نگاهی به وضعیت و مشکلات پرورش دهندگان ماهی خاویاری در بافق

دسته: اقتصادی , عمومی , کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
شنبه - 10 تیر 1396

IMG_20170701_173806

در حالی که با استحصال خاویار از کویربافق این شهرستان به چهارمین نقطه کشور در برداشت این مروارید سیاه تبدیل شده پرورش دهندگان ماهی خاویاری در این منطقه با مشکلات عدیده سرپنجه نرم می کنند.

IMG_20170701_173808

زمینی ترک خورده و شوره زار از شدت گرما تاب همه چیز را گرفته است.قدمهایی استوار که کویر را درمی نوردد .اما کویر بخشنده است و به همت مردان سختکوش این دیار آهنگ زندگی می نوازد و ناگهان سکوت کویر شکسته می شود

IMG_20170701_173801

مروارید سیاه برای نخستین بار از دل کویر برهوت بافق بیرون کشیده می‌شود تا کویر سخاوت خود را به رخ بکشد

سالهاست کویرنشینان با دستانی پرتلاش و دلی پر از امید انقلابی در پرورش ماهی ایجاد کرده اند ،مقاوم و صبور تصویری از نشاط و امید در صفحه ی خشکیده کویر ترسیم کرده اند.هر چند مشکلاتی بر روی دوششان سنگینی می کند اما جای جای این خاک شوره زار گوهری است که می‌توان با تلاش و کوشش و ایمانی قوی آن را به رخ جهانیان کشید .

IMG_20170701_173803

پیش بینی می شود طی 2سال آینده شاهد برداشت یک تن خاویار در شهرستان بافق باشیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه در شهرستان بافق پرورش ماهیان خاویار در اب های شور مزیتی محسوب می شود گفت:این منطقه از منابع آب شور بالایی برخوردار است و این حوزه پتانسیل خوبی را داراست.

IMG_20170701_173757

سیدجمال سجادی پور افزود:طی سال های اخیر سرمایه گذاری خوبی در مجموعه پرورش آبی شهرستان صورت گرفته و قطعا با این سرمایه گذاری این مرکز درآستانه بهره برداری خاویار قرار می گیرد.

IMG_20170701_173759

وی بیان داشت:شهرستان بافق در استان یزد جز چهارمین نقطه کشوری است که برداشت خاویار درآن منطقه انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد:سرمایه گذاری در استخرهای بتونی و چند ضلعی واحد تولید و عرضه ماهیان را در سطح استان افزایش می دهد.

IMG_20170701_173751

سجادی پور با اشاره به اینکه شهرستان بافق یکی از مناطق عمده پرورش آبزیان در استان است تصریح کرد:فعالیت مرکز تحقیقات آبزیان شهرستان در پرورش ماهیان خاویاری از سال 89 با 3هزار بچه ماهی شروع شده و اکنون 800قطعه ماهی خاویار با سن حدود 7سال در حال پرورش هستندکه از این تعداد 300ماهی را میتوان طی 2سال اینده به استحصال رساند و شاهد حدود 1تن خاویار در این حوزه باشیم.

IMG_20170701_173754

وی خاطرنشان کرد:طی یک سال اخیر برای نخستین بار در استان شاهد استحصال خاویار دراین شهرستان بودیم که با ظرفیت خوبی که از لحاظ منابع اب شوری در این منطقه وجوددارد امیدواریم شرایط استحصال ماهیان خاویاری و تولید انها فراهم شود.

ضرورت به روز شدن استخرهای خاکی پرورش خاویار در بافق

مدیر جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه مرکز تحقیقات شیلات این شهرستان دارای 10سایت به مساحت10 هکتار،می باشد گفت:درحال حاضر 8سایت دارای مجوز و به کار پرورش آبزیان مشغول هستند و از این تعداد 3سایت به پرورش ماهیان خاویار روی اوردند.

حمید عسکری افزود:زمزمه های کار تحقیقات ماهیان خاویاری ازسال 78در بافق شنیده و در سال 80این گونه وارد این منطقه شد.

