حمله بی‌سابقه اردوغان به ایران و سوریه/ حریت‌:سقوط اردوغان آغاز شد

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
شنبه - 21 مرداد 1391

 

هم اندیشی: ادعاهای نخست‌وزیر ترکیه علیه سوریه با واکنش تند روزنامه‌های ترکیه همراه شد آن‌ها نوشتند، سقوط اردوغان به دلیل این سیاستها آغاز شده است.

به گزارش هم اندیشی؛ رجب طیب اردوغان پس از یک سال و نیم سیاست خصمانه علیه سوریه و غوطه‌ور شدن در سیاست کشورهای غربی در قبال سوریه که به دلیل اجازه دادن به هزاران تروریست برای استفاده از خاک ترکیه برای نفوذ به سوریه، منطقه را در آستانه ناامنی جدی قرار داده است، روز گذشته در سخنانی شدیداللحن به سوریه، ایران و احزاب داخلی مخالف خود در ترکیه حمله کرد اما این حملات با انتقادات تند داخلی مهم‌ترین روزنامه‌های این کشور قرار گرفت.

«محمد نورالدین» کارشناس مسائل ترکیه و خبرنگار باسابقه روزنامه السفیر لبنان در این خصوص نوشت: رجب طیب اردوغان با انواع کلمات و اصطلاحات علیه ایران و سوریه، در اسلام بشار اسد تشکیک کرد و ایران را به بی‌وفایی متهم کرد و در ادامه هم «دشمنان ترکیه» را تهدید کرد که تا آخر با آنان مبارزه خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود این اتهام اردوغان به بشار اسد، انزجار علوی‌های ترکیه و خارج از آن را برانگیزاند در حالی که پایگاه خبری الحقیقه سوریه تاکید کرد که این سخن اردوغان برگرفته از تفکرات وهابی «ابن تیمیه» است که در آن عالترین مقام کشور سوریه را تکفیر کرد.

السفیر نوشت: اردوغان این سخنان را در مراسم افطاری شب گذشته بیان کرد و با ارسال پیام ضمنی برای ایران و سوریه اعلام کرد: گروهک تروریستی (حزب کارگر کردستان/پ.ک.ک) در دل جنگی است که دشمنان ترکیه آن را وادار کرده‌اند [تا وارد آن شود]. اما ما علیه محدوده دشمنان ترکیه شدیدتر و مصمم‌تر وارد درگیری می‌شویم و یک گام هم عقب نخواهیم نشست… دشمنان می‌خواهند اولویت‌های ما را عوض کنند.

اردوغان در ادامه از ایران نیز بشدت انتقاد کرد و ادعا کرد: زمانی که هیچ کس با ایران نبود ما در کنارش ایستادیم. [اردوغان به حمایت ایران از سوریه اشاره کرد و گفت] آیا این جزء اعتقاد ماست که از رژیمی دفاع کنیم که 25 هزار نفر را کشته است؟ سران ایران باید ابتدا خود را محاسبه کنند… اگر 250 هزار سوری کشورشان را ترک کنند آیا ایران در این خصوص مسئولیتی ندارد؟ بلکه ایران باید اول خود را محاسبه کند. ما همیشه خود را محاسبه می‌کنیم.

اردوغان در این سخنان اشاره‌ای نکرد که چرا بر خلاف نظر بسیاری از مردم و احزاب داخلی این کشور، به تروریست‌های مسلحی که از کشورهای مختلف مانند لیبی، تونس، اردن، یمن و دیگر کشورها می‌آیند، اجازه می‌دهد تا در خاک این کشور آموزش نظامی ببینند و برای مبارزه با ارتش و مردم سوریه، از مرز ترکیه به این کشور اعزام شوند.

عمر اودیمیش خبرنگار روزنامه یورت ترکیه که به جنوب این کشور در نزدیکی مرز سوریه رفته است، شنبه گذشته اعلام کرد که جنوب ترکیه به مقر حمایت لجستیک سرویس‌های اطلاعاتی غربی از افراد مسلح در سوریه تبدیل شده است.

به گزارش السفیر، اردوغان در ادامه حملات خود به بشار اسد اشاره کرد و با بیان این ادعا که «آیا می‌توانیم بگوییم که او [بشار اسد] مسلمان است؟» هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه را انکار کرد.

اردوغان به کمال کلیچدار اوغلو رهبر مخالفان داخلی ترکیه، و رئیس حزب خلق جمهوری ترکیه نیز حمله کرد و او را به دلیل انتقاد از سیاست ضدسوری آنکارا، بخشی از حملات خصمانه به ترکیه برشمرد.

در پی اعلام این سخنان، روزنامه حریت، از روزنامه‌های پرتیراژ ترکیه بشدت از سیاست دولت اردوغان در خصوص مسائل کردهای این کشور انتقاد کرد و اعلام کرد سقوط آزاد اردوغان و حزب عدالت و توسعه آغاز شده است. اما نمی‌توانیم تضمین کنیم که این سقوط نرم و آهسته باشد.

چنگیز چاندار خبرنگار «حریت» اعلام کرد: دو نتیجه خیلی روشن است. اول اینکه نقش رهبری ترکیه در منطقه از طریق سیاست دولت اردوغان در خصوص کُـردها قابل تحقق نیست و دوم اینکه ترکیه نمی‌تواند مانع ظهور صحنه جدیدی در منطقه باشد که متعلق به کردهای سوریه و نتایج و پیامدهای آن برای ترکیه است.

