همسر شاه مخلوع ایران از دنیا رفت

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 13 تیر 1392

 

خبرگزاری پانا: ˝فوزیه˝ همسر مصری ˝محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران به دلیل کهولت سن در یکی از شهرهای اسکندریه این کشور از دنیا رفت.
به گزارش خبرگزاری پانا؛ بنا به گزارش الیوم السایع مصر، محمدرضا پهلوی و فوزیه بنت فواد شاهزاده مصری در سال ۱۳۱۷ با هم ازدواج کردند. این ازدواج در نهایت مدتی پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به طلاق می‌انجامد.

حاصل ازدواج محمد رضا پهلوی و فوزیه، دختری به نام شهناز بود.

محمدرضا دو سال بعد از ازدواج با فوزیه، جانشین پدرش رضاشاه شد و از این زمان رابطه زوج ایرانی- مصری رو به سردی و پس از آن به تیرگی نهاد؛ برخی معتقداند اشرف پهلوی و ارنست پرون دوست صمیمی شاه در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشته‌اند.

سرانجام ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید و ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد. بعد از آن فوزیه در ۲۸ مارس ۱۹۴۹ با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد.

با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او پس از آن حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی می‌کند. فوزیه هیچگاه در مورد دوران ملکه بودنش مصاحبه‌ای نکرد و خاطراتش را منتشر نکرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page