بهشت معادن ایران و توسعه شهری!!!

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 1 شهریور 1397

اوایل تابستان امسال یکی از دوستان دوران خدمت که کارشناس معدن و شاغل در گل گهر سیرجان می باشد برای بازدید از معادن بافق به بافق امده بود.
در ابتدای ورود به بافق به زیارت امامزاده عبدا… رفتیم ، از قضا مراسم همزمان تشیع دو مرحوم بود که امامزاده مملو از جمعیت شده بود، متعجب شد و پرسید مگر شما مردگانتان را در امامزاده دفن می کنید! گفتم نه ، سالیانی است که امامزاده محل دفن قشر خاصی از مردم می باشد!چون قیمت هر قبر در امامزاده ….

برای پذیرایی به سمت منزل راه افتادیم،پس از پذیرایی و استراحت صحبت از جاده و دوبانده بودن ان شد، در جواب گفتم بیش از ده سال است که جاده قرار است دو بانده شود و گویا امسال طلسم دو بانده شدن شکسته خواهد شد! و اتمام دو بانده شدن را شاهد خواهیم بود!!

صحبت از تردد بیش از حد کامیونهای در جاده شد ، در جواب گفتم بافق بهشت معادن ایران لقب پیدا کرده ، چون کامیونهای بیش از هفت معدن از جاده های این شهر در حال تردد هستند، بهمین خاطر حجم ترافیک در جاده بالا می باشد!(معادن چغارت ، سه چاهون ،فسفات ،چاه گز میشدوان، ناریگان، سرب و روی کوشک و کامیونهای حمل سنگهای تزئینی)

البته کامیونهای معدن جلال اباد زرند نیز از این مسیر تردد دارند و این حجم ترافیک باعث فرسوده شدن اسفالت جاده ها شده که نیاز است سال به سال جاده اسفالت مجدد شود ولی… !!

سپس پرسید از چه سالی کامیونها، کنسانتره اهن را از بافق به جاهای دیگر ارسال می کنند؟ در جواب گفتم دقیق نمی دانم ولی فکر کنم از سال هشتاد و پنج ، گفت:دوازده سال است کامیونها در جاده های بافق تردد دارند و تازه امسال دوبانده شدن جاده تکمیل می شود!! در این سالها تردد زیاد کامیونها مشکل ساز برای اهالی نبوده؟ گفتم چرا ، تعداد فوتی ها و مجروحین و خسارتهای مالی زیاد در این سالها، مردم بافق را به تنگ‌ اورده است!

دوباره گفت که چرا در این سالها کارخانه ذوب اهن ، فولاد و … در جوار سنگ اهن احداث نشده است؟
در جواب گفتم از زمانی که چادرملو از بافق جدا شد و به شهر دیگر ملحق شد، کارخانه های فولاد و الیاژ و … نیز به ان شهر تعلق گرفته است!!…

بعد، از تعداد کامیونهایی که از چغارت بارگیری می شد پرسید، گفتم تنها از معدن چغارت روزانه بیش از یکصد کامیون بارگیری می شود برای شهرهای صنعتی کشور، پس از حساب و کتاب، میزان تناژ حمل شده از معدن چغارت را گفت که باورم نمی شد و این مقدار تنها از معدن چغارت است که صادر می شود!!

مقدار تناژی که توسط قطار حمل می شود نیز باید محاسبه نمود و به میزان ثروتی که از شهر خارج می شود افزود.

واین ثروت تنها از معدن چغارت صادر می شود که می بایست سه چاهون و معادن دیگر نیز به حساب اورد تا میزان ثروتی که از شهر خارج می شود را حساب کرد.

و البته سالهای زیادی است که از کوههای بیشه در بافق هم سنگهای تزئینی با تریلر به شهر های مختلف حمل می شود و تا کنون …

تعجب کرده با خود گفت براستی چرا با وجود این میزان ثروت دو بانده شدن جاده بافق و …. به درازا کشیده شده است!!!

و چرا تازه به فکر احداث کارخانه و صنایع جوار معدنی افتاده اند!!

و من حیران شده مانده بودم که چه بگویم!

محمود حاجی محمدی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page