حریت افزود: همیشه هشدار دادیم که تغییر سیاست دولت ترکیه در قبال کرد‌ها یک ضرورت داخلی است؛ همینطور تعییر سیاست خاورمیانه‌ای آنکارا. بار دیگر به صراحت اعلام می‌کنیم که آمال و آرزوها برای تغییر این سیاست دیگر بر باد رفته است. حقیقت جدید تغییری نمی‌کند اگر ترکیه با گرفتار روبه‌رو شود و برای به دست آوردن رهبری منطقه در باتلاقی فرو برود که نتواند از آن خارج شود… با این سیاست نمی‌توان مشکل کردها را حل کرد و ممکن است نتیجه عکس بدهد یعنی قدرت [حزب] عدالت و توسعه [به ریاست اردوغان] تدریجا تحلیل برود.

چاندار با اشاره به کوه ارسیاس در ترکیه اعلام کرد که ارتفاع آن 3 هزار و 916 متر است و ظاهرا اردوغان بر فراز کوه است اما نه در ارتفاع 3 هزار و 916 متری بلکه در ارتفاع 3 هزار و 900 متری. سقوط [اردوغان] آغاز شده است و با سرعت تحولاتی که خاورمیانه دارد، نمی‌توان تضمین داد که این سقوط تا 2014 (سال انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه و نامزدی اردوغان) سقوط نرمی باشد… دولت آنکارا مجبور است که سیاست خود در بیش از یک سال پیش [از زمان آغاز بحران سوریه] را تغییر بدهد و از حزب کارگر و تروریسم فاصله بگیرد. هر چقدر بر این سیاست پافشاری کند، ما هم انتقاد خود را ادامه خواهیم داد.

امـا روزنامه «ملیـت» ترکیه هم بشدت به انتقاد از نخست‌وزیر ترکیه پرداخت. متین منیر تحلیلگر ترک در این روزنامه، بشدت از سیاست مذهبی دولت ترکیه در قبال سوریه و منطقه انتقاد کرد و نوشت: دولت ترکیه تلاش می‌کند همه موفقیتها را از طریق سیاست [حمایت از ]سنی‌ها و سیاست ضدیهودی کسب کند. ما داریم تاوان این سیاست را می‌دهیم. اندکی پس از آغاز تحولات سوریه، [ در نظر دولت ترکیه] بشار اسد به دشمن شماره یک کشور ما تبدیل شد. ترکیه با کمک عربستان و قطر شروع کرد به تجهیز کردن مخالفان اسد به سلاح و پول به آنان می‌دهد. ترکیه هر کاری که در توانش است انجام می‌دهد تا بشار اسد سقوط کند. دولت ترکیه تلاش کرده است آمریکا را متقاعد کند که عملیات لیبی را در سوریه هم انجام بدهد. ترکیه تا جایی پیش رفته است که رفتن بشار اسد را به سود ترکیه می‌داند. اما این نتیجه حاصل نشده است. زیرا رفتن بشار اسد به سود ترکیه نیست. بلکه به عکس. چرا که سوریه کاملا مانند ترکیه، کشوری چند مذهبی و چندین قومیتی است. اعراب، کرد‌ها، مسیحی‌ها، علوی‌ها و اهل سنت همه با هم هستند.

ملیت افزود: اما امروز اگر سوریه تقسیم شود، خطر بزرگی برای ترکیه است. اسد بهره‌برداری از حزب کارگر کردستان علیه ترکیه را آغاز کرده است. شمال را به کردها داده است… جنگجویان از کوه‌های قندیل به سوریه آمده‌اند. منطقه از مرزهای ایران تا مدیترانه به میدان جنگ علیه ترکیه تبدیل شده است.

این روزنامه ترکیه افزود: ترکیه باید به ملت سوریه کمک بشردوستانه کند اما باید در قبال تحولات این کشور بی‌طرف باشد. این، به سود ترکیه است که البته اتفاق نیفتاده [و دولت ترکیه بی‌طرف نبوده] است. ما بدون هیچ توجیهی دشمنی بشار اسد را خریدیم. او آنجایی که ما در آن آسیب‌پذیر هستیم به ما ضربه می‌زند یعنی مسئله کردها. پس چرا از دشمنان بشار اسد و سوریه دفاع کنیم تا به ما آسیب وارد شود؟ خواهش می‌کنیم نگویید برای کمک به مردم سوریه و ممانعت از ریخته‌شدن خون آنان چرا که ما باید اول مانع ریخته شدن خون مردم خودمان باشیم. مثلی هست که می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد نبرند.

این، اولین بار نیست که روزنامه‌های ترکیه از سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو وزیر خارجه‌اش علیه سوریه، انتقاد می‌کنند.

پیش از این بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه جمهوریت ترکیه، در پاسخ به این اعتراض آنکارا که سوریه مرز خود را کنترل نمی‌کند تا کردها علیه ترکیه وارد مرز شوند، تاکید کرده بود که زمانی که سوریه در درون خود با ناآرامی روبه‌روست و تروریست‌ها درون این کشور فعال شده‌اند، ابتدا به فکر حفظ جان مردم خود است نه مردم ترکیه و وضعیت به وجود آمده ناشی از سیاست ترکیه است و دولت اردوغان قصد دارد مشکلات خود را به عهده سوریه بیندازد.

در دوره اخیر، درگیری‌های ارتش ترکیه با عناصر کرد افزایش یافته و تاکنون چندین نیروی ترکیه کشته شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در خبری که عمق دخالت ترکیه در توطئه براندازی دولت سوریه را نشان می‌دهد، اعلام کرد که ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه اتاق عملیاتی با همکاری عربستان و قطر احداث کرده بود که از آنجا رهبران گروهک‌های مسلح تروریستی در سوریه هدایت می‌شدند در حالی که اردوغان در سخنان روز گذشته خود ادعا کرد که هیچ دخالتی در امور داخلی سوریه نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page