مرغ نایاب شده ،ماه خدا آمده است.

دسته: مقالات
یک دیدگاه
جمعه - 30 تیر 1391

شاید زیاد شنیده یا خوانده باشید که یکی از فلسفه های وجودی ماه مبارک رمضان احساس همدردی با فقرا و مستمندان است .یعنی شخص روزه دار به خاطر روزه ای که می گیرد گرسنگی و سختی حاصل از آن را به گونه ای درک کند که بخشیدن و انفاق به فقرا را از صمیم قلب انجام دهد فلسفه های دیگر روزه داری از قبیل درک گرسنگی و نداری روز قیامت و برداشت توشه در شب دنیا برای استفاده در روز قیامت که همان تقوا باشد و در نهایت قرب الهی هم از آن ابعادی است که می دانید و بر آن اهتمام دارید.

اما آنچه موجب شد این چند سطر را در ابتدای ماه مبارک رمضان برای خوانندگان محترم بنویسم ماجرایی است که این روزها در شهر و استان و کشور ما در حال رقم خوردن است ماجرایی به نام توزیع اقلام مصرفی مردم در ماه مبارک رمضان بخصوص توزیع روزانه مرغ که بصورت سهمیه بندی با قیمت دولتی در کشور عرضه می شود و پیکان نوشته ام در این باره نوع رفتار ما امت مسلمانِ آماده شده برای میهمانی خداست.

هرچند نمی خواهم به این بپردازم که در مملکت ما چه اتفاقی افتاده که به راحتی مرغ کیلویی 3000 تومان به یک باره تا دو و نیم برابرِ قیمت بالا می رود و بعد از مدتی که گران خریدیم و مصرف کردیم اعلام می کنند هیچ کس حق ندارد از فلان مبلغ گرانتر بفروشد و کمتر کسی است که به حق خود قانع باشد.

اصلا به این موضوع کار ندارم که چرا خود حکومت نرخهای تعاونی که اعلام می کند از قیمت اصلی تمام شده آن بالاتر است و ما به دولتمان تبریک می گوییم که قیمت مرغ را مهار کرده و از فردا این صفوف به هم پیوسته امت اسلامی است که برای خریدن چند کیلویی گوشت سفید مرغ فرغون فرغون وقت و اخلاق و نوعدوستی اش را به دور می ریزد؟

اصلا به این موضوع کار ندارم که هنوز که هنوز است کسی نمی داند چرا مرغ هر سال نزدیک ماه مبارک گران می شود؟و چرا آن همه دانه ای که برای تغذیه این پرندگان لذیذ وارد کشور شد به دست پرورش دهندگانشان نرسید؟

اصلا مگر نویسنده نمی داند که ما تحریم هستیم، تحریم. و نباید در مقابل گرانی های روزافزون حتی آخ هم بگوییم مبادا دشمن از شنیدن آخمان خوشحال شود؟

خدا پدر تحریم را نیامرزد که هر چه می کشیم از دست اوست.گرانی می آورد،اختلاس می کند،تعطیل می کند رحم و مروت را بر باد می دهد و حتی دین مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.

راستی چرا قوه قضاییه این تحریم را دستگیر نمی کند و به دار مجازات نمی آویزد که ما اینقدر چوبش را نخوریم؟عجب حرفی زدم آخر مگر کسی عامل پیشرفت کشورش را دستگیر می کند؟تحریمها عامل پیشرفت ما هستند خوب، تبعات وضعی مثل گرانی و کمبود هم دارند که ما باید تحمل کنیم.

نه اشتباه نکنید اصلا نمی خواستم به موضوعات بالا بپردازم بلکه هدفم رساندن مطلبی دیگر بود.هیچ وقت با خودتان فکر کرده اید حالا که ما اینقدر دشمن داریم و تحریم ها می خواهند پدرمان را درآورند چرا خودمان زوددتر از آنها به فقر و نداری و گرانی  و حتی یاس و نامیدی دامن می زنیم؟

 نگاهی به رفتارهایمان در صفهای خرید مرغهای تعاونی بیاندازید انگار تمام اعضاء یک خانواده مسؤل خرید منزلند همه باید بروند توی صف و حداقل 4 مرغ چاق و چله بخرند وگرنه به حقشان نرسیده اند و یحتمل روزه ماه مبارکشان که در سحر یا افطارش مرغ تناول نکرده اند دچار مشکل می شود!

و چقدر جالب است که اگر مرغ نداشته باشیم انگار ماه مبارک و ایام و لیالی اش را درک نکرده ایم که سر تیتر تمام خبرهای بیست و سی و بیست و چهل شده توزیع هزاران تن مرغ در کشور و در تهران هم مثل همیشه بصورت ویژه!

براستی چرا چند سالی است باید شروع ماه مبارک رمضان را با مرغ بشناسیم؟به قول ظریفی در آسمان دنبال حلول ماه نگردید هر وقت دیدید در بازار مرغ کمیاب شده یعنی ماه مبارک رمضان دارد می آید البته یادم نرود اعلام نرخ زولبیا و بامیه به صورت رسمی درجه یک و درجه های بعدی را هم به عنوان یکی از نشانه های آمدن ماه رمضان بیاورم.

 فکر نمی کنید یک جای راه را داریم اشتباه می رویم.

 قرار بود روزه بگیریم که به فکر فقرا بیفتیم نه اینکه اگر موفق شدیم مرغ بیشتری تهیه کنیم یا ران مرغی را از دست بینوایی درآوریم، خودمان را زرنگ بدانیم.

قرار بود قبل از ماه مبارک تزکیه شویم و با دلی آرام و روانی آسوده به میهمانی خدا برویم نه اینکه فریزرهای پر از گوشتهای سفید و قرمزمان موجب آسوده خاطری مان از آمدن این ماه بشود.

قرار بود با توشه تقوا مقرب شویم نه با …

محمد علی قاسم زاده


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 مرداد 1391 - 8:06 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام و تشکر از آقای قاسمزاده

You cannot copy content of this page