اسلامی ندوشن و کاری که نباید می شد

دسته: مقالات
یک دیدگاه
شنبه - 17 اردیبهشت 1401

IMG_۲۰۲۲۰۵۰۷_۱۰۳۸۴۰

بعد از ظهر یکی از روزهای اردیبهشت سال ۱۳۸۲ بود که از دانشگاه تهران و سردر معروف و منحصر به فرد آن خارج می شدم؛ در این هنگام، کارتن نوشته ای که زیر نرده های درب یک کتابفروشی در راسته مقابل دانشگاه نصب شده بود، نگاهم را به خودش جلب کرد:

“کتاب های دکتر اسلامی ندوشن موجود است”

به راسته کتابفروشان و مشخصا آن کتابفروشی رفتم و روی جلد کتاب ها را مرور و ۳ جلد از آنها را خریدم. در قطار تهران – یزد، مطالعه یکی از آنها را شروع نمودم و جاذبه ای که در خواننده شروع می کرد، باعث گردید در ۳ روز متوالی آن را تمام کنم.
این، شروع آشنایی ام با دکتر اسلامی و آثارش بود. بزرگمردی که در سال ۱۳۰۴ در ندوشن به دنیا آمد و در هفته ای که گذشت، در اردیبهشت ۱۴۰۱ دیده از جهان فرو بست. دنیا به او و دانش او تعظیم کرد و می کند، مقالات و کتاب‌هایش، مرجع پژوهشگران قرار می گیرد و هر کس به شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی، رباعیات خیام و سایر مفاخر آسمان علم و ادب ایران زمین می پردازد، خواه ناخواه از رهگذر آثار این ادیب و حقوقدان هم عبور می کند.

آن چیز که باعث شد این نوشتار را بنویسم، به این می گردد که خاک ایران مقدس است و خیلی از شرق شناسان خارجی هم وصیت می کنند در ایران به خاک سپرده شوند و بنابراین، باید پیکر مردی که ۹۷ سال پیش در این خاک و در ندوشن یزد به دنیا آمده بود و از دانش آموزان مدرسه ناصر خسرو ندوشن و دبیرستان ماندگار ایرانشهر یزد بود و همواره مورد احترام مقامات کشورمان بود، در ندوشن خاک می شد تا هم بهتر و بیشتر از خاک بیگانه کانادا تکریم می شد و هم خدمت به زادگاهش را تمام می کرد و یک قطب فرهنگی در ندوشن شکل می گرفت و به محل رفت و آمد اهالی تاریخ، حقوق و ادبیات تبدیل می شد؛ همان خدمتی که پروفسور حسابی به تفرش کرد.
به هر حال، گرچه بازماندگان و بخصوص خانم شیرین بیانی همسر این دانشمند فرزانه علیرغم پیگیری و درخواست دکتر فاطمی، استاندار یزد و تقبل تمام هزینه ها از سوی ایشان، راحت ترین کار را انجام و پیکر استاد را در غربت به خاک سپردند و به این خواسته علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ ایران کهن ارج ننهادند ولی یاد و خاطر این چهره ماندگار تا ابد در ذهن دوست داران او جاوید خواهد ماند.

محمد زاده رحمانی/ عضو انجمن اهل قلم استان یزد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
علیرضا رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 17 اردیبهشت 1401 - 11:43 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درودها
حالا هرچه وحشی بافقی
فرخی یزدی
آذر یزدی
بزرگ داشته شدند
اسلامی ندوشن هم به همین شیوه
شور بختانه اهالی فرهنگ در کشور ما خیلی مطرح نیستند

You cannot copy content of this page