تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بازوان توانمند وزارت کار هستند

دسته: کارگری
بدون دیدگاه
دوشنبه - 23 مرداد 1402

 

تشکیل و توسعه تشکل های کارگری موجب افزایش و ارتقای بهره وری و کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی می‌شود.

به مناسبت روز تشکلات کارگری مصاحبه ای با سید محمد رضا میرقاسمی بافقی انجام دادیم که آن را می خوانید.

سید محمد رضا میرقاسمی بافقی که سمت های رئیس شورای اسلامی کار کارخانجات تعمیرلکوموتیو بافق  در سه دوره شورای اسلامی کار، عضو اصلی هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی استان یزد در دو دوره متوالی، عضو ماده ۲۲ قانون اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان یزد،عضو هیئت حل اختلاف اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان بافق، عضو هیئت بدوی تامین اجتماعی شهرستان بافق به عنوان نماینده کارگران، به عنوان مدیریت روابط کار ( کارگر و کارفرما ) بسیج کارگری امام خمینی (ره)بافق دارا است گفت:در شهرستان بافق ۱۱ شورای اسلامی کار،دو نفر انجمن صنفی و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی فعالیت دارند.

میرقاسمی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین حقوق کارگران مشمول قانون کار ، آن است که می توانند انجمن ها و شوراهایی تشکیل داده و توسط آنها منافع شغلی خود را تضمین نمایند عنوان کرد:در قانون کار ایجاد و تشکیل شورای اسلامی کار برای کارگران به رسمیت شناخته شده است که در قانون مربوط به این شوراها ، شرح وظایف و اختیارات آن ها مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود:بر اساس آنچه که از اصل یکصد و چهارم قانون اساسی و ماده ۱ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار استنباط می شود ، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی کار عمدتا همکاری متقابل کارگران و کارفرمایان در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور واحدهای مختلف می باشد . برای تأمین این منظور ، برقراری رابطه مستمر بین شوراها و مدیریت ، امری بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

 

رئیس شورای اسلامی کار کارخانجات تعمیر لکوموتیو بافق همکاری با مدیریت در تهیه برنامه ها به منظور پیشرفت امور واحد ، در جهت گسترش امکانات گوناگون مربوط به امور رفاهی کارکنان ، در بهبود کیفیت محصولات و خدمات و کاهش ضایعات و همچنین در تدوین آیین نامه انضباطی کارگاه و آیین نامه تشویقات را از دیگر وظایف شورای کارگری دانست.

وی همچنین به نظارت بر امور واحد به منظور اطلاع از انجام صحیح کار و ارائه پیشنهاد سازنده به مسولان مربوطه از طریق شرکت مستمر عضو رابط شورا در جلسات هیأت مدیره و ارائه نظر و پیشنهاد به شورا و شرکت مستمر مدیریت در جلسات شورا و ارائه گزارش های مورد نیاز شورا،

– بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی های واحد و ارائه اطلاعات به مدیر یا هیأت مدیره ؛

– پیشنهاد تشویق عناصر فعال و معرفی افراد لایق برای احراز مسئولیت از مسئولیت های مناسب به مدیریت ؛

– اعلام نظر مشورتی در مورد تنظیم ساعت کار و استراحت کارکنان ، موعد و محل و نحوه پرداخت مزد و مزایا ، تخصیص مشاغل افراد ، تعیین نرخ های کارمزدی ، نحوه استفاده از مرخصی ، چگونگی پیش گیری از وقوع حوادث ، تنظیم برنامه و سازمان دهی خدمات اجتماعی  مربوط به واحد و تدوین ضوابط  استفاده از خانه سازمانی  و نحوه اجرای برنامه های آموزشی حرفه ای ضمن کار اشاره کرد.

عضو اصلی هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه نکاتی که باید شوراها اسلامی کار در نظر بگیرند اول بحث آموزش است که باید در مرحله اول با قوانین کار و وظایف شورای اسلامی کار آشنا باشند تصریح کرد:

تنها شهرستانی هستیم در استان یزد که در هیئت های اداره کار شهرستان (تشخیص و حل اختلاف)و هیئت بدوی تامین اجتماعی از ظرفیت تشکل های کارگری استفاده شده ،و این امر باعث شده تا آگاهی نماینده کارگران از وضعیت کارگران و کارگاه های شهر بیشتر باشد.

وی افزود:در بحث آموزش و بازدید از کارگاه‌ها و کارخانجات در سال‌های قبل با مساعدت فرماندار اسبق و مساعدت شرکت سنگ آهن و مجتمع معدنی فلات مرکزی تشکل های کارگری شهرستان از کارخانجات و کلاس آموزشی در استان خراسان رضوی انجام گرفت و توقع داریم این روند همچنان ادامه داشته باشد تا تشکلات کارگری سطح معلومات و دانش خود را در امورات کارگری بالا ببرند و مطمعنا در شرح وظایف خود در کارگاه خود موثر می‌باشد.

