۵ روزه داده‌اند.

از کارگران معترض نقل شده که یکی از دلایل اعتصاب اخیر در این معدن خودداری مدیریت جدید در افزایش مبلغ بن کارگری بوده و بررسی‌ها نشان می‌‌دهد اظهارات آنها به دلیل این است که برپایه عرفی که از زمان مدیران پیشین مجتمع مس شهید باهنر کرمان جاری بوده هرسال مبلغ حق بن کارگران این مجتمع ۶۰ درصد بیشتر از مبلغی بوده که در جلسه تعیین مزد شورای عالی کار معین می‌شوداما مدیریت کنونی در ابتدای ورودش برخلاف عرف جاری حاضر به پرداخت حق بن کارگری به شیوه سابق نبوده است. و اما سرنوشت کارگر اخراجی این معدن که با پشتوانه همکارانش به جریان افتاد. خواسته کارگران برای بازگشت به کار همکار اخراجی خود به صورت ضمنی مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفته اما تحقق آن به گفت‌وگو با کارفرمای اصلی این مجتمع منوط شده است.

روز چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه و گلایه بافقی‌ها؛ نماینده کارگران معدن سنگ آهن بافق دغدغه‌ کارگران شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق را رفع ابهام در سرنوشت سهام این معدن مطرح کرده است. اگرچه سال گذشته اعتصاب در این معدن به دلیل واگذاری بخشی از سهام آن به بخش خصوصی یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات در معادن بود و روزها طول کشید، اما هنوز کارگران این معدن وضعیت واگذاری سهام این معدن را مبهم می‌دانند.

محمدرضا صباغیان در چهارمین جلسه کارگروه رسیدگی به مطالبات کارگران معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر لزوم پاسخگو بودن استاندار یزد نسبت به توافق‌نامه شهریور ۹۳ که میان کارگران اعتصابی این معدن و مقامات محلی به امضا رسید، گفته است: حضور نداشتن مسوولانی که صورت‌جلسه قانونی و حقوقی شهریور ۹۳ را امضا کرده‌اند، موجب شده‌ که پیگیری‌ها ضعیف باشد و به نتیجه نرسیم. بندهای اصلی این صورتجلسه یعنی تعلق ۱۵ درصد از سهام معدن به بافق و دولتی ماندن ۲۸/۵ درصد دیگر از سهام این معدن از مهم‌ترین مطالبات کارگران است که مسوولان استان باید در قبال آن پاسخگو باشند.

او حتی گفته است: شاهد این هستیم که بسیاری از معادن این شهر با مالکیت خصوصی در حال تاراج هستند و هیچ گونه عوارضی به مردم بافق پرداخت نمی‌شود. سفر قریب الوقوع معاون اول رئیس جمهور به یزد فرصت مناسب برای رفع ابهام از بازگشت ۲۸/۵ درصدی سهام شرکت سنگ آهن و به اتمام رساندن موضوع واگذاری ۱۵ درصد از سهام این شرکت به بافق است.

به گزارش اقتصادنیوز، ابهام در سرنوشت سهام این معدنی حتی باعث شده نماینده کارگران این معدن خطاب به مسوولان بگوید: در مسائل شهر تصمیم عجولانه نگیرید و فکر نکنید مردم خواب هستند!

اما آیا وعده‌های مسوولان و دولتمردان نسبت به گلایه‌های کارگران معدن محقق خواهد شد یا اعتصابی دیگر و وعده‌ای دیگر؟


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
کارگر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 11:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چطور از معادن دیگه خبر دارید و میشدوان که زیر گوشتون هست خبر ندارید به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران پیمانکار اسخراج اعتصاب بوده ؟

سالار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 8:21 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

در مورد معادن دیگر مثل چاه گز وزاغیا چه کسی باید نظارت کند ایا در قبال تاراج این معادن هیچ عایدی برای شهر دارد

داود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 9:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام .. همه فکر و ذکرتان چغارت شده است . وقتی چاه گز را هم از دست دادیم ایندفعه با هزینه های انسانی ، اجتماعی و اقتصادی بیشتر به فکر بازگشت آن می افتیم که دیگر ثمری ندارد . اوضاع چاه گز خطرناکه .

You cannot copy content of this page