وی بیان داشت:حدود 3 هزار بچه ماهی در وزن 20گرم وارد بخش خصوصی شد و پرورش دهندگان پس از آن به پرورش ماهیان خاویاری اقدام کردند که ماهیان خاویاری از گونه تاس ماهیان و فیل ماهی ها هستند.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه خاکی بودن استخرهای شیلات این منطقه،پرورش ماهی را مشکل تر کرده است خاطرنشان کرد:ماهیان خاویاری از قسمت عمیق استخر تغذیه می کنند و در صورت بروز مشکل باید به سطح آب بیایند و خاکی بودن این استخرها، مشاهده مشکلات ماهی را برای ما دشوار می کند و به این علت باید استخرها،بتونی و به شکل 8ضلعی تبدیل شده و اطراف آن دارای سایبان باشد تا تمامی حرکات ماهی ها برای پرورش کنترل شود.

عسکری بیان داشت: در3سایت این مرکز800 ماهی ازوزن 15 تا 60کیلوگرم در حال پرورش هستند که ماهی خاویار 2درصد از وزن بدنش را تغذیه می کند و در موقع رسیدگی به وزن کامل و خاویار،اندوسکوپی می شود که 1درصد بدنش را خاویار تولیدو آماده استحصال می شود.

وی عنوان کرد:منطقه سایت شیلات بافق دارای اب های لب شورو تنها برای پرورش ماهی قابلیت استفاده است که با توجه به غضلت آب شوراین حوزه، ماهیان قزل آلا،کپور وماهیان خاویاری در این مجموعه پرورش داده می شوند که در صورت گرفتن مجوز ماهی تیلاپیا این ماهی در گردنه پرورش قرار میگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق به سختی کار پرورش دهندگان در این مرکز اشاره و تصریح کرد:در ابتدا ماهی تولید شده در بازار به فروش نمی رفت که با تمهیداتی که از طریق جهادکشاورزی صورت گرفت، گوشت این ماهی ها جز سبد خانوار تعلق گرفت و مصرف مردم در این زمینه بیشتر شد.

عسکری بیان داشت:تولید ابزیان باعث شد تا سرانه مصرف ماهی در استان افزایش یابد و به حدود 6تا 7کیلوگرم برای هر فرد برسد.

وی به تامین زیر ساخت ها و پیگیری های انجام شده در خصوص تغییر شکل این استخرها اشاره کردو گفت: در صورت بروز شدن استخرهای خاکی،پرورش دهندگان می توانند از میزان آب واستخر استفاده حداکثری را داشته باشند و در صورت تامین تسهیلات مورد نیاز اشتغال و تولید خوبی در شهرستان شکل می گیرد.

با استحصال خاویار استان یزد به جرگه تولیدکنندگان خاویار در کشور پیوست

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان اب های شور بافق گفت:این مرکز طی چندسال اخیرموفق به مراحل مولد سازی ماهیان خاویار شده وتوانسته استحصال خاویار کند.

نسرین مشائی افزود:استان یزد در منطقه کویری بافق بعد از استان های شمالی و ساحلی توانسته به عنوان یکی از نخستین استان های دارنده این بیوتکنیک جایگاه خود را بدست آورد.

وی با بیان اینکه این مرکز طی یک سال اخیر توانسته استحصال ماهی خاویار از گونه فیل ماهی ها را انجام دهد تصریح کرد:این موفقیت بسیار بزرگی بود زیرا پس از موفقیت مرکز در سال 94 برای استحصال خاویار، در سال 95 در بخش خصوصی استقامت شهرستان بافق نیز زیر نظر مرکز صورت گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان اب های شور بافق عنوان کرد:باتوجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی که در شهرستان است میتوان جهت پرورش ماهیان خاویاری برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

مشائی با اشاره به اینکه در صورت تمایل پرورش دهندگان در خصوص محدود کردن سرمایه گذاری ها،طی مدت زمان کوتاه تری می توان پرورش گوشتی را دنبال کرد هرچند در شرایط منطقه نسبت به دریای خزر در مدت کوتاهتری به خاویار دسترسی پیدا می کنیم. وی خاطر نشان کرد:درمزارع وسازه های ایجاد شده وبا مدیریت قدرتمند در خصوص تغذیه و مولدسازی، استحصال خاویار از این گونه ماهی امکان پذیر می شود.

