و باز هم تاکید بر بحران آب …. جدی بگیریم….!!

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 30 خرداد 1394

Untitled-90-1-214x3001-80x80

در شرایط کنونی همه می دانیم وضعیت منابع آبی کشور بحرانی است و اکثریت قریب به اتفاق دشتهای کشور از نظر برداشت آب ممنوعه اعلام گردیده اند. افت شدید آب چه درمنابع سطحی و چه منابع زیرزمینی برای همگان کاملاً محسوس است. در این مجال به بررسی وضعیت سفره زیرزمینی دشت شیطور به عنوان یکی از دشتهای آب شیرین بافق پرداخته شده است.
قریب به یک دهه پیش بود که مسئولان و دست اندرکاران ذیربط جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و تشویق به ماندن در روستاها، پروژه انتقال آب از دشت شیطور به دهستانهای دهستان کوشک و سبزدشت را اجرا کردند. اکنون پس از گذشت نزدیک به یک دهه، این اقدام نه تنها برای سکونت روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر موثر نیفتاده، بلکه بر روند مصرف آب در بخش روستائی تاثیر منفی گذاشته و موجب کاهش شدید سفره زیرزمینی دشت شیطور گردیده است. بدین گونه که با اجرای شبکه آب شرب، تمایل به ساخت و ساز در روستاها زیاد شده است. هر شخصی که تمایل به ساخت و ساز در روستا را داشته باشد تنها با رضایت شورای اسلامی روستا زمینی با مساحت زیاد و حداقل قیمت به وی واگذار می شود. همین عامل باعث شده که مساحت باغ احداث شده بیشتر از مساحت ساختمان مسکونی باشد. خانه باغ های ساخته شده تنها در تابستان و مترادف با اوج مصرف آب سکونت داشته و با شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس ساکنان آن به شهر مهاجرت می کنند. اگر با فرض اینکه در هر خانه باغ 20 درخت کاشته شده و به رشد کامل برسد، میزان آب مصرفی برای آنها محاسبه شود، عددی بسیار قابل توجه خواهد بود که این موضوع با توسعه پایدار روستا همخوانی ندارد.
در این منطقه نیز همانند سایر نقاط کشور بیش از 80 درصد آب برداشت شده از سفره زیرزمینی دشت شیطور به بخش کشاورزی اختصاصی می یابد. لازم به ذکر است دشت شیطور یک دشت گسل یکطرفه بوده و از ضخامت رسوب کمی برخوردار است. با برداشت بی رویه آب، این سفره زیرزمینی که طی هزاران سال تشکیل گردیده به مرحله نابودی کشانده می شود. لذا ضروری است مسئولین ذیربط از جمله اداره آب و فاضلاب روستایی، بنیاد مسکن و بخشداری بافق تا هنوز کورسویی از امید در خاک بی رمق دشت شیطور وجود دارد، تدبیری بیندیشند!!!! فردا دیر است همین امروز بیندیشیم!!! اینجانب نیز یک راهکار برای مقابله با مصرف بی رویه آب در این منطقه دارم که در صورت لزوم می تواند به شور گذاشته شده و ارائه گردد.
عبدالحسین رضائی پور- دانشجوی دکتری منابع طبیعی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page