دیدار اعضای تشکلات کارگری استان با نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی 

دسته: کارگری
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 30 خرداد 1402

با توجه به دغدغه جامعه کارگری کشور و استان یزد  میرقاسمی و علی قاسمی از اعضای هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یزد و آواره، نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان یزد در روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ با چهار نماینده  مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

🔷مواردی که از طرف تشکلات کارگری استان مطرح شد.

 

🔸اعتراض کارگران استان یزد به دستمزد پایین با توجه به شرایط اقتصادی توسط شورای عالی کار و درخواست از وزیر کار صولت مرتضوی جهت تشکیل جلسه شورای عالی کار جهت ترمیم و افزایش دستمزد ۱۴۰۲

🔸بر خلاف قول مسئولین مربوطه استان وبا توجه به بند ۸ صورتجلسه کمیسیون کارگری ،هنوز شاهد اخراج اعضای شوراهای اسلامی کار در استان هستیم .

🔸درخواست پیگیری از نمایندگان استان در رابطه با اخراج کارگران شریف صنایع لاستیک و فولاد یزد ،سرامیک صنعتی اردکان (شورا )

🔸تشکیل شورای اسلامی کار در کارگاه‌هایی واجد شرایط تشکیل شورا هستند .

و برخورد با کارگاه‌هایی که با ایجاد تشکل مخالفت می‌کنند از طریق اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی .

در ادامه صباغیان عنوان کرد در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۳با سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موارد عنوان شده و به زودی تیمی از وزارتخانه به استان یزد می آیند برای بررسی مشکلات جامعه کارگری یزد.

🔸اصلی ترین موضوعی که نمایندگان تشکلات استان در این دیدار عنوان کردند .

رساندن اعتراض جامعه کارگری کشور و استان یزد به لایحه هفتم توسعه دولت.

ماده های ۱۵،۱۶،۶۶،۶۷ ضد کارگری است و کارگران را به نابودی و برده داری نوین می‌رساند.

در ماده ۱۵فقر کارگران کامل شده و هم اکنون حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار جوابگوی معیشت یک زندگی آبرومندانه با حفظ کرامت انسانی نمی باشد  در حالی که تورم بیداد می کند به کارفرما اجازه داده می‌شود با ۵۰درصد حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار با کارگر قرارداد ببندد وجالب اینجاست که دولت می گوید ما دنبال امنیت شغلی هستیم با تصویب این ماده عملا امنیت شغلی هم نابود شده وقرارداد یکطرفه می‌تواند کارفرما لغو کند که می‌شود قرار داد یک روزه تنزل پیدا خواهد کرد واین برخلاف منویات مقام معظم رهبری است که بارها تاکید فرمودند امنیت شغلی کارگران وظیفه مسولین و کارفرمایان میباشد. ،

باتصویب ماده ۱۶فرصت اشتغال برای جوانان تحصیل کرده وشایسته سالاری ازبین خواهد رفت زیرا وقتی کارفرمایان میتوانند از نهادهای کمیته امداد و زندان‌ها بهزیستی با هر توافقی نیرو جذب کند،دیگر الزامی به رعایت حداقل ها نیز نخواهند داشت. اصولأ هدف از اشتغال تامین زندگی ومعیشت شرافتمندانه میباشدآیا اشتغال با توافق کمتر از حداقل های مصوب شورای عالی کارامکان زندگی حداقلی بارعایت کرامت انسانی فراهم میگردد. آیا جوانان بااین شرایط ترغیب به تشکیل خانواده وازدواج خواهند داشت که این هم باعث نابودی انگیزه در کار خواهد شد.

ماده ۶۶و۶۷ باتوجه به عدم سرمایه گذاری خارجی هم اکنون یکی از راهکارهای جذب جوانان جویای کار بازنشستگی افرادی هست که ۳۰سال سابقه کار و ۵۰سال سن دارند لذا در صورت افزایش سن وسابقه اشتغال جوانان تحصیل کرده جویای کار قطعاً به تاخیر خواهد افتاد. به دلیل امنیت شغلی واسترس های ناشی از کار وهمچنین بیماری های شغلی انتظار بیش ازسی سال سابقه کارو پنجاه سال سن با شرایط موجود غیر منطقی وامکان پذیر نمیباشد. باتوجه به حساسیت جامعه درشرایط موجود قطعاً بیش از هرزمان دیگری به آرامش واعتماد سازی نیازمندمیباشیم لذا هرگونه افزایش سن وسابقه موجب نگرانی وبی اعتمادی مضاعف درمیان جامعه کارگری خواهد شد. در مورد مشاغل سخت و زیان آور  میانگین حقوق ۵سال پایانی خدمت به جای دوسال پایانی اشتغال دستاوردی جز فقیرتر کردن کارگران در دوران بازنشستگی را به دنبال نخواهد داشت .

🔸صباغیان پیشنهاد داد که کارگروهی متشکل از از تشکلات کارگری ،فرهنگیان، ،صنعت ومعدن ،کشاورزی ،بهداشت تشکیل و به بررسی بندهای لایحه هفتم و اشکالات.احتمالی بپردازید و بصورت مکتوب برای دفتر اینجانب ارسال کنید.

#مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استان یزد هم در رابطه با ماده های ۱۵،۱۶،۶۶،۶۷ مخالفت خود را اعلام کردند و عنوان کردند مدافع حقوق کارگران قشر زحمتکش جامعه هستند .

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page