دلیل منتشر نشدن آمار از سوی بانک مرکزی چیست؟

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 2 شهریور 1391

 منتشر نکردن آمار
مدتی است انتشار برخی گزارش‌های‌ آماری و اقتصاد بانک مرکزی متوقف شده که با بررسی تجارت سال‌های گذشته شاید بتوان به چرایی آن پی برد.
به گزارش خبرنگار پانا به نقل از فارس، انتشار آمارهای اقتصادی از شاخص قیمت‌ها و شاخص قیمت خرده فروشی که به صورت هفتگی در سایت بانک مرکزی صورت می‌گیرد از نیمه تیر ماه متوقف شده است.

در بخش شاخص قیمت هم تنها گزارش فروردین ماه منتشر شد و پس از آن گزارشی در این باره روی سایت بانک مرکزی قرار نگرفت. علت عدم انتشار این گزارش‌ها را از مسئولان مربوطه پرسیدیم اما تنها به این پاسخ اکتفا شد که به زودی و پس از تغییر محتوایی این گزارش‌ها، انتشار آن از سر گرفته خواهد شد اما وقتی از نوع تغییرات سوال شد، پاسخ مشخصی به آن داده نشد.

این اتفاق در گذشته هم سابقه دارد. وقتی رشد اقتصادی در سال ۸۷ و ۸۸ کاهش یافت، از اعلام آن تا سال ۹۰ امتناع شد. چرا؟ چون رشد اقتصادی ۸۷ حدود ۰.۵ درصد و رشد سال ۸۸ هم ۳.۵ درصد بود. البته این اعداد و ارقام ابتدا به صورت شفاهی و تنها برای سال ۸۸ اعلام شد.

در همان زمان معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی دلیل اعلام نکردن رشد اقتصادی سال ۷۸ را نهایی نشدن اعداد و ارقام آن سال عنوان کرد. غافل از اینکه نهایی نشدن این ارقام دلیلی به غیر از پایین بودن رشد اقتصادی نداشت.

گزارش‌های نرخ‌بیکاری مرکز آمار هم مدتی به این بیماری دچار شده بود اما خوشبختانه دو گزارش اخیر این نهاد نشان می‌دهد که اگر نرخ ‌ بیکاری افزایش یا کاهش یابد، انتشار آن انجام خواهد شد.

این باره هم عدم علت عدم انتشارها را باید در اعداد و ارقام جستجو کرد. در واقع با توجه به تجربه درج نشدن گزارش‌ها در گذشته می‌توان به علت این سکوت آماری بانک مرکزی رسید. شاید قیمت‌های به دست آمده به‌گونه‌ای بوده که بانک مرکزی را از انتشار آن برحذر داشته و یا باز هم احتمالا انتشار دوباره آن زمانی خواهد بود که روند قیمتی سمت و سوی دیگری به خود بگیرد.

احتمالا تا آن موقع باید صبر کرد و نپرسید چرا گزارش آمارهای اقتصادی منتشر نمی‌شود.

خبرنگار پانا :
مصطفی محمودی کهن


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page