مافیایی که باپرورش ماهی تیلاپیا مخالفند 

دسته: اخبار ویژه , اقتصادی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 21 آذر 1396

بنا به گزارش هفته نامه «امین بافق» درپی درج مطلبی باعنوان «مجوز پرورش تیلاپیای بافق امضاءشد »با توجه به سوال برانگیز بودن پاره ای ازمطالب و ضد و نقیض بودن برخی مطالب باتوجه به ابراز نظرها ودیدگا ه ها ی برخی از مسوولین مطروحه در این نوشته ،خبرنگا مابرآن شد تا با مسوولین مرکز تحقیقات ماهیان آب شور این کشورومعاون این مرکز گفتگویی داشته باشد.بد نیست برای روشن شدن  تیتر بالا، این مطلب را هم بخوانید وبدانیدکه: «این رشته سر دراز دارد »وحضراتی به طور گسترده درصدد ایجاد موانع ومشکل در راستای پرورش تیلاپیا در بافق هستند تسنیم با توجه به پی گیری مرکزپرورش بافق، مجبور شده تا حدی مطلب منتشر شده خودش رابا این تیترو متن تصحیح  کند

واکنش معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور

به دنبال انتشار انتقادات حمیدرضا اسماعیلی استاد ماهی‌شناسی دانشگاه شیراز نسبت به صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در این خبرگزاری، معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور طی تماسی با تسنیم، خواهان ارائه پاره‌ای توضیحات شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به دنبال انتشار انتقادات حمیدرضا اسماعیلی استاد ماهی‌شناسی دانشگاه شیراز نسبت به صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در این خبرگزاری، معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور طی تماسی با تسنیم، ضمن اعتراض نسبت به آنچه وی «انتقادات سریالی تسنیم نسبت به پرورش تیلاپیا» خواند، خواهان انتشار پاره‌ای توضیحات شد که در ادامه می‌خوانید:

توضیحات معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور را در ادامه می‌خوانید:

-ماهی تیلاپیا دومین ماهی پرورشی در جهان، نخستین گزینه آبزی‌پروی مناطق گرم و بهترین کاندید جهت فناوری های نوین آبزی‌پروی  مانند سیستم بدون تعویض و سیستم اکواپونیک است. خانواده ماهیان سیچلیده ۱۶۰۶ گونه دارد که تنها اندکی از آنها به ویژه تیلاپیای نیل و تیلاپیای قرمز تجاری هستند.

هر ثانیه ۱۹۰ کیلو گرم از این ماهی در ۱۳۵ کشور جهان تولید میشود و در ۱۸۰ کشور از جمله ایران مصرف میشود ایران یکی از وارد کنندگان مهم این ماهی است.

طی تصمیم کمیسیون کشاورزی در سال ۸۷ مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پیگیر مطالعه این آبزی در شرایط تعریف شده این کار در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور در بافق یزد شد و طی مجوز ۱۷۴۹۴ مورخ ۲۶/۳/۸۷ سازمان حفاظت محیط زیست با تشریفات کامل و حضور ناظر آن سازمان این ماهی را از مؤسسه تحقیقات شیلات اندونزی وارد کشور شد و مطالعه جامعی مشتمل بر بیش از ۲۰ پروژه پژوهشی را در این خصوص انجام داد. سپس طبق بند ۷ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مطالعه ارزیابی زیست محیطی این ماهی را در سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۵/۲/۹۰ دفاع کرد و طی ابلاغ نامه ۵۶۴۱ ص مورخ ۱۸/۲/۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد که این آبزی در بخش خصوصی ۱۰ کارگاه تولید شود.

این وقت‌کشی‌های متعدد در این چند سال چیزی جز عقب افتادگی و توسعه واردات به همراه نداشته. اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان نیز در تاریخ ۳۰/۳/۹۱ بلامانع بودن تولید این ماهی را در آن استان اعلام کرد که متاسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها این امر عملیاتی نشد. تا اینکه در جلسه دفتر معاون اول ریاست جمهور در تاریخ  ۱۰/۸/۹۴ و مجدد در ۲۱/۱۰/۹۴ در مجمع تشخیص، تولید آن در ۱۰ مزرعه تاکید و تصویب شد.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله این محصول وارد کشور شده که میتوانست در سال تولید و اشتغال سهم این تولید به چرخه اشتغال و تولید داخل وارد شود و نه شهری از این اشتغال  را در سایر کشورها ایجاد کنیم وقتی نیاز بازار به دلیل طعم و بو سهولت استفاده. در این زمینه در کشور هست یا باید جواب بازار را با تولید داخل داد و یا مسیر واردات داشت. گفتنی است بانک جهانی با توجه به رشد شدید تولید این محصول پیش بینی کرد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ فقط دو محصول رشد شتابان %۹۰ خواهند داشت تیلاپیا یکی از این دو محصول است. ضمنا پیش بینی شده تا ۲۰۳۰ میزان تولید تیلاپیا به دو برابر برسد.

