باقلا فروشی باید در معرض دید باشد تا مردم خرید کنند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 9 دی 1394

با فرا رسیدن فصل زمستان تعداد زیادی از مردم برای این که سرمای این فصل را کمتر احساس کنند به خوردن شلغم، لبو ، بلال و باقلا روی می آورند. باقلا فروشی در شهرهای دیگر کشور از بازار فروش خوبی برخوردار است.
سید عباس سیدی باقلا فروشی است که ازسال گذشته این کار را شروع کرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: اهل “اسفراین” شهرستانی ازتوابع خراسان شمالی هستم. متاهل و سه پسردارم. ده سالی قبل به خاطر کار در یکی از هتل های بافق به اینجا آمدم .نجابت و خوبی مردم بافق عاملی بود که در اینجا ماندگار شوم. در حال حاضر هم ساکن مسکن مهر می باشم.
وی می افزاید: بافق شهری است که مردم آن برای کار بیشتر به سمت و سوی معدن و کارهای صنعتی روی می آورند. کمتر کسی به فکر کارهای دستفروشی است..باقلا فروشی یا به اصلاح خودمان باغلی فروشی یکی از شغل هایی است که در تمام شهرستان های کشور در فصل زمستان بازار خوبی دارد. در طی سالیانی که دربافق زندگی می کنم ندیدم کسی به سمت راه اندازی چنین کارهایی برود. بنابراین با ساخت یک گاری که 400 هزار تومان هزینه داشت و خرید باقلی این کار را ازسال گذشته آغازکردم.
سیدی ادامه می دهد: دردسر زیادی داشته بهداشت شهرداری برحسب وظیفه خود از ادامه کار جلوگیری می کردند. چندین مرتبه در محل های مختلف باقلا می فروختم. تا این که گفتند باید مغازه داشته باشید. گفتم باقلافروشی باید در معرض دید باشد تا مردم خرید کنند. بالاخره چند وقتی در یکی از مغازه های امامزاده عبداالله مشغول به کار شدم. اما هر شب می بایست مقدار زیادی از باقلاها دور بریزم. با پیگیری زیاد توانستم کارت بهداشت گرفته و در این محل که وصل به رستوران سیمرغ هم هست کار کنم
این باقلا فروش بافقی با تاکید بر اینکه من از شغلم بسیار راضی هستم، بیان می کند: باقلا فروشی با وجود اینکه کسی به عنوان یک شغل به آن نگاه نمی کند اما من این کار را بسیار دوست دارم و از کارم راضی هستم. معتقدم پولی که برای گذراندن زندگی خود و خانواده به دست می آید باید حلال و طیب باشد.
وی می گوید: در شهرهای دیگر لبو و ذرت نیز فروش خوبی دارد. اما بهداشت بافق برای فروش لبو ایراد گرفت. اما بهتر است مانند شهرهای دیگر کشور از لبو نمونه برداری شود اگر موردی وجود داشت از فروش جلوگیری کنند. .ذرت نیز به دلیل نوسان قیمت مقرون به صرفه نیست.
سیدی عنوان می کند: باقلا باید جوانه بزند و بعد پخت آن انجام شود .مدتی باقلی جوانه زده را پخت می کردم اما مورد پسند مردم بافق نبود. بهتر است این محصول در تیرماه خریداری شود و در زمستان به فروش برسد. اما چون سرمایه ای نداشتم چند وقت پیش این کار را کردم. باقلا کیلوی 7 هزار تومان برای من درمی آید. و کاسه ای 2 هزار تومان آن را می فروشم.
وی به روش درست کردن باقلا اشاره و ثصریح می کند: باقلا درجه یک و مرغوب باید طی 16 ساعت خیس باشد. و خوب شست وشوی آن انجام شود. 4 ساعت لازم است تا بر روی گاز بپزد و تبدیل به باقلا آردی شود. چنانچه جنس باقلا مرغوب نباشد باید 48 ساعت خیس بخورد.
سیدی ادامه می دهد: پس از پخته شدن باقلا باید نمک،گل پر، آویشن و آبلیمو به آن اضافه کرد .پروتئین باقلا زیاد است و انرژی زا می باشد. باقلا بر فشار خون تاثیر دارد و چون فشار خون را پایین می آورد باعث خواب آلودگی می شود و بهتراست در شب سرو شود..
سید عباس سیدی در پایان ضمن تشکر ازسایت “بافق فردا” می گوید: می گویند بافق منطقه است که دستفروشی در آن ممنوع است ولی چه ایرادی دارد که جوانان از این روش امورات خود را بگذرانند . قول می دهم اگر دکه ای در اختیار من قرار گیرد این کار را به نحو احسنت انجام دهم .جوانی که مشتاق کار است می تواند از این شیوه الگوبرداری کند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵۹۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page