بد اخلاقی های انتخاباتی

دسته: عمومی , مقالات
یک دیدگاه
شنبه - 15 اسفند 1394

بد اخلاقی های انتخاباتی
انتخابات و فضای انتخاباتی، جدای از اینکه رویدادی است برای محک میزان مقبولیت افراد و احزاب مختلف، می تواند بستری برای سنجش سطح رفتاری و اخلاقی افراد مختلف نیز باشد.

از جمله مواردی که از افراد مختلف، رفتارهای متفاوتی سرمی زند را می توان موارد؛ نحوه ی جمع آوری آرا، نحوه برخورد با رقبا در ایام انتخابات، نحوه برخورد با نتایج انتخابات و در نهایت پایبندی به عهد پیمان تشکیلاتی، را نام برد.
در رابطه با بحث نحوه جمع آوری آرا، یکی از موارد غیر اخلاقی ای که مرسوم می باشد، پدیده است به نام “خرید رای”، در انتخابات اخیر مجلس دهم شاید عجیب ترین خبر به حوزه انتخاباتی شهرستان های ابرکوه، بافق، بهاباد، مهریز و خاتم بر می گشت که به نقل از سایت تابناک یزد بیان شده بود در برخی از شهرها، حامیان یکی از کاندیدها، با پرداخت 30 هزار تومان پول نقد، روغن، برنج و… اقدام به خریداری رای می کردند و دستگیر شده اند ( خبر با کد 187982 سایت تابناک یزد) .

بروز چنین پدیده ای حاصل ورود پول های کثیف به انتخابات است و مادامی که این رفتارها نتیجه معکوس در بین رای دهندگان نداشته باشد تکرار پذیر است.
در رابطه با برخورد با رقبا در ایام انتخاباتی، مرسوم ترین بی اخلاقی را می توان تخریب سایر رقبا بدون ارایه مدارک کافی بجای بیان توانمندی های خود بیان کرد.

در ایام انتخابات فرصتی برای اثبات بی گناهی و رفع اتهامات نیست و این بی اخلاقی ها می تواند به صورت مقطعی تاثیرگذار باشد و اثبات بی گناهی پس از انتخابات نیز نوش دارویی پس از مرگ سهراب باشد. لذا در صورتیکه از کاندیدها، ارایه توانمندی ها و سوابق خودشان طلب نشود احتمال بروز چنین بی اخلاقی هایی نیز وجود دارد.
بد اخلاقی ها در رابطه با نحوه برخورد با نتایج انتخابات را می توان با یک مثال توضیح داد، مردم تهران در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به لیست کامل اصلاح طلبان رای دادن و تمامی منتخبین از گروه اصلاح طلبان بودند، پس از اعلام نتایج انتخابات شاهد دو برخورد کاملا متفاوت از دو شخصیت در گروه اصولگرایان بودیم، جناب آقای حداد عادل با عبارت “از ذوق و خوشحالی همشهریان طرفدار جریان رقیب خرسندم” به استقبال نتایج انتخابات می روند و دیگری ” تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رأی‌آوری این افراد نیز نشان‌دهنده همین مسأله است “.

البته جناب آقای حداد عادل قبلا نیز تفاوت رفتاری خود را با اهدا کتاب در زمانی که عده ای قصد دفن وزیر امور خارجه را داشتند، نشان داده بودند.
از دیگر بد اخلاقی ها چرخش موضع یک منتخب بعد از انتخاب شدن بواسطه تبلیغات یک حزب و گروه می باشد، فرض کنید کاندیدای دور اول انتخابات در لیست اصولگرایان بوده باشد و پس از آنکه به مرحله دوم راه یافت در لیست اصلاح طلبان باشد!! و یا به اسم اصلاح‌طلبی وارد مجلس و یا شورایی شده باشد و به گزینه ی اصولگرایان رای داده باشد، عدم پایبندی به تعهدات تشکیلاتی از این بابت بد اخلاقی محسوب می شود که روز به روز تاثیر رآی آوری لیست ها در انتخابات بیشتر از افراد می شود و می توان گفت منتخبین بیشتر جنبه حقوقی دارن تا حقیقی و لذا باید متناسب با همآن تفکری که گزیده شده اند تصمیم بگیرند، شاید بتوان بد اخلاقی خانم راستگو که با استفاده از لیست اصلاح طلبان وارد شورای شهر تهران شد و به گزینه مد نظر اصلاح طلبان برای شهرداری تهران رای نداد را برجسته ترین بد اخلاقی از اینگونه بد اخلاقی ها نام برد.

حامد فخارزاده


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ایکاش 8سال پیش جلو رفتن دکترشیخشاب به مجلس را نگرفته بودیم.چه کسی باعث عقب افتادگی بافق شد.آیا این دوره عبرت می گیرد؟همه ی مردم لرد به شیخشاب این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 اسفند 1394 - 3:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

پس ما دیگر ازادی نداریم ودنوعی دیکتاتوری درقالب دموکراسی حزبی داریم وکسی که به اسم یک حزب وارد مجلس می شود مثل یک عروسک خیمه شب بازی. نخهای او دست گروه دیکتاتور خارج از مجلس است.

You cannot copy content of this page