آخرین اخبار زلزله؛ پس لرزه ۴.۷ ریشتری در ورزقان/ وزیر بهداشت ایران: ۳۰۶ نفر کشته شدند، ۳۰۳۷ نفر مجروح

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 24 مرداد 1391

60 ساعت پس از زلزله 6.2 و 6 ریشتری در اهر و ورزقان و تجربه شدن چندین پس لرزه، امروز صبح هم دوباره پس لرزه 4.7 ریشتری در عمق 4 کیلومتری زمین در ورزقان اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه(شفقنا) به نقل از منابع خبری ایران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کل فوتی‌های ناشی از زلزله روز شنبه در اهر، هریس و ورزقان را 306 مورد عنوان کرد.

زلزله های دو روز پیش (شنبه عصر)  در استان آذربایجان شرقی در شهرهای ورزقان،هریس و اهر رخ داد.

مرضیه وحید دستجردی که در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس در خصوص نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان به نمایندگان گزارش می‌داد، کل تعداد مصدومین زلزله را سه هزار و 37 مورد عنوان کرد.

به گفته او از میان کل مصدومین دو هزار و 11 نفر به طور سرپایی مداوا شدند، 219 مورد زن و کودک در بیمارستان فوت کردند و 49 مورد نیز فوتی مذکر در بیمارستان‌ها داشتیم که روی هم رفته 268 مورد فوتی در بیمارستان‌ها را شاهد بودیم. با توجه به اینکه تعدادی از زلزله‌زدگان در سر صحنه فوت شده بودند روی هم رفته کل آمار فوتی‌ها 306 مورد بوده است.

دستجردی با بیان اینکه روی هم رفته 300 هزار نفر در معرض مصیبت زلزله قرار گرفتند، گفت: شهرستان ورزقان بیش از 83 هزار نفر جمعیت، شهرستان اهر با سه هزار و 73 کیلومتر بیش از 147 هزار نفر و شهرستان هریس با دو هزار و 377 کیلومتر روی هم رفته جمعیتی حدود 300 هزار نفر را تشکیل می‌دهند که در معرض این مصییت قرار گرفتند.

 

گسل اهر 50 سال فعالیتی نداشت

رييس سازمان مديريت بحران كشور با بيان اينكه گسل اهر 50 سال فعاليتي نداشته است، گفت: خوشبختانه اين زمين‌لرزه به تاسيسات زيربنايي منطقه آسيبي نرسانده است.

حسین قدمی در پاسخ به اين سوال كه اميدي براي نجات افرادي كه در زير آوار‌ها مدفون شده‌اند وجود دارد، گفت: 5 ساعت اول پس از وقوع حادثه به عنوان زمان طلايي محسوب مي‌شود و هرچقدر از اين ساعت بگذريم احتمال افزايش فوت مدفون شدگان زير آوارها وجود دارد.

به گفته قدمي اين ساعت بر اساس آمارهاي بين‌المللي به دست آمده است.

وي در مورد برخي انتقادات در مورد طولاني شدن زمان حضور امدادگران آنرا نپذيرفت و گفت: جمعيت هلال احمر و همچنين اورژانس كشور اقدامات خوب و موثري در پوشش هرچه سريعتر زلزله زدگان انجام داده‌اند به گونه‌اي كه جمعيت هلال احمر ايران پس از اعلام وقوع زلزله دو فروند بالگرد را از تهران براي اعزام هرچه سريعتر تيم‌هاي ارزياب به منطقه اعزام كرد و علاوه بر آن تعداد 67 دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور داشت.

به گفته وي اورژانس كشور نيز علاوه بر استقرار 91 تيم اورژانسي، 220 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس براي انتقال مجروحان در محل حادثه داشت.

تخريب 115 روستا تا 60 درصد

قدمي همچنين در مورد ميزان خسارت‌هاي وارده ناشي از وقوع زلزله گفت: بر اساس آمارهاي اوليه حدود 115 روستا بين 40 تا 60 درصد تخريب شده‌ است البته تخريب برخي از اين روستاها را به دليل بافت فرسوده و نامقاوم خشت و گل بايد صد در صد حساب كنيم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page