یک‌سوم ایرانی‌ها یک‌ساله وام گرفتند/ ۷۳.۷ درصد مردم ایران حساب بانکی دارند

دسته: اخبار ایران , اقتصادی
بدون دیدگاه
شنبه - 7 دی 1392
اختصاصی تسنیم/ بانک جهانی خبر داد
یک‌سوم ایرانی‌ها یک‌ساله وام گرفتند/ ۷۳.۷ درصد مردم ایران حساب بانکی دارند
خبرگزاری تسنیم: بانک جهانی اعلام کرد ۷۳.۷ درصد ایرانی‌های ۱۵ سال به بالا حساب بانکی دارند و ۳۰.۷ درصد آنها در یک سال موفق به اخذ وام از سیستم بانکی شده‌اند که این رقم بالاترین میان ۱۸۷ کشور جهان و ۲.۵ برابر انگلیس و آلمان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در بخشی از جدیدترین گزارش خود موسوم به «گزارش توسعه مالی جهان ۲۰۱۴» اقدام به انتشار آمارهایی در مورد بخش بانکی ایران کرده است.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال ۲۰۱۱ تهیه شده است ۷۳.۷ درصد ایرانی‌های ۱۵ سال به بالا دارای حساب بانکی هستند و ایران از این نظر میان ۱۸۷ کشور جهان در رتبه ۳۸ قرار گرفته است.

دانمارک و فنلاند دارای بالاترین دربرگیری حساب بانکی میان جمعیت بالای ۱۵ سال هستند به‌طوری که ۹۹.۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال این کشورها حساب بانکی دارند. نیوزیلند با ۹۹.۴ درصد و استرالیا با ۹۹.۱ درصد به‌ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

میزان جمعیت بالای ۱۵ سال که دارای حساب بانکی هستند برای برخی کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده است: افغانستان ۹ درصد، بحرین ۶۴.۵ درصد، برزیل ۵۵.۹ درصد، چین ۶۳.۸ درصد، مصر ۹.۷ درصد، فرانسه ۹۷ درصد، عراق ۱۰.۶ درصد، ژاپن ۹۶.۴ درصد، اردن ۲۵.۵ درصد، کویت ۸۶.۸ درصد، لبنان ۳۷ درصد، عمان ۷۳.۶ درصد، قطر ۶۵.۹ درصد، روسیه ۴۸.۲ درصد، عربستان ۴۶.۴ درصد، ترکیه ۵۷.۶ درصد، امارات ۵۹.۷ درصد، انگلیس ۹۷.۲ درصد و آمریکا ۸۸ درصد.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود بر پایه آمار سال ۲۰۱۰ اعلام کرده است افراد حقیقی بالای ۱۵ سال در ایران مقام نخست جهان در اخذ وام در این سال را کسب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ۳۰.۷ درصد ایرانی‌های بالای ۱۵ سال در سال ۲۰۱۰ از سیستم بانکی وام گرفته‌اند که این رقم بالاترین رقم در مقایسه با ۱۸۶ کشور دیگر جهان بوده است.

کشورهای قبرس و نیوزیلند از نظر نسبت جمعیت بالای ۱۵ سال که موفق به اخذ وام می‌شود به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جهان قرار گرفته‌اند. ۲۷ درصد افراد حقیقی بالای ۱۵ سال در قبرس طی سال ۲۰۱۰ وام دریافت کرده‌اند و این رقم برای نیوزیلند ۲۶.۶ درصد بوده است.

میزان اخذ وام توسط افراد بالای ۱۵ سال برای برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۰ به این شرح اعلام شده است: افغانستان ۷.۴ درصد، استرالیا ۱۷ درصد، بحرین ۲۱.۷ درصد، برزیل ۶.۳ درصد، کانادا ۲۰.۳ درصد، چین ۷.۳ درصد، مصر ۳.۷ درصد، فرانسه ۱۸.۶ درصد،‌ عراق ۸ درصد،‌ ژاپن ۶.۱ درصد،‌ کویت ۲۰.۸ درصد، پاکستان ۱.۶ درصد،‌ قطر ۱۲.۶ درصد، عربستان ۲.۱ درصد، ترکیه ۴.۶ درصد، انگلیس ۱۱.۸ درصد، آلمان ۱۲.۵ درصد و آمریکا ۲۰.۱ درصد.

این گزارش نشان می‌دهد ایران از معدود کشورهایی است که میزان اختصاص وام به افراد حقیقی در سطح بالایی قرار دارد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم بیشتری از منابع بانکی خود را به شرکت‌ها اختصاص می‌دهند تا افراد حقیقی، برای مثال ترکیه که تنها ۴.۶ درصد افراد بالای ۱۵ سال در این کشور طی سال ۲۰۱۰ وام گرفته‌اند در همین سال ۵۶.۸ درصد شرکت‌های این کشور از خطوط اعتباری بانک‌ها برخوردار شده‌اند. در مورد این گزینه رقمی برای ایران ذکر نشده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page