سازمان غذا دارو امریکا حفاظت محیط زیست امریکا در سند JUNE2014 و ۲۴٫۲٫۲۰۱۵ تیلاپیا را یکی از ۵ ابزی مناسب برای زنان باردار و شیرده و کودکان نام برده و در سند ۱٫۸٫۲۰۱۷ این ماهی را در رده BEST CHOICE قرار داده در سیاست‌های راهبردی سازمان خواروبار جهانی تولید ماهی نسبت به طیور و دامهای دیگر به شدت موجب صرفه جویی در مصرف اب میشود و بویژه تیلاپیا به دلیل خصوصیات آن جهت مبارزه با خشکسالی و تامین پروتئین خالص تأکید می‌‌شود. متاسفانه برخی در داخل  بهره‌برداری از این فناوری مهم را در کشور  مسدود می‌کنند و در مسیر تیلاپیا هراسی گام بر می‌دارند.

متولی سلامت و بهداشت مواد غذای وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است و مضر بودن این ماهی در هیچ خروجی این سازمانها با توجه به پایش شدید وجود ندارد و برخی باید برای تشویش اذهان عمومی به مردم پاسخگو باشند. بزرگترین‌ مصرف‌کننده و بازار اصلی آن آمریکا است و چین بزرگترین تولید کننده آن است.

استانداردهای بسیار معتبری از این رو برای این ماهی قرار داده شده و کشورهای صادر کننده در افزایس کیفیت صادراتی خود نهایت تلاش را دارند چون استانداردهای BRC. IFS. SQF. ACC. BAP. GAA.WWF ‌قزل الا کپور و میگو که در کشور تولید میشود همه همچون غالب کشورها گونه غیر بومی هستند. همانطور که در صنعت دام و طیور  وحتی محصولات کشاورزی از گونه‌های غیر بومی استفاده می‌کنیم.

ما معتقدیم میتوان در شرایط تعریف شده از این فناوری استفاده کرد و تولید ملی داشت. توجه کنیم هر فناوری چون تلویزیون موبایل خودرو ووو … و البته ماهی تیلاپیا میتواند تبعاتی هم داشته باشد اما انچه مهم است این تبعات باید از مسیر علمی مورد توجه قرار گیرد و برخورد چکشی جز توسعه قاچاق و مسیرهای زیر زمینی سرانجامی نخواهد داشت.

ضمنا گونه مورد پرورش در بافق یزد گونه نیل و قرمز است و هیچ ربطی به گونه زیلی ندارد.

در ادامه نیز مهندس فرهاد رجبی پور ،معاون این مرکز مطالب ارزشمندی مطرح کرد که جهت تنویر افکار عمومی وشهروندان عزیز این مطالب را می آوریم باشد که با تدابیر وقاطعیت استاندار محترم جناب آقای زمانی قمی ومساعدت ریاست محترم جمهوری ومسوولین امر شاهد تحقق قطعی این خواسته مهم آن هم در سال اقتصاد مقاومتی ،تولیدآن هم در خصوص ماهی تیلاپیا که سالانه کرور کرور به جیب کشورهای خارجی ومافیا ریخته می شود باشیم

-یکی از وظایف سازمان خواروبار جهانی شناسایی و توسعه منابع مورد نیاز  جهت تامین و امنیت غذایی و رفع موانع اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر حفظ محیط زیست طبیعی است  .در این میان طبق آمارهای این سازمان ،غذای اصلی یک میلیارد نفرمردم دنیا ،ماهی است بیش از چهل میلیون نفر در صنعت تولید شیلات جهانی شاغل هستند و دانشمندان درک کردند که یکی از روشهای حفظ و صرفه جویی آب تولید ماهی است طبق گزارش موجود برای تولید هر کیلو گوشت گاو ۲۵۰۰۰ لیتر، برای تولید یک کیلو گوشت مرغ ۴۰۰۰ لیتر، یک فنجان قهوه ۱۱۲۰ لیتر و برای تولید هر کیلو ماهی بصورت غیر بازگردشی ۲۰۰۰ لیتر و در شرایط حفظ آب تنها برای تولید یک کیلو ماهی ۵۰ لیتر آب مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به روند نابودی آبزیان دریاها تا سال ۲۰۴۸ توصیه آبزی پروری رکن مهمی است . یکی از مهمترین منابع آبزی پروری در جهان گزینه ماهی تیلاپیا است که خانواده آن مشتمل بر ۱۶۰۶ گونه و ۲۲۱ جنس است . تعداد انگشت شمار از خیل عظیم این آبزیان جنبه تجاری دارند که نمونه تیلاپیای نیل ،مشکی و قرمز بافق ارزشمند ترین و نمونه غالب تولید جهانی است که امروزه بالغ بر ۱۹۰ کیلو گرم در ثانیه در ۱۳۵ کشور جهان تولید و در ۱۸۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران مصرف میشود در سال میلادی  گذشته طبق گزارش گلوب فیش، ایران ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله این محصول را وارد کشور کرده است آبزی پروری ماهی تیلاپیا اگرچه قدمت ان به عصر حجر میرسد اما روشهای جدید از ۱۹۸۵، آن را بعنوان فناوری جدیدی در توسعه آبزی پروری جهان نمایش داد بطوریکه دانشمندان به آن  مرغ آبزی پروری  نام دادند.

