ورود 115هزار تن کاغذ به کشور با ارز مرجع/ منشأ گرانی کاغذ کجاست

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
دوشنبه - 10 مهر 1391
فارس از آمار واردات کاغذ در سال91 گزارش می‌دهد
ورود 115هزار تن کاغذ به کشور با ارز مرجع/ منشأ گرانی کاغذ کجاست
خبرگزاری فارس: برخلاف برخی ادعا‌ها مبنی بر عدم واردات کاغذ در 5 ماهه ابتدایی سال 1391، شاهد واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه‌ بودیم.
خبرگزاری فارس: ورود 115هزار تن کاغذ به کشور با ارز مرجع/ منشأ گرانی کاغذ کجاست
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، طی ماه اخیر با اوج گرفتن قیمت ارز و نوسانات حاصل از آن شاهد افزایش قیمت کاغذ هم بودیم، گرچه به گفته متولیان امر و کارشناسان نباید این دو با یکدیگر سنجیده شوند و افزایش ارز بر قیمت کاغذ تاثیرگذارد، اما ظاهرا افراد سودجو از این آب گل آلود در حال بهره‌برداری هستند و کاغذ را با ارز مرجع 1226 وارد و با ارز 2700 می‌فروشند و حاصل آن شده کاغذ بندی 97 هزار تومان؛ اما این موضوع شاید از سویی به کم‌کاری برخی مسئولان دست‌اندرکار بازگردد که کوتاهی آنها و عدم اداره صحیح اوضاع آشفته بازاری را رقم زده است.
در گفت‌وگوهای فارس با مسئولان نشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران عامل کارخانه‌های کاغذسازی موارد بسیاری عنوان شد که برخی از آنها به عدم ورود کاغذ و حباب قیمت‌ها اشاره دارد.
اما اینکه طی سال 91 و 5 ماهه گذشته کاغذی وارد نشده که با ارز آزاد باشد و قیمت‌های کنونی تنها به سبب دلال بازی و کسب سود در حال اوج‌گیری است ما را بر آن داشت تا به میزان واردات اشاره‌ای کنیم تا برخی که از عدم ورود کاغذ سخن می‌گویند از خواب خرگوشی بیدار شوند.
لازم به ذکر است آمار ارائه شده در این گزارش بر اساس آمارهای کمرگ کشور می‌باشد و کاغذ‌های واردشده از ارز مرجع استفاده کرده‌اند.
* آمار 5 ماهه اول سال 91 واردات کاغذ چاپ و تحریر
بر اساس آمار کاغذ چاپ و تحریر در پنج ماهه نخست سال 1391 حدود 70،000 تن است.
* آمار 5 ماهه اول سال 91 واردات کاغذ روزنامه
در این بازه زمانی میزان واردات کاغذ حدود 45000 تن گزارش شده است.
* جدول واردات کاغذ طی سال‌های 85 تا 90


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page