فرفره های میدان دانشجو را باد برد
زمانیکه شهردار جدید ، بر کرسی شهرداری بافق، نشست، اولین چیزی که به ذهن بنده رسید این بود که با تحصیلات وی ـ کارشناسی عکاسی ـ به زودی مولفه مهم زندگی مدرن شهری، که تاثیر روانشناسی قابل تاملی هم دارد ـ رعایت و اجرا خواهد شد : زیباسازی شهری.
چندی پیش مردم شهر ما شاهد روئیدن چهار فرفره فلزی به رنگهای گوناگون در میدان دانشجو ـ روبروی مجسمه دو یوزپلنگ آسیایی ـ بودند. چهار فرفره فلزی که با وزش باد می چرخیدند. وجود و رویش این چهار عنصر فلزی در این منطقه، بر اساس کدام قانون زیبایی شهری و تناسب محیطی، فرهنگ و سنت مردم بافق و … بوده است؟ آیا صرفاً به دلیل وجود پارک بازی در این میدان، از آنها استفاده شده است؟ در اینصورت چرا در اطراف پارک، و یا ورودی آن نصب نشده و بگونه ای قرار گرفته که به عنوان یکی از اِلِمانهای شهری بافق، در ابتدای بلوار انقلاب شناخته شود؟ وقتی در منطقه بافق، یوزپلنگ آسیایی آنچنان درنقطه کانونی توجه حافظان محیط زیست دنیا قرار دارد و دو مجسمه یوزپلنگ، را در این میدان بدین واسطه، بعنوان نمادی از وجود آخرین بازماندگان این حیوان نادر و زیبا (چیتا) می شناسند، نصب چند فرفره فلزی روبروی آن، بر اساس کدام مجوز و بر اساس کدام نظر صاحبنظر و کارشناس زیبایی شهری بوده است؟
نکته جالب اینکه ، هفته پیش، یکی از این فرفره ها، بدلیل عدم اتصال درست به پایه آن، با وزش باد، از محل نصب خود جدا شده و با افتادن در خیابان، به اتومبیل رهگذری برخورد کرده است. و جالبتر اینکه اکنون، اثری از هیچکدام آنها نیست و گویا کودکی آنها را برده است.
سوال اصلی این است: اگر دلیل موجه ای و نظر صائبی برای وجود آنها در این منطقه بوده و هزینه ای در حد چند میلیون تومان، برای ساخت آنها صرف شده است، اکنون چه شده است؟ به یاد مجسمه عقابی می افتم که در ابتدای بلوار آهن در سال 83 نصب شد، اما پس از چند روز، از محل برداشته و به نقطه نامعلومی منتقل شد که دیگر اثری از آن دیده نشده است. آنزمان هم نفهمیدیم، وجود عقابی به این شمایل ـ نه شمایل عقابهای منطقه بافق ـ به چه دلیل بوده است.
توجه به مسئله زیباسازی و مبلمان شهری، اقدامی بسیار مهم در جهت رفع نیازهای روحی و روانی شهروندان در یک محیط شهری است. پرداختن به این مسئله خصوصا در دنیای امروز که شیوه زندگی تغییر و نیازهای جدیدی نیز ظهور کرده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
از شهردار هنرمند و هنرشناسی بافق، خواستارم فاکتورهای موثر در زیباسازی شهری را از قبیل : فرم، مواد و مصالح، رنگ، نور، ماهیت، فرهنگ، سنت و دیگر مسایل را که خود خوب می داند، رعایت کرده و زین پس شاهد حضور چنین اِلِمانهای بی ارزشی از نظر محتوی، رنگ، مفهوم، فرم ، ساخت و موقعیت نباشیم. صرف اینکه در جایی و در شهری دیگر، از اِلِمانی استفاده شده، دلیل بر استفاده آن در شهری متفاوت از لحاظ موقعیت، فرهنگ و مردم نیست. یادمان نرود تا چند وقت پیش در بافق، نظیر بسیاری از شهرهای کشور، نخلهای رنگی با رنگهای گرم و زننده که به شدت نازیبا بودند و یا درختان فلزی نوری در میادین روییدند و خشک شدند.
برای زیباسازی شهری ، نگاه به فرهنگ و مذهب مردم، صنعت حاکم بر آن و موقعیت جغرافیایی بسیار مهم است و بر این اساس می توان از اِلِمانهایی استفاده کرد که خود به تنهایی گویای نوع زندگی مردم سختکوش و قانع کویری بافق باشند. دو موضوع اصلی زیباسازی شهری یعنی پیراستن چهره شهر از عوامل ناهمگون و نازیبا و هم چنین ایجاد مناظر زیبا و مفرح دو موضوع اصلی زیباسازی شهری است که باید شهرداری آن را مد نظر داشته باشد.
نباید جایگاه زیباسازی شهری را از لحاظ درجه اهمیت، پست تر از دیگر طرح ها و پروژه های شهری دانست چرا که شهر زیبا و مدرن، پذیرای افراد برجسته امروزی است. مهندس حسن تفکری شهردار سابق، در این زمینه با تمام کمی ها و کاستی های موجود، قدمهای نسبتا خوبی برداشت.
همانطور که نگاه مدیریت حاکم بر بزرگترین شرکت اقتصادی منطقه، یعنی شرکت سنگ آهن مرکزی، بر فراهم کردن بستر مناسب برای حضور دائمی متخصصان درجه یک معدنی کشور، برای توسعه صنایع جوار معدنی ـ که توسعه منطقه را نیز بهمراه دارد ـ دلالت دارد، نوع نگاه به مبلمان شهری بافق نیز باید به گونه ای باشد که چنین افراد برجسته و دنیادیده ای نیز آنرا تحسن کنند.
آقای شهردار، زیباسازی شهری مقوله مهم دنیای مدرن است که معجونی است از هنر، صنعت و روانشناسی. این هر سه در روح هنر عکاسی ، آمیخته است. پس، آستین همت را بالا بزنید. ( سید امین رضوی )
احسنت آقاي رضوي.واقعا نوشته هاتون عالي و پر محتواست.وقتي نوشته هاتون رو ميخونم خجالت ميکشم که مطلب بنويسم.نکته سنجي،دقت،فصاحتو شيوايي کلامتون رو تحسين ميکنم