نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93(اجتماعی – بخش هجدهم)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 17 شهریور 1394
رویدادهای بافق را در سال پیش ادامه می دهیم تا به شماره 655 هفته نامه افق کویر، به تاریخ سوم شهریورماه می رسیم.
تیتر یک این هفته نامه اختصاص به گفته حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده، نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلش شورای اسلامی است. وی در جمع خبرنگاران استان یزد به صراحت از عملکرد برخی از مدیران استان انتقاد کرده بود. این نظر؛اگرچه تند بود؛ ولی از حجت الاسلام دخیل عباس غیر از از این انتظار نمی رفت!
مردم بافق برای «ارسال تمام سهم اصفهان» نباید کتک بخورند
به گزارش یزد رسا، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: برای مسئولین و مدیران استان یزد متأسفم! به جای اینکه تلاش کنند از این معادن سهمی را برای توسعه استان خود؛ به ویژه بحث آب از مسیرهای امن بهره‌گیری کنند، مردم استان باید کتک بخورند و در مضیقه و فشار قرار بگیرند که تمام سهم اصفهان ارسال شود!
دخیل عباس زارع‌زاده با اشاره به حضور یگان‌های ویژه انتظامی در بافق خاطرنشان کرد: حضور یگان ویژه امروز در بافق نشان از این است که بگویند “مردم بافق؛ حق ندارید ادعا کنید که از این معادن بسیار عظیم، سهمی ناچیزی را برای استان اختصاص دهیم!”
وی ادامه داد: حرف مردم بافق تنها سهم‌خواهی 15 درصدی از این معادن برای توسعه محیط است یا حداقل سهم اشتغال و ارزش افزوده آن در استان صرف شود، اما متأسفانه این را با یگان ویژه جواب می‌دهند!
نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، خاتم و ابرکوه ابراز داشت: مردم بافق امروزتحت فشار هستند تا اصفهان و خوزستان بهره‌مند شوند و چرخ کارخانه‌های آن‌ها بچرخد! اما در مقابل این فشارها مسئولین هیچ ارزشی برای این مردم سخت کوش قائل نیستند.
10 کارگر بافقی دستگیر شده‌اند/ رئیس شورای شهر بافق جزء بازداشتیان
زارع‌زاده افزود: تا به امروز 10 نفر از کارگران و معترضین در بافق دستگیر شده‌اند که یکی از آنها رئیس شورای شهر بافق است که با ادامه این وضع باید منتظر بحران وخیم‌تری برای بافق باشیم. وی با بیان این که اداره اطلاعات نیز با این نحوه برخورد مخالف است و مخالفت خود را هم اعلام کرده است اذعان داشت: اگر این جریان اتفاق بیفتد باید نیمی از مردم بافق دستگیر شوند.
مسئولین بازداشت شدگان را آزاد کنند/ مسئولیت اتفاقات بافق بر عهده کسی است که دستور اقدام داده است
با وجود اعلام شعار «آرامش و امید» برای هفته دولت امسال، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین سر عقل بیایند و بازداشت شدگان را هر چه سریع‌تر آزاد کنند و اگر این کار صورت نگیرد و اتفاقات در بافق تشدید شود، مردم بافق به خاطر درد و رنجی که دارند نمی توان جلوی آنها را گرفت و از همین جا اعلام می‌کنم که مسئولیت تمام اتفاقات گردن کسی است که دستور اقدام داده است، چراکه این برخورد یعنی مردم قربانی غیر شوند و این استان فدایی توسعه شهرهای دیگر شود!
با ادامه نحوه برخورد مدیران باید فاتحه استان یزد را خواند
نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، خاتم و ابرکوه با اشاره به بی‌خیالی مردم استان یزد گفت: مدیران استان اگر نحوه برخوردشان ادامه پیدا کند باید فاتحه استان یزد را خواند و برای مهاجرت دسته جمعی مردم این استان فکر کرد.
