مروری بر سوره حدید(6)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 10 تیر 1394

وَمَا لَکُمْ لا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّکُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِیثَاقَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿٨﴾ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِکُمْ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ ﴿٩﴾
و شما را چه شده که به خدا ایمان ندارید ؟ در حالی که پیامبر شما را اینکه به پروردگارتان ایمان آورید دعوت می کند و به راستی خداوند از شما پیمان گرفته است، اگر باور دارید. او کسی است که بر بنده خود آیات روشن و روشنگر نازل می کند تا شما را از تاریکی به نور در آورد و همانا خداوند نسبت به شما رأفت و رحمت بسیار دارد.
نکته:
1.خطاب آیه 8 به مؤمنین است شما که ایمان دارید چرا کاری می کنید که گویا ایمان ندارید؟ چرا لوازم ایمان مثلاً انفاق را به جا نمی آورید . ایمان ادعایی و زبانی بدون تأثیر بر رفتار و اعمال ایمان نیست. لذا آیه مؤمنین را دعوت به ایمان می کند
2. ایمان واقعی و دارای اثر از شما پیمان گرفته شده است حال یا در عالم ذر یا از طریق عقل و فطرت و یا توسط پیامبران نه ایمان ادعایی.
3. در ایه 9 هدف از ارسال رسل و انزال کتب را لطف به بندگان معرفی می کند پیامبر با آیات بینات آمده تا انسان از تاریکی ها به نور در اید و این لطف و مهربانی از خداوند رئوف و رحیم است .
4.منظور از ایات بینات که خداوند بر پیامبرش نازل کرده است یا قرآن است و یا دلیل آشکار و حجت های روشن کننده است از جمله معجزات و برهان.
5.در ایه از دو صفت خدا نام برده شده رئوف و رحیم که بعضی آن دو را مترادف و هم معنی دانسته اند و بعضی رئوف را اشاره به لطف خاصش به بندگان مطیع دانسته اند و رحیم اشاره به رحمت او در مورد گنه کاران
چه زیبا سعدی در دیباچه گلستان نوشته است:

باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه روزی خواران به خطای منکر نبرد

ای کریمی که از خزانه غیب

گبر و ترسا وظیفه خور داری

دوستان را کجا کنی محروم

تو که با دشمنان نظر داری

و در ادامه سعدی از پیامبر (ص) از مهربانی و لطف خدا چنین سخن نقل می کند:

هر گاه که یکی از بندگان گنه کار پریشان روزگار دست انابت به امید اجابت به درگاه خداوند برآرد ایزد تعالی در او نظر نکند بازش بخواند دگر باره اعراض کند بازش به تضرّع و زاری بخواند حق سبحانه و تعالی فرماید

یا ملائکتی قَد استَحْیَیتُ مِن عبدی و لَیس لَهُ غیری فَقد غَفَرت لَهُ

دعوتش را اجابت کردم و حاجتش بر آوردم که از بسیاری دعا و زاری بنده همی شرم دارم.

کرم بین و لطف خداوندگار

گنه بنده کرده است و او شرمسار

ادامه دارد…
احمد علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲۳۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page