پرورش نیروی انسانی در بافق خصوصا شرکت سنگ آهن مرکزی و چند سؤال

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
جمعه - 17 فروردین 1403

یک سوال که خیلی ذهن بنده را درگیر کرده در حوزه منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی، شاخص ها و معیارهای یک مدیر خوب از نظر مدیر شرکت سنگ اهن است؟آیا آقای حمیدیان روی این حوزه خیلی تمرکز می کنند؟ این وسط این پارادوکس حوزه مدیریت برای بنده قابل هضم نیست؟

در اکثر شرکت‌های جهانی و بین المللی منابع انسانی بالاترین منبع بقایی یک شرکت می تونه باشه حتی بالاتر از منابع مالی.چون اعتقاد بر این اصل است که مدیر توانمند حتما باعث سود دهی شرکت و پیشرفت آن شرکت خواهد شد.

راندمان مدیران و مشاوران استخدام شده شرکت‌های بین الملی هر ماه گرفته میشه تا ببیند آیا شرکت پیشرفت داشته است. عموما شرکت‌ها در مواقع بحرانی مشاورانی برای برون رفت از شرایط حساس استخدام می کنند من نمیدونم الان شرکت سنگ آهن چندتا مشاور تازه استخدام شده دارند ولی خیلی دوست دارم راندمان کاری شرکت را قبل و بعد از حضور این مشاوران بسنجم.

اینکه آقای حمیدیان در حال تلاش برای صنعتی شدن شهرستان بافق هستند بر هیچ کس پوشیده نیست ولی آیا بعد از این مرحله مدیرانی در شهرستان پرورش داده شده اند که بتوانند سکان دارن این مسیر باشند؟

بیایید نگاهی به رویکرد شرکت‌های مشاور در حوزه خلیج فارس که بشدت دنبال پیشرفت جوامع خود هستند بیاندازیم .اول اینکه شرکت‌های مشاور حتما باید شعبه در آن کشور ثبت کنند در مرحله دوم شرکت‌ها موظف هستند مدیران و یا مشاوران بومی آن کشور را استخدام کرده نه برای کارکردن بلکه برای یاد دادن و پرورش دادن تا بعد از اتمام فعالیت خود نیروهای آن منطقه بتوانند بدون احتیاج به مشاوران خارجی به مشکلات مسلط شوند.

سوال اینجا پیش می‌آید که آیا شرکت مشاوره ای در شهرستان بافق ثبت شده آیا منابع انسانی و این نخبگان توانسته اند با این مشاوران ارتباط بگیرند و آیا اصلا این مشاوران توانایی و آن جایگاهی علمی را دارند که بتواند به جوانان تحصیلکرده بافقی تجربیاتی فراتر از آموزش‌های اکادمیک و دانشگاهی بدهند ؟کما اینکه همین موضوع هم در حوزه شهرداری و تهیه طرح جامع شهرستان بافق هم اتفاق افتاده که طرح جامع شهرستان توسط شرکت مشاوره ای نوشته شده است که هیچ کدام از مهندسین عمران و یا شهرساز بافق در آن حتی نظر هم ندادن در صورتیکه مهندسین عمران و شهرساز شهرستان چندین بار درخواست مطالعه و چکش کاری طرح جامع شهری را داشته اند . بدون هیچ قصدی و بدون هیچ گونه کدورت از مدیری این مسله چندین سال هست که درگیری ذهنی بنده به عنوان یک شهروند بافقی می باشد.

شاید در حوزه شهری بتوان تا حدودی تقصیر را گردن خود شهروندان انداخت که چرا در زمان انتخاب شورای شهر دقت نمی کنیم که زمان رای گیری حداقل یک متخصص عمران و یا شهرسازی را در شورای شهر نمی فرستیم تا در این مواقع بتوانیم از تجربیات آن برای آماده سازی طرح جامع شهری استفاده کنیم و با محلی گرایی و انتخاب افراد از یک محله پیشرفت شهر را فدای پیشرفت محله نکنیم این راهکار اگرچه تسکین درد طرح جامع شهر باشد و تنها کار شهروندان یک شهر ولی آیا راهکاری برای مشاوران استخدام شده شرکت سنگ اهن مرکزی از دست افراد شهر بر میایید؟ بدون اینکه مدیران ناراحت نشوند یا سو برداشت برای مسائل و حزب های سیاسی و یا دشمن گری تلقی نشود.

بنده بشدت اعتقاد دارم در این دوران هر عملی که در جهت پیشرفت و یا تغییر یک حوزه انجام می‌شود به پای کینه ورزی گذاشته می شود از تمام مدیران و مسئولان شهر این تقاضا را داریم دغدغه های جوانان تحصیلکرده شهر را به پای چنین مسائلی نگذاریم در چند سال اخیر از همین شهرستان چندین دجوان تحصیلکرده از کشور خارج شده اند آیا کسی تا بحال فکر کرده چون اینجا بهشون بها نداده ایم مجبور به ترک وطن و تحمل مشکلات مهاجرت شده اند. نخبه پروری و داشتن نخبه علاوه بر تلاش و آموزش صحیح به نژاد هم بستگی دارد.آیا کسی از خودش پرسیده موج مهاجرت ۸میلیون نخبه از ایران به کشورهای هم جوار بعد از چند سال سطح هوش کشور را پایین خواهد آورد.

من نمی‌دانم این مطلب را آیا مدیران بافق می‌بینند یا نه ولی ای کاش در این سال جدید مدیران شهرستان عملکرد خود را هرسه ماه یکبار گزارش می دادن تا شاید مردم بتوانند در مسیر پیشرفت با آنها کمک کنند . در این گذر عمر به دهه چهل ندیدم مدیری بیاد و بگه من نتونستم به این دلایل تو این فصل کار کنم بخاطر این مشکل. همه ما انسانیم و درک می کنیم بعضی از مواقع و در بعضی از شرایط نمیشه کار کرد چرا مدیران صادقانه نمیان بگن آقا به این دلیل کار نکردیم تا مردم توجیه بشن و شاید بتوانند کمک کند چرا همش پیدا کردن مقصر مد نظر هست.نمیدونم من شهروند چگونه می توانم به پیشرفت و یا تسهیل کردن مسیر پیشرفت شهرم کمک کنم که بهم انگ سیاسی.قومی گرای.خود برتربینی.اجیر شده نچسبه.

ای کاش در این سال جدید مسیری را پیدا می کردیم که همه با هم در شرایط بشدت دوستانه برای پیشرفت بافق تلاش می کردیم .که سال آینده بازده کار مشخص باشه نه مثل این جلسه های هم اندیشی شهر که هر سال برگزار میشه و یک خروجی خوب نداشته.ایا تو این گروه دوستان می تونند راهکاری ارائه بدهند و آیا کسی نظری به عنوان طرح زود بازده و یا دیر بازده دارد؟

ابوالفضل طالعی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page