متادون، ماده جایگزینی که اعتیادآور است با اثری بسیار قوی
مصرف مواد مخدر و شیوع آن در جامعه به عنوان یک معضل هم برای خانواده ها و هم برای مسئولان تبدیل شده است. در موازات پیشرفت پزشکی جایگزینی برای تریاک هم به وجود آمده است؛ یکی از اینها شربت متادون است. مصرف متادون؛ اگرچه مانند تریاک در بدن عمل می کند؛ اما خودش می تواند به عنوان یک ماده اعتیادآور تلقی بشود. افق کویر سال پیش با دکتر محمد رضا آیت الهی، پزشک عمومی بافق و رئیس پزشکی قانونی در این باره، مفصلا صحبت کرد؛ بخش هایی از آن را می خوانیم:
افق‌کویر: آیا  متادون جایگزینی برای تریاک است؟
از نظر علمی به آن شبه مخدر مصنوعی گفته می‌شود؛ چون شبیه مواد مخدر عمل می‌کند و به آن مصنوعی می‌گوییم؛ زیرا ساخته دست بشر است. جایگزینی برای موادمخدر است و به عنوان درمان نگه دارنده از آن استفاده می‌شود؛ یعنی کسانی که معتاد تریاک یا ترکیبات هروئینی هستند، وقتی به آنها شربت می‌دهیم جایگزینی می‌شود برای آن. منتهی مصرف متادون به این شکل است که می‌توان آن را تا مادام‌العمر استفاده کنیم و اگر کسی که معتاد است آن اراده را نداشته باشد و نخواهد که ترک کند می‌خواهد همیشه از آن استفاده نماید، اما راه بعدی این است که خودش اراده کند و پزشک هم به او کمک کند تا کم کم کاهش بدهد و به مقادیر کم برساند؛ الآن بیمارانی هستند که از روزی cc20 به روزی cc1 رسانده‌اند. پس متادون یک ماده جایگزین موادمخدر است که خودش نیز اعتیادآور است با اثری بسیار قوی.
خبر بعدی این هفته نامه اختصاص به خبر خبرگزاری ایلنا بود. این خبرگزاری و پایگاه خبری یزد فردا الحق و الانصاف نسبت به انعکاس اخبار بافق، در آن مواقع حساس، کوشا بودند؛ در حالی که پایگاههای خبری بافق روش سکوت را در پیش گرفته بودند که به نظر می رسد شیوه درستی نبود. وظیفه رسانه مطابق با قوانین ایجاب می کند که اخبار صحیح را به اطلاع مردم و مسئولان برساند و مانند پل ارتباطی باشد، بی کم و کاست!
بازداشت 5 کارگر معدن سنگ آهن بافق
ایلنا: در حالی که اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق وارد پنجمین روز متوالی شده، سخنگوی شورای اسلامی شهر بافق گفت: پلیس حوالی ساعت ۲ نیمه شب (شنبه ۱ شهریور) ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرده است. «محمد عباسی بافقی» در این باره افزود: پلیس این ۵ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. «محمدحسن تشکری»، رئیس(وقت) شورای اسلامی شهر بافق که از کارگران این معدن است نیز در میان کارگران بازداشتی حضور دارد. او افزود: این کارگران جزء لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند. عباسی بافقی در پایان تأکید کرد؛ اگر چه یگان ویژه پلیس از معدن سنگ آهن بافق خارج شده است؛ اما هنوز در شهرستان حضور دارند.
واگذاری منازل 24 واحدی بافق در هفته دولت
و این هم خبر خوشی بود برای  متقاضیان مسکن که از سوی رئیس بنیاد مسکن بافق اعلام شد. به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، علیرضا طالعی رییس بنیاد مسکن شهرستان بافق از واگذاری منازل 24 واحدی در هفته دولت خبر داد. وی گفت: به متقاضیان اعلام شده است که برای تحویل منازل خود به بنیاد مسکن مراجعه نمایند.رییس بنیاد مسکن شهرستان تصریح نمود: محوطه‌سازی این واحدها در حال انجام می‌باشد و از خانه‌های تحویل داده شده 5 واحد آن نقایصی در زمینه نشتی لوله‌های آب و گچ‌کاری وجود دارد که در صدد رفع آن نیز هستیم، ضمانت یکساله دارد و تا یک سال حسن انجام کار به پیمانکار داده نخواهد شد. وی افزود: 5 درصد قرارداد پرداخت شده و مابقی (5درصد) بعد از یکسال رفع هر گونه عیب و نقصی از منازل به پیمانکار پرداخت خواهد شد.
  افق کویر را پی می گیریم با این خبرها و گزارشات:
ژن سرطان کشف شد، تیم کاراته دختران سنگ آهن در مسابقات کشوری سبک شیتوریو خوش درخشید، آوردن یگان ویژه به بافق کار اشتباهی بود، به داروخانه به چشم یک سوپرمارکت نگاه می شود نه یک مرکز درمانی، تا قبل از مرز ایران نمی دانستیم آزاد شدیم، فشار یگان ویژه نتوانست کلید استارت کار در سنگ آهن مرکزی را بزند، نقد مسئولان در چه جایگاهی است،  کاش جناب آقای «وزیر» عبارت «در راستای فرستادن سنگ به ذوب آهن اصفهان» را «تحلیلی» به کار می‌بردند و برای آن توضیح بیشتری می‌دادند، طومار امضاء شده توسط کارگران متحصن سنگ آهن بافق، زلزله در مدیریت جهادی، مکر و دفع آن، روز ملی دختران و هزاران حرف نگفته،آموزش تفکر انتقادی به کودک، من از کارگرها شکایت نکرده ام بلکه هیئت مدیره شکایت کرده است،  برتری تیم سنگ آهن در مسابقات قهرمانی هندبال ساحلی، هدف ما خنداندن مردم است و مطالب دیگر.
محمد حسین تشکری

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page