وی بیان داشت:دریای خزر به عنوان زیستگاه طبیعی 6گونه از مهمترین و با ارزشمند ترین ماهیان خاویار جهان است که این گونه ازماهی ها به دلیل ارزش اقتصادی، خاویار و گوشت آن رو به انقراض می باشند.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان اب های شور بافق بیان کرد:در حاشیه دریای خزر صید بی رویه ماهیان خاویاری به شدت اوج گرفته و طی سال های اخیر تقریبا همه این گونه ها به ویژه گونه فیل ماهی رو به انقراض رفته که در فهرست گونه های حفاظت شده در سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

مشائی با بیان اینکه طی سال های اخیر تعدادی از این گونه ها با تلاش مدیریت شیلات استان،وارد این منطقه شده است.

وی افزود:فیل ماهی از نظر کیفیت و ارزش خاویار مهم ترین گونه ماهیان خاویاری محسوب می شود.

عدم نقدینگی و بیمه ماهیان خاویاری عمده ترین مشکل پرورش دهندگان خاویار در بافق.

پرورش دهنده ماهیان خاویار در بخش خصوصی به آغاز فعالیت خود از سال 1380در منطقه کویری بافق اشاره کرد وگفت:به علت مشکلات شدید در طول 16سال فعالیت،خط تولید از پرورش ماهی قزل آلا به ماهیان خاویاری طی 10سال اخیر منتقل داده شد.

بهشتی زاده افزود:پرورش ماهیان خاویار بیش از 10سال طول می کشد که در این مدت زمان باید سرمایه گزاری خوبی انجام شود که متاسفانه در موقعیت فعلی فردی خریدار این گونه از ماهی ها نیست.

وی به موانع پیشرفت کار درخصوص پرورش ماهیان خاویار اشاره و تصریح کرد:نقدینگی و بیمه ماهی ها برخی از این مشکلات است که سالیانه 100میلیون تومان هزینه ودر هر ماه بیش از 7میلیون تومان هزینه خوراک ماهی ها میشود که 10سال تحت فشار هستیم.

پرورش دهنده ماهیان خاویار در بخش خصوصی با بیان اینکه در خصوص بیمه ماهی ها از طریق بیمه صندوق کشاورزی پیگیری شده و نتیجه ای حاصل نشده است بیان داشت: سالیانه 10میلیون تومان هزینه بیمه ماهی ها می شود واکنون ماهی ها بیمه نیستندکه طی 10سال نزدیک به 100میلیون تومان هزینه بیمه آنهامی شود.

بهشتی زاده تصریح کرد:در هر استخری که ماهیان در آن پرورش می بینند بیش از65میلیون تومان باید هزینه شود ودر این مرکز 3نوع ماهی خاویار دروزن های 40تا 50و5تا6 کیلوگرم و 300گرمی درحال پرورش هستند.

در صورت عدم حمایت مسوولان، پرورش ماهیان خاویاری در سایت شیلات بافق متوقف می شود

مهدی فلاح از دیگر پرورش دهنده ماهیان خاویار در بخش خصوصی با بیان اینکه در رودخانه شور بافق در سال های اخیر 9سایت پرورش ماهی قرار داشت گفت:با مشکلات بجود امده سایت ها یک به یک تعطیل شدند و اکنون 3سایت در کل مجموعه فعال هستندکه این تعداددر آستانه تعطیل شدن می باشند.

مهدی فلاح افزود:اکنون استخرهای خاکی برای پرورش ماهیان خاویارریسک بالایی محسوب می شوند و باید این استخرها به سمت استخرهای بتونی سوق داده شوند.

وی با اشاره به اینکه خاکی بودن استخرها و عوامل طبیعی این منطقه خسارت زیادی را به کار ما وارد می کند تصریح کرد:در این مرکز ماهیان خاویاری 6ساله پرورش داده می شودکه باید از آنها مراقبت وتحت نظر باشند که در این استخر های خاکی همچین امکانی وجود ندارد.

پرورش دهنده ماهیان خاویار در بخش خصوصی بیان داشت:اولین گام برای کاهش خسارت،ساخت استخرهای بتونی است که هزینه بالایی را به ما تحمیل و نیاز به حمایت دارد و باتوجه به پیگیری های انجام شده هیچ گونه کمکی دریافت نشده است.

فلاح عنوان کرد:خاویار جز کالایی است که بسیار ارزشمند است و شهرستان بافق باتوجه به شرایط اقلیمی و آب شور از نظر کیفی خاویار خوب می شود و قابل مقایسه با مکان های دیگر نیست و این ماهی از نوع بهترین گونه هاست.