در دهه ۱۳۸۰ کمسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بهچنا به ضرورت، ورود به مطالعه تیلاپیا  رامورد  تاکید قرار داد . موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مصوب کرد که مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور در بافق یزد ،متولی پیگیری این رسالت باشد طبق مجوز و تشریفات لازم تعدادی از این ماهیان از موسسه تحقیقات کشور اندونزی به این مرکز در بافق واردشد و مطالعات پژوهشی گوناگون مورد نیاز ، معمول گردید یکی از این مطالعات طبق بند ۷ مجوز صادره بررسی ارزیابی زیست محیطی این ماهی بود که اجراشد و در سازمان محیط زیست سال ۹۰ دفاع و مصوب گردید: ده مزرعه در بخش خصوصی این فعالیت را آعاز کنند تا ضمن ایجاد شهری از تولید در بافق، نیاز واردات را مرتفع کنیم

مطالعات مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور موید این است که میتوان از شرایط شهرستان بافق و شهرستانهای مشابه در داخل کشور هزاران تن از این محصول را تولید و وارد چرخه تولیدکرو وبه عبارتی اشتغال ابدی را پایه گذاری نمود

متاسفانه پس از این موفقیت، برخی از افراد در کشور به دلیل پاره ای موارد ایجاد این هسته تولید را برنتافته و با مشخص شدن هجوم سرمایه گذاران و متقاضیان تولید و تجربه شیرین در بخش خصوصی متعهد، شروع به کارشکنی های گوناگون در این زمینه کردند ایرادات و بهانه های گوناگون و فشار به برخی تصمیم گیران موجب شد در شش سال اخیر این صنعت به حاشیه رفته و مشغول بحثهای بیفایده نمود البته می بایست تاسف خود را از برخی عملکردها و کوتاه بینی ها در شهرستان و استان نیز ابراز نماییم که نه تنها کمک نکردند در مسیر تیلاپیا بلکه ایجاد هراس کاذب نیز نمودند

به همت استاندار وقت یزد  در سال ۹۴ این فعالیت بزرگ در دفتر معاون اول ریاست جمهور و مجمع تشخیص مصلحت، مجدد مطرح شد و مجدد به تصویب رسید که در شهرستان بافق این کار آعاز شود امامجدد شاهد دبه کردن و نفوذ برخی در سیستمهای تصمیم گیری بودیم

ما انتظار داشتیم اگر مشکلی یا ابهامی برای افرادَ مطرح است در همایش ملی تیلاپیا در بافق که همه این دستاوردهای مرکز تحقیقات ارایه گردیددر سال تولید و اشتغال  مورد بحث قرار گیرد اما  علی رغم دعوت

تحریم کردن و نیامدند و متاسفانه بجای انکه بحث علمی را در محیط  کاری خود پیگیری کنند ان را به سایتها و جراید کشاندند  و با کمک  برخی رسانه ها به تیلاپیا ستیزی و تشویش اذهان عمومی پرداختند

مرکز تحقیقات طبق رسالت سازمان و خواست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با قوت ،با همه محدویتها به تلاش خود ادامه داد

اخیرا شیلات ایران دونفر اساتید خبره بین المللی شناخته شده انگلیسی در حوزه  محیط زیست و شیلات تیلاپیا با ۴۰ سال تجربه را دعوت کرد تا از ظرفیتهای موجود و اقدامات این مرکز بازدید کنند و این عزیزان پس از بازدید و جلسات و استقرار در شهرستان بافق و بازدید از تاسیسات و روشهای مرکز تحقیقات، در  طی جلسه گزارش نهایی در تهران، اقدامات مرکز تحقیقات آبزیان آبهای شور بافق را شگفت انگیز و بعنوان الگوی بی نظیر در دنیا و جهت استفاده در توسعه جهانی تیلاپیا  معرفی کردند.

بدیهی است  که در پایان سفر خود تصمیم موفق شیلات کشور را به استحضار ریاست محیط زیست کشور، جناب دکتر کلانتری ،هم ابلاغ کرده و نیزاز  کوتاهی  و اهمال کاری در قبال این امر مهم ،ابراز نگرانی نمودند.

پس همانطور که عنایت می فرمایید بحث موافقت تیلاپیا خلق الساعه نبوده و از سال ۹۰ مطرح و مورد پیگیری بوده ، طی یک جلسه ،ریاست محترم جدید سازمان محیط زیست ، خوشبختانه ،با دریافت کوتاهی ها و ظلم حاصله دستور پیگیری مطلب را دادند ولی متاسفانه شاهدیم که برخی بدنبال سیاه نمایی و انحراف افکار با کمک برخی رسانه ها می باشند .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
علی رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 30 تیر 1397 - 12:27 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

دراین اوضاع وانفسای بی آبی وبی برقی خواهشمندیم شهرداری چراغانی سطح شهرراحذف کند .درمصرف آب هم کمی مدیریت به خرج دهند. وچمن بلوار وحشی راحذف واز درختان ودرختچه های کویری استفاده کند.

You cannot copy content of this page