رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تاکید کرد:لزوم آگاهی کارگران از حقوق خود و قانون کار

دسته: نماینده مردم بافق در مجلس
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 29 آبان 1397
لزوم آگاهی کارگران از حقوق خود و قانون کار

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بر لزوم آگاهی کارگران از حقوق خود و قوانین کار تاکید کرد.

IMG_20181120_230505_059

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بر لزوم آگاهی کارگران از حقوق خود و قوانین کار تاکید کرد.

محمد رضا صباغیان در جمع اعضای شوراهای اسلامی کار و تشکلات کارگری استان یزد که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار سالن آمفی تآتر سازمان تامین اجتماعی استان یزد در درمانگاه هراتی گرد هم آمده بودند گفت: تعریف و تمجید از جامعه کارگری در سخنرانی ها و رسانه ها بخوبی انجام می شود اما هیچگاه صحبت از ارتقاء جایگاه کارگر به میان نمی آید.

وی با بیان اینکه در بیست و نهم آبان ماه میثاقی بین کارفرما، دولت و کارگر به نام قانون کار منعقد شده است اظهار داشت:این قانون حقوق کارفرما و کارگر را دیده و ریشه در قانون اساسی دارد.

صباغیان افزود: قانون اساسی ایران از جمله قوانین مترقی جهان است و بارها گفته ام اگر امروز قرار بود آن قانون نوشته شود تا این حد حقوق اقشار مختلف مردم در آن دیده نمی شد.

نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بندهایی از اصول قانون اساسی درباره کار عنوان کرد: اگر امروز این اصول رعایت نمی شود قطعا بخشی از علت عدم اجرای آن به کوتاهی نمایندگان مجلس باز می گردد که وظیفه نظارت بر اجرای آن را دارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اعلام اینکه در دو سال و نیم گذشته حتی دو روز از روزهای کاری مجلس را ترک نکرده ام گفت: به دلیل اهمیتی که برای کارگران قائل هستم امروز که روز کاری مجلس هست را تعطیل کرده و در جمع شما آمده ام تا کارگر بداند به او اهمیت داده می شود و از حق و حقوق او با قاطعیت دفاع می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خطاب به حضار گفت:از شما سوال می کنم به عنوان نمایندگان کارگران استان چند بند از قانون کار را می دانید؟

وی ادامه داد:معمولا اصحاب قدرت و مسئولین تمایل ندارند مردم از قوانینی که حقوق مردم در آن آمده آگاه شوند چون حقشان را مطالبه می کنند اما باید بدانیم آگاهی در جامعه جلو ظلم را می گیرد.

صباغیان گفت: معمولا صدا و سیما قانون اساسی یا همین قانون کار را برای مردم تشریح نمی کند اما گاهی درباره یک پنالتی در یک برنامه ورزشی زمان طولانی تفسیر می کند.

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور با اشاره به اینکه انتظار می رفت در این جلسه چند نفر از کارگران هم به ارائه مشکلاتشان بپردازند بیان کرد:گرامیداشت روز تصویب قانون کار باید همراه با آگاهی بخشی باشد و بهترین آگاهی بخشی دانستن قانون کار است و به علت این ناآگاهی هست که متاسفانه در حال حاضر در استان کارفرماهایی هستند که با کارگر قرارداد سفید امضاء منعقد می کند و چه بسا کارگاههایی که روزانه ۱۲ ساعت از کارگر کار می خواهند و این به نفع خود کارفرما هم نیست چون هر ظلمی طغیانی در پی خواهد داشت.

صباغیان با بیان اینکه پیشنهاد می کنم کارگرها را تشویق کنید تا قانون کار را بخوبی بدانند و بر آن اساس از کارفرما مطالبه داشته باشند گفت :متاسفانه کارفرماهایی هستند که با افزایش ساعات کار به نحوی جلو روزه گرفتن کارگر را برای کار و سود بیشتر می گیرند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین اضافه کرد :تلاش ارگانهای مرتبط با کارگر بر کسی پوشیده نیست اما گاهی ضوابطی اجرایی نمی شود مثلا کارفرما باید حق ۴ درصدی کارگر را پرداخت کند تا مشمول قانون سخت و زیان آور شود اما هنگام بازنشستگی از کارگر می خواهند این مبلغ را خود بپردازد و بعد از کارفرما دریافت کند، من از مسوولین مربوطه در این جلسه نیز حضور دارند سوال می کنم کجای جهان این اتفاق می افتد؟!!!

صباغیان گفت: متاسفانه اعضای شوراهای کارگری در مقابل دفاع از حق کارگر اخراج می شوند و کارگران نیز بی پناه هستند چنانچه قوانین موجود عمل شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

نماینده حوزه انتخابیه مهریز با بیان اینکه شورای کارگری که در طول سال نتواند یک بار با کارفرما جلسه داشته باشد حق کارگرش ضایع می شود و به همن جاست که می بینیم جامعه کارگری امروز ناراضی است.

وی در ادامه بر تشکیل تشکل های کارگری و توجه به آن تاکید کرد و متذکر شد: امروز قدرت کارگر در داشتن تشکل کارگری است ، معمولا مسؤلین برای خود حقوق خوب تصویب می کنند اما گارگرها چون نفوذی ندارند حقوقشان پایین است و تشکل های کارگری باید این خلاء را پر کند.

محمدرضا صباغیان قدرت مسوولین و کارفرما عریان و لخت با سرعت جلو می رود و نیاز به سرعتگیرهایی برای ترمز داردو انجمن های صنفی و شوراهای کارگری یکی از این سرعتگیرهاست.

صباغیان با تاکید دوباره بر حمایت خود از ایجاد تشکل های کارگری گفت: همین جا اعلام می کنم بنده در این زمینه در کنار شما هستم و هرجا نیاز باشدباشد کمک می کنم.

رئیس مجمع نمایندگان استان از تشکل های کارگری خواست مکاتبات خود برای برخورداری از حقوق قانونی خود را تقویت کنند و در پاسخ به دغدعه برخی حضار که معتقد بودند مکاتبه باعث اخراج کارگر می شود گفت:اگر مکاتبات و مطالبات قانوتی و از مسیر خودش باشد کسی که باید اخراج شود کارفرمایی است که تخلف کرده نه کارگری که حق قانونی خود را می خواهد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page