ضعف اقتصادی چرا؟ (۳)

دسته: عمومی , مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 3 مهر 1397

تنبلی و کسلی ، کم کاری و راحت طلبی موجب ضعف اقتصادی است تلاش و کوشش ، همت و پشت کار موجب تعالی اقتصادی است آیات قرآن که در ذیل خدمتتان تقدیم می گردد گرچه ناظر به مباحث معنوی است ولی بر این مهم نیز دلالت دارد.

خداوند تبارک و تعالی در سوره لیل می فرماید: “ان سعیکم لشتی ؛ سعی و تلاش و کوشش شما در زندگی گوناگون و مختلف است . ” زندگی با تلاش و کوشش آن هم فراگیر و همه جانبه باید باشد در زمینه های مختلف و با توازن باید فعالیت صورت گیرد اگر در یک بعد باشد و مختلف و فراگیر نباشد جامعه دچار ضعف خواهد بود و آسیب پذیر است.

آری تلاش و کوشش زمینه ساز رشد و ترقی است و این سنت خدا است هر کشور و جامعه ای که بتواند بیشتر زحمت بکشد بیشتر بهرمند خواهد بود این یک اصل است تلاش و کوشش همه جانبه موجب دست یابی به دنیاست  و از آیات بعد استفاده می شود ماندگاری و پایداری آن با تقوا و انفاق و راستی هاست که اگر تکبر و بخل و دروغ انگاری آمد موجبات سقوط فراهم می شود .

 چنانکه در آیه ۱۱۲ نحل کفران نعمت را موجب از کف رفتن نعمت می داند:

وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَهً کانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ ؛ خداوند (براى آنها که کفران نعمت مى‏کنند) مثلى زده است: منطقه آبادى را که امن و آرام و مطمئن بوده، و همواره روزیش بطور وافر از هر مکانى فرا مى‏رسیده، اما نعمت خدا را کفران کردند، و خداوند بخاطر اعمالى که انجام مى‏دادند لباس گرسنگى و ترس را در اندامشان پوشانید.

و در سوره اعراف آیه ۹۶ هر دو جانب را بیان کرده است:

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ ؛و اگر مردمى که در شهرها و آبادیها زندگى دارند ایمان بیاورند و تقوى پیشه کنند برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشائیم ولى (آنها حقایق را) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

از مجموع مطالب بالا به دست می آید عامل ضعف اقتصادی یکی کم کاری و همه جانبه نبودن فعالیت هاست و دیگری کفران نعمت است.

پس باید سعی را نهادینه کرد و سعی تلاشگران را دید خداوند می فرماید: ” ان هذا کان لکم جزاءً و کان سعیکم مشکوراً” انسان/۲۲

احمد علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page