گنجینۀ فرهنگ و هنر بافق

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 20 اردیبهشت 1403

هنگامی که یک کار با شناخت و دلبستگی به زاد و بوم و نگهبانی از فرهنگ و هنر و تاریخ یک سرزمین باشد، دستاوردش می شود موزۀ (گنجینۀ فرهنگ و هنر بافق که با کوشش و تلاش آقای سید جلال بهشتی زادۀ بافقی از کارکنان آموزش و پرورش در بلوار مهدیۀ شهر بافق بنیان گزاری شده است .

روزهای ۱۴ و ۳۰ فروردین سال کنونی فرصت خوبی بود که دو بار از این گنجینۀ پربار و آکنده از عشق سرشار به کهن دیار بافق به همراه دوستان یزدی علاقه مند به فرهنگ وهنر از آن دیدار کنیم و براین نکته آگاه شویم که فرصتی چند روزه و به گفتۀ مردم با دل صبر می خواهد که از آن به گونه کامل و دلنشین دیدن کنیم. با اینکه نامش گنجینۀ فرهنگ و هنر بافق است ولی به راستی گنجینۀ تاریخ و جامعه شهر بافق هم است.

به راستی که این گنجینۀ مستند، گویای پیشینۀ آموزش و پرورش بافق و بالاتر از آن استان یزد و حتی بالاتر، ایران است که با ابزارهای کهن و اسناد گویا همراه گشته است .

بی گمان هرگوشه اش نشانی بود از این دیار ریشه دار در تاریخ . آقای بهشتی انگار سال ها پیش درس موزه داری را خوانده که این چنین به گردآوری ابزارها و سندها و عکس ها دست زده است. وقتی این موزه برایت شنیدنی و دیدنی تر می شود که او با شوق و ذوق فراوان به توضیح اسناد و کارنامه ها و ابزارها می پردازد . انگار سوار بر خودروی زمان شده ای و از دهۀ ۱۳۱۰ش تاکنون را در زمانی اندک می پیمایی.

وی در کنار این غرفه های تاریخی نمونه هایی از شیوۀ زندگی کهن مردم بافق و دست آفریدهای بومی را بازسازی کرده است.

چنانکه خود می گوید:

از سال ۱۳۹۲ ش آغاز به گردآوری کردم تا سال ۱۳۹۵ ش تمام وسایل را به خانۀ خودم می بردم و در اتاق های خانه می چیدم تا اینکه در سال ۱۳۹۵ توانستم با همراهی خوب و صمیمانۀ مدیر آموزش پرورش شهرستان بافق و فرمانداری بافق موافقت آن ها را با راه اندازی موزه بگیرم و موزه را به صورت موقت در خانه ام افتتاح کردم .سپس در سال ۱۳۹۹ ش با همکاری و همراهی آموزش پرورش، مکان کنونی که آزمایشگاه مرکزی بافق بود ، در اختیارم قرار گرفت و تمام وسایل با یاری مالی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به مکان کنونی موزه منتقل و تقسیم بندی شد.

این موزه اکنون دارای ۱۸۰۰ ابزار و ۱۳۰۰ نامه، عکس و مستندات است که زیر نظر آموزش و پرورش بافق به کار می پردازد. پنجاه درصد ابزارها از مدارس و آموزش و پرورش بافق ، چهل درصد از سوی خودم گردآوری شده و ده درصد را هم مردم خوب بافق پیشکش کرده اندهمۀ ابزار و اشیای این موزۀ زیبا شامل ابزارهای کمک آموزشی، کتاب های درسی قدیم، لوازم متفرقۀ آموزشی و چیزهایی است که به گونه ای تاریخ آموزش و پرورش بافق را برابر دیدگان شیفتگان قرار می دهد.

حسین مسرت

 

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page