او با بیان اینکه متاسفانه اعضای شورای اسلامی کار امنیت شغلی ندارند به واسطه اینکه باید مدافع حق و حقوق کارگران باشند عنوان کرد:بعضا شاهد بودیم که بعد از اتمام قرارداد دیگر شرکت پیمانکاری حاضر به قرار داد مجدد نشده است و یا اینکه  محل کار یا شغل آن را کارفرما عوض کرده و ….

البته در شهرستان بافق اینجور موارد نداشتیم  و خوشبختانه کارفرمایان و شرکت های پیمانکاری رابطه خوبی با تشکلات کارگری خود دارند.

میرقاسمی با اشاره به اینکه تشکل های کارگری در تحقق مطالبات کارگران اعم از وضعیت معیشت، حقوق و دستمزد، بیمه و قراردادهای کار و تشکل های کارفرمایی در پیگیری و حل مشکلات بنگاههای اقتصادی و مطالبات کارفرمایان از دولت نقش بسزایی دارند خاطر نشان کرد:کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی برای ایجاد تشکل های کارگری با نیروهای کار خود همکاری کنند و از تجارب، ظرفیتها، پیشنهادات و خلاقیتهای کارگران در بهبود کیفیت کار و افزایش بهره وری استفاده بهینه ای داشته باشند.

او ادامه داد:طبق نظر کارشناسان با اشاره به اهمیت و نقش تاثیرگذار تشکل های کارگری بر این باورند که شرکتها و بنگاههایی که از ایجاد تشکل کارگری استقبال کرده اند با مشکلات و اختلافات کمتری میان کارگر و کارفرما روبه رو هستند؛ به زعم آنها در مجموعه ها و بنگاههایی که همراهی و تعامل نزدیک میان کارگر و کارفرما برقرار است و بیان مشکلات و مطالبات در سایه همدلی صورت می گیرد، اختلافات کارگری و کارفرمایی دیده نمی شود و نیروهای کار در محیطی به دور از تنش و درگیری و با حس آرامش و امنیت به کار و تولید می پردازند.

وی تشکل های کارگری و کارفرمایان را به عنوان بازوان اجرایی دولت که در حوزه های مختلف کار می‌کنند عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی کار کارخانجات تعمیر لکوموتیو بافق در پاسخ به اینکه تاکنون تهدید شده اید؟ پیشنهاد رشوه چطور عنوان کرد:رشوه خیر. بصورت مستقیم تهدید نشدم.

او در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه مشکلاتی دارید خاطر نشان کرد:در کل دستمزد و حقوق نسبت به کاری که پرسنل کارخانجات مخصوصا بخش تعمیرات دارند پایین است و این تفاوت حقوق ها و حق انگیزشی نیروی کار، تمایل دارد به شرکت‌های بزرگ سنگ آهن بروند.
مسئولین شهرستان بیشتر به کارخانجات تعمیرلکوموتیو توجه داشته باشند.

مشکل دیگر برای تشکلات کارگری نداشتن یک مکان و ساختمان برای فعالیت و مشاوره به کارگران و مسائل دیگر است.

میرقاسمی در پاسخ به اینکه چه مشکلی از کارگران با وجود شورای کارگری حل شده است بیان کرد:اصلی ترین و بزرگترین مشکل کارگران در واحد کارخانجات تعمیرلکوموتیو بحث ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور بود که با پیگیری و مساعدت نماینده در مجلس شورای اسلامی حل شد.

بحث آیتم جمعه کاری طبق ماده ۶۲ قانون کار بود که با پیگیری‌های زیاد پرداخت می‌شود و به کارگران شیفتی و بصورت آیتم جدا در فیش حقوقی آمد.

برای رفاه کارگران در کارخانجات دو صندوق تاسیس شد که توسط شورای اسلامی کار بود که یکی از صندوق ها کویر ریل می‌باشد و درصد پایین مبلغ وام در اختیار همکاران قرار می‌گیرد.
و صندوق امام سجاد (ع)که کمک های بلا عوض و معرفی وام به بانک برای بیماری‌های خاص انجام شده است.

یکی دیگر از پیگیری‌ها شورای اسلامی کار فراهم نمودن بلیط اداری برای نیروهای پیمانکاری و نیروهای تجمیع بود که با پیگیری از مرکز و سایر نواحی دیگر این موضوع هم حل شد و همکاران می‌توانند در هر سال دو بار از این سهمیه بلیط اداری برای خود و خانواده و همچنین والدین خود استفاده نمایند.

بن های مناسبتی که به نیروهای تبدیل وضعیت راه آهن و تجمیع پرداخت می‌شد که با پیگیری شورای اسلامی کار برای نیروهای پیمانکاری هم‌ پرداخت می‌شود و بعضی از موارد دیگر ……..
رئیس شورای کارگری.

وی گفت:جا دارد از مدیریت کارخانجات مهندس رشیدیون و همچنین مدیر پروژه های شرکت های پیمانکاری که کارگر آنها بودم و همچنین سرپرست واحد خودم تشکر کنم که همیشه به بنده لطف داشته و کمال همکاری را کردند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page