وی گفت:در طی چند سال اخیر حدود 700میلیون تومان در خصوص این ماهی ها هزینه شده و دیگر نمیتوانیم هزینه ای در این خصوص داشته باشیم واکنون محصول آماده بازار است وخاویار گوشتی در بازار فروش خوبی ندارد.

پرورش دهنده ماهیان خاویار در بخش خصوصی افزود:در آغاز شروع کار،استخرها متروکه شده بودند و در اطراف آن آثاری از حیات نبود و با زحمت های کشیده شده این مرکز شروع به فعالیت کرد.

فلاح بیان کرد:صنعت شیلات در استان یزد و شهرستان بافق حال خوشی ندارد و اکنون به دلیل عدم حمایت، ماهی قزل آلا بافق پرورش داده نمی شود وخاویار گونه ای جدید در بافق ،در حال پرورش است و گوشت ماهی پرورش بافق با استان های شمالی کشور رقابت می کند.

وی تصریح کرد:بافق بهترین گونه خاویار را دارد وتولید خاویار حداقل 8سال طول می کشد که هزینه زیادی را بر ما تحمیل می کند که بدون حمایت مسوولان این امر تحقق نمی یابد.

تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی راهگشای مشکلات پرورش دهندگان ماهی در بافق

فرماندار بافق با بیان اینکه ممانعت محیط زیست با پرورش ماهی،مشکل اساسی در بحث شیلات و توسعه آبزی پروری در شهرستان است گفت:این کار از طریق استاندار پیگیری و از محل منابع شهرستان مبلغ جزئی تامین می شود.

محمد زاده رحمانی افزود:برای بهسازی استخر و حوضچه های پرورش ماهی و در بحث تسهیلات از طریق سازمان جهادکشاورزی استان پیگیری می شود وامیدواریم از طریق صندوق توسعه ملی بتوانیم تسهیلات کم بهره را در اختیار این مرکز قرار دهیم.

وی تصریح کرد:افرادی که در سیستم بانکی مشکلی نداشتند از اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کرده اند.

سرمایه گذاری در پرورش ماهیان خاویاری تحقق اقتصاد مقاومتی در کویر بافق

معاون مرکز تحقیقات ملی آبزیان اب های شور بافق با بیان اینکه ماهی خاویار یکی از ارزشمند ترین گونه های آبزیان دنیاست گفت:طی 10سال اخیر برای اولین بار تعداد بیش از 3هزار بچه ماهی توسط شیلات استان به این شهرستان منتقل شده که پس از 13سال موفق به برداشت اولین خاویار به مقدار 25 کیلیوگرم در منطقه کویری شدیم ومحصول بدست آمده به کشورهای اسپانیا،فرانسه و آمریکا صادر میشود.

فرهاد رجبی پور افزود:فیل ماهی ها به طور طبیعی در شرایط آب شور در دریاها زندگی می کنند و شهرستان بافق نخستین منطقه ای بود که خارج از استان های ساحلی دریای خزر ماهیان خاویاری را وارد آب های لب شوراین منطقه کرد.

وی تصریح کرد:شهرستان بافق توانست فیل ماهی های 20گرمی را در آبهای لب شور زیر زمینی پرورش دهد و در حال حاضر میانگین وزن نمونه های موجود بیش از 60 کیلوگرم است. شرایط فیزیکوشیمیایی آب در این منطقه شرایط مناسب را برای تولید خاویار درنمونه های ارزشمند ماهیان خاویاری ،فضایی برای مولدسازی و حفظ ذخایر این گونه ایجاد کرده است.

رجبی پور خاطر نشان کرد:سرمایه گذاری در این موضوع نمونه ای از اقتصاد مقاومتی موثر بوده و میتواند نقش مهمی در رشد اقتصادی شهرستان و ارزآوری کشور داشته باشد

در صورت حمایت همه جانبه از این مزارع،پیش بینی می شود سالیانه حدود 500کیلو خاویار از این استخرهای آبی در دل کویر برداشت و صادر شود که میتواند نقش مهمی در رشد اقتصادی شهرستان و ارزآوری کشور داشته باشد.

خبرگزاری صدا